Jump to content

Vaselin / Lars H


SRA

Recommended Posts

Lars, (mener det var deg)

smurte du inn båten med vaselin før vinteropplaget? har bare hørt om dette men ikke snakket med noen om det:

Kan du fortelle litt om dette?

Hvor mye på din Saga?

Hvordan fjerner du det på en god måte?

Fester ikke mye dritt seg til det i løpet av vinteren.

Kansje litt dumt å snakke om opplag i april men men.....

Link to post
Share on other sites

Brukte dette hvert år da jeg hadde Saga 27. Mesteparten blir borte i løpet av vinteren - aner ikke hvor det tar veien. En erfaren båtmann fortalte meg en gang at man skal være litt forsiktig når man skal vaske om våren, fordi vaselinet trekker til seg ørsmå sandkort i løpet av vinteren, og disse kan gi en slipe effekt når man vasker.

Link to post
Share on other sites

Poenget med å bruke vaselinoje er å mette gelcoaten med fett. Gelcoat er jo et produkt hvor råvaren er olje. Vann og sollys er to faktorer som tørker gelcoat, dette er svært synlig på skrog/deler av skrog som har en mørk fage. Mørke farger blir blasse etter noen år, det er fordi gelcoaten tørker ut. Jeg lå et år i opplag ved siden av en C&C 30 med (det hadde vært) blått skrog. Denne båten var så blass at den nærmest var hvit. Eieren smurte inn skroget med vaselinolje, og om våren hadde skroget fått en blank og skikkelig blå overflate.

 

Senest siste vinter var det en i nærheten av meg som hadde satt inn skroget med vaselinolje ifjor høst (dette skroget var hvit) og nå i vår hadde dette skroget fått den dypen fine glansen soem et nytt skrog har. Det som skjer er at man tilfører tørr gel coat fett og da blir fargen /glansen mye dypere og bedre med en gang.

 

Bruk håndkrem neste gang du har tørr hud på hendene og se hva som skjer. Det er nesten som X Files, du tror det ikke før du har sett det. :headbang::smash::sad:

Link to post
Share on other sites

Nei det kan ikke si, fordi at vaselin om høsten gir deg om våren en fetere gelcoat som er et mye bedre utgangspunkt å vokse på.

 

Eksempel: Det er idag så populært å ha en farget stripe på skroget, der hvor denne stripen er støpt i gelcoaten og ligger oppunder fenderlisten. Sikt langs denne stripen og du vil se noe rart på en båt som er noen år. Det som skjer er at hvor stripen ligger i skyggen av fenderlisten er stripen blank, hvor stripen er eksponert for sol er den matt. Skal man ha den matte delen blank hae man to valg, de fleste velger å rubbe. Bruker du vaselinolje om høsten slipper du det.

 

Bruker du vaselinolje om høsten holder du skroget blankere og du beskytter mye bedre mot møkk. Du slipper verken vask eller polering.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Siden mitt navn er fremme her, får vel jeg også komme med noen erfaringer. Grunnen til at jeg har brukt vaselinolje har i første rekke vært å spare arbeid om våren, pluss å beskytte gelcoaten om vinteren. Når en kommer ut i oktober og båten skal på land, er den vanligvis svært møkkete og trenger en god vask. Da har jeg vanligvis brukt Zalo pluss Jiff til vanskelige flekker. Til svarte tjæreflekker etter bildekk på brygger, har jeg brukt Aceton.

 

Så har valget stått mellom å polere, sette inn med vaselinolje eller ikke gjøre noe. Polering har jeg droppet av tre årsaker. Det er vanskelig å finne brukbare værforhold i slutten av oktober, der er mye arbeid og i løpet av vinteren setter møkken seg i voksen. Og der sitter den godt, slik at en omtrent må vaske av det som måtte være igjen av voksen om våren. Å ikke gjøre noe har vært fristende, men jeg har ønsket å beskytte gelcoaten noe, så det har blitt å smøre på vaselinolje.

 

Om våren kan en da kjenne at gelcoaten fremdeles er ganske feit etter vaselinoljen. Og skitten sitter i oljen. En god vask med fettløsende middel (igjen, Zalo!) og derpåfølgende spyling, og båten er ren! Uten bruk av Jiff, rubber el. Klkar for polering.

 

Dette har vært min teori (og praksis) frem til sist høst. Da var det nemlig så surt og kalt i havnen pluss at vannet var frakoblet pga. frost da Trudelutt kom på land, at jeg bare fikk på presenning i en fart og droppet all vask og konservering av skroget.

 

Da jeg gikk løs på pussen i påsken, gruet jeg meg. Trudelutt var jo full av møkk fra siste sesong pluss hele vinteren. Men vaskejobben tilsvarte jo egentlig en vanlig høstvask! Så jeg hadde spart en polering eller innsetting med vaselinolje pluss en vaskejobb.

 

Min konklusjon:

Det passer meg godt å spare arbeid, - men jeg foretrekker likevel å ha gelcoaten beskyttet om vinteren. Så til høsten blir det å kline på vaselinolje, uansett om jeg får vasket først eller ikke.

 

mvh.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er en ting som slår meg Lars, og det er at du som en vane har gjort dette hvert år. Derfor har du en gelcoat som er mettet. Om du da dropper denne behandlingen et år, så betyr ikke det så mye. Lar du det gå noen år, blir det en helt annen dans. Men at du har spart mye på å gjøre dette er det ingen tvil om.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Tar opp denne igjen siden (uffffff) tiden nærmer seg for opplag.

Kjøpte en Tresfjord 80 mod som snart skal opp for skraping av bunnstoff/primer, slik at det ikke blir så mye å gjøre til våren.

Jeg har kjøpt Vaselinolje hos Maritim, men ble gjort oppmerksom på at en skal være forsiktig med vaselinolje på gummilister og fendere etc.

Skroget er forholdsvis blankt, men overbygget er hvitt og fint om en noe matt i gelcoet`n.

Kan dette også med fordel innsettes med vaselinolje for mulig å få det blankere til våren med rens/polering?

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hva er den beste måten og påføre vaselin olje?

<{POST_SNAPBACK}>

En twistdott eller ei fille.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvordan vil ein vaselinbehandla gelcoat være som underlag for evt. lakkering? Har slitt overbygg som nok helst burde lakkeres pga mye porer i gelcoat. Er det fare at vaselinen vil ligge igjen i porene og få lakk til å flasse av? Kan vaselinbehandling på ein måte gjøre lakkeringsjobben unødvendig??

Det hade vært TOPP!!

Link to post
Share on other sites

Hvordan vil ein vaselinbehandla gelcoat være som underlag for evt. lakkering? Har slitt overbygg som nok helst burde lakkeres pga mye porer i gelcoat. Er det fare at vaselinen vil ligge igjen i porene og få lakk til å flasse av? Kan vaselinbehandling på ein måte gjøre lakkeringsjobben unødvendig??

Det hade vært TOPP!!

<{POST_SNAPBACK}>

Som underlag før lakkering vil det ikke fungere, dette er fettholdig og lakken vil ikke sitte. Om det gjør lakkeringsjobben overflødig, tja kommer vel litt an på utgangspunktet.... og kravet til resultat/finish. Jeg skal forsøke dette med vaseling på Stauden til vinteren, så vil tiden vise om det hjelper Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt Vaselinolje hos Maritim, men ble gjort oppmerksom på at en skal være forsiktig med vaselinolje på gummilister og fendere etc.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan jeg skrive under på. Bruker vaselinolje på plasten hvert år og er godt fornøyd med det. Men et år sølte jeg noe på vinduspakningene. Oppdaget ikke dette før på våren og pakningene gikk da nærmest i oppløsning. Så pass på :nono:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å ha vaselinolje på skroget dersom båten skal ligge på vannet, har vel ikke så stor hensikt. Du kunne imidlertid smøre inn overbygg og dekksflater. Det du må være oppmerksom på, er at det blir farlig glatt å gå på, så behandlingen egner seg ikke dersom du skal bruke båten utover vinteren, eller ta deg en tur ombord i ny og ne. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

Vær forsiktig med dette folkens :nono:

Er sikker på å ha lest at vaselinoljen gjør det nærmest umulig å reparere et sår i gelcoat.

Eller lakkere på riktig måte også.

Dette fordi fettet trekker seg inn og du får aldri pusset det ordentlig bort igjen.

 

Skal komme tilbake på dette når jeg har funnet igjen kilden.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Sea Jet til polering (veldig fornøyd). På flasken med poleringsvoks står det at "Smør inn båten på høsten og poler til våren". Kan det være et alternativ til vaselinolje?

<{POST_SNAPBACK}>

Kan jo høres sånn ut...

 

Noen som har prøvd dette?

 

En tanke som slår meg med en gang er at dette også samler skitt som man gnir utover når man polerer.

Gnir inn skitt? riper?

 

Synes det ellers hørtes ut som en god ide jeg.

 

Vaske det av med såpemiddel på våren kanskje?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har prøvd dette på gammel og ny båt. På gammel båt fungerte det bra. På nybåten gikk vinduspakningene nærmest i oppløsning.... Om man gikk forbi et vindu risikerte man at tråder av tetningsmasse ble dratt med og la seg ned på skroget og klærne. Det tok flere å få fjernet griseriet.

Jeg har også hørt at skrog som får denne behandlingen har en tendens til å gulne etterhvert, uten at jeg selv har denne erfaring.

Link to post
Share on other sites

Så vi må styre unna vinduer med dette også

som med vaselinoljen.

 

Gelcoat gulner kanskje fordi styren blir innesperret

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det best med en skikkelig polering om høsten.

Og hvorfor er dette best?

Vaselinolje er latmanns varianten.

Kanskje det, men hvorfor gjøre masse arbeid som kan gjøres lettere med minst like godt resultat etter min erfaring?

 

(Se ellers mitt noe mer uttypende innlegg lenger oppe i tråden, innlegg #7)

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Stiller også spørsmål ved om polering er det beste før vinteropplag. Vaselinoljen gir et skikkelig godt fettlag som varer lenge. Jeg tror derfor dette er et vel så godt alternativ som polering. Om våren må en SELVSAGT vaske godt FØR en polerer. Det er vel utenkelig å sette i gang poleringarbeidet uten vask :confused: Ved vasken får man bort skitt og eventuelle partikler som har satt seg i fettlaget!!

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...