Jump to content

Lukket båt i vinteropplag. Tar dere med puter og madrasser hjem ?


Worry II

Recommended Posts

Har første vinter i møte med lukket båt. Lurer på om det beste er å skalke alle luker i cabin og motorrom, eller ha noe lufting ?

Om jeg lukker helt, vil det allikevel bli fuktig ? Skal jeg ta med puter, madrasser og gardiner hjem ? I mine forrige båter som ikke kunne lukkes, var dette en selvfølge, men om jeg kan lukke, vil det bli tett nok for å hindre fukt ? (utendørs, uten strøm)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Vi tar med dyner og puter hjem, men lar madrasser ligge. Jeg løfter madrassene opp fra sengebunnen, slik at luften sirkulerer. Jeg har noen fuktslukere fra Biltema stående, og kjører i tillegg avfukter med jevne mellomrom frem til kuldegradene kommer.

 

Og så lar jeg alle skapdører stå åpne.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Godt spørsmål. Har selv hatt lukket båt på land under presenning to vintre. Begge vintrene hadde jeg en liten åpning på døra og tilsvarende var det en liten åpning på takluka i fremre lugar. I tillegg hadde vi et par bokser med tørrballer stående. Likevel ser vi at det på enkelte steder blir litt svartsopp. Det var både litt på microfiberen i sofaen, på noen puter, på steder hvor det var mye støv etc. Det kommer også lett på steder hvor stoff (feks flytevester) har trukket saltvann (salt trekker til seg fuktighet). I tillegg tok vi hjem mye av tekstilene (sofaputer, dyner, pledd etc). I tillegg la vi tomme plastflasker el under madrasser slik at det ble god lufting. Skap og skuffer lot vi også stå åpne, samt alle dører innvendig. Det vi har hørt er at det er viktig at det er nokså støvfritt i båten når den går i opplag, da soppen setter seg lett på støvete overflater.  Vår konklusjon er at litt lufting ikke hindrer kondens, fuktig luft med påfølgende vekst av svartsopp. Det som er merkelig er at nabobåten i opplag ikke ble plaget. For å unngå problemet helt i vår nye båt har vi gått til innkjøp av avfukter som skal gå på 220 v hele vinteren. Da skal vi la alt ligge igjen i båten.

Har forstått det slik at enkelte lukker båten helt. Her blir det spennende å høre ulike erfaringer (naboen hadde litt åpning) på døra og takluka.

 

Mvh  Patton

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post

Jeg tok med mest mulig av ting som ikke liker fukt hjem fra snekka mi når den gikk i vinterdvale i fjor. Jeg sørget også for at det var god lufting med takluken i kabinen åpen samt døren ut i cockpit på gløtt. Presenningen lot jeg være åpen i begge ender. Det funket bra og det var lite tegn til fuktproblemer i vår. 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Viktig at det er rent og tørt. Kjører avfukter og lar alt bli i båten. Helt lukket blir ikke en båt uansett, men lukker det jeg kan slik at avfukteren ikke får for mye arbeid.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Har alt av sengetøy i båten på vannet hele året. Noen bruker avfuktere, men poenget er jo at fuktigheten hele tiden er i likebalanse iløpet av f.eks døgnet. Organisk trekker ut og inn avhengig av fuktighet og varme.

Tenker man seg om, er det samme problemstilling både sommer som vinter med hensyn til fuktighet. Men vi tenker litt for mye på temperaturen som vi opplever, ikke den relative fuktigheten.

La det som pleier å ligge i båten sommerstid også ligge vinterstid. Men for all del, dette gjelder ikke motor og vanntanker. Jeg skalker motorens lufteinntak med skumgummi på det kaldeste, samt 130 W varmerør, konseverer ikke. Minimum 6 grader i motorrommet på det kaldeste. Greit med båt i boblehavn. Da blir det 365 dagers sesong.

 

 

 

Link to post

Jeg skjønner ikke poenget med å bruke avfukter eller tørrball og samtidig åpne luker og ventiler! Noe jeg ikke har fått med meg?

Følger deg litt der, Tore.. vi kan jo ikke tørke opp atmosfæren ? En tørrball i stikkcabin og en på badet skal jeg spandere, men å ha luker åpne for så å måtte tømme fuktslukere, ser jeg liten mening med.

Link to post

Jeg setter også alle madrasser og løse puter på høykant. Sengetøy ulltepper og andre tekstiler tar jeg enten hjem eller legger det i søppelposer og støvsuger ut all luft. Bruker også flere fuktslukere fra Biltema. I vinter lå jeg på over 80% fuktighet så nå har jeg kjøpt en luftavfukter som kan settes på om det blir for ille. Selv om jeg skalket alle luker så tømmervegger gjerne ut 3 -5 liter vann gjennom vinteren, så det er viktig å sjekke fuktslukerne etter mildværsperioder. Ser at andre også er nøye med renhold før en forlater båten om høsten, men jeg tror at det uansett er fare for svartsopp om du har treverk uten lakk eller olje og fukt kondenserer på dette.

Link to post

( det diskuteres om Elkjøp sin "kopi" av Meaco DD8L er like god som DD8L, i andre tråder. Jeg har begge, og er ikke i tvil om hvilken jeg bruker i båten. Meacoen....

 

Grunnen er enkel, Meaco sin monitorerer lufta og vifta går bare når den skal avfukte... Elkjøp sin går kontinuerlig. Og siden det i båt, med skalkede luker, ikke er behov for kontinuerlig avfukting, så....

 

:)

Link to post

Blir ikke så mye trekk i båten på grunn av presenningen, selv med ventilene åpne. Vil tippe at mesteparten av luftutskiftinga skjer når temperaturen endrer seg mellom dag og natt. I løpet av en sesong blir mine to "tørrboller" halvfulle. Ett år jeg brukte kun én ble den helt full. For meg tyder det på at kapasiteten er tilstrekkelig for mitt bruk. 

Link to post

Interessant tråd, dette, da vi er i samme "nybegynnersituasjon" som Worry!

 

Vår forrige båt var av "kalesjebåttypen" (Nidelv 28). Når vi gikk i vinteropplag, satte vi salongputene på høykant med godt rom i mellom, Vi la også noe under madrassen i akterkabinen, slik at den fikk god lufting under. Så satte vi på en gammel kalesje, åpna litt for lufting over vindskjermen og på sidene, samt satte dørkluka over motoren litt på gløtt. Deretter var det på med presenningen, som fikk god lufteåpning i endene. De første 2-3 årene satte vi inn et par tørrboller, eller hengte opp et par strømpebukseben med klorkalsium i over et par bøtter. Det kom selvfølgelig "vann" i dem, for de slet jo fært med å tørke opp hele havneområdet. Vi slutta derfor med dette. Verken før eller etter "tørrbolletida" var det problemer med mugg/jordslag på inventaret.

 

Nå, ved første vinteropplag med lukket båt, tror jeg at vi gjør følgende (vi har ikke tilgang på vinterstrøm):

  • tar av kalesjen over akterdekket
  • tar hjem stoffputene i salongen
  • setter madrassene i forpiggen og i stikkøya på høykant, eller legger noe under dem slik at de får god lufting 
  • Lar lufteventilen i forpiggen og luftevinduet i stikk-salongen stå litt åpne
  • lar skyvevinduet ved førerplassen stå litt åpent
  • setter en liten åpning i dørkluka over motoren (inne i salongen)
  • Setter på presenningen med god lufting i begge ender
  • Lukker skyvedøra inn til salongen
Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

Har omtrent samme forhold som deg, utendørs, presenning, ikke strøm. I fjor da jeg tok opp var det veldig fuktig i lugaren pga. en dårlig pakning i dekksluken.

 

Satte puter etc. på høykant, og la inn to tørrballer. Byttet innmaten i tørrballene en gang. Det ble etter hvert veldig tørt og bra, noen små hvite flekker enkelte steder (mugg?), men det var lett å tørke av. 

 

Det lønner seg å ha ventilasjon i presenningen, f.eks. en stump av ventilasjonsrør i mønet.

 

Satte også en tørrball i motorrommet, det fungerte bra, tørt og fint.

 

Link to post

Har du tilgang på strøm, Worry? Jeg har 4 varmerør ombord, tror de er på ca 60 watt hver og blir kun overflatevarme. Et i motorrom, et i salongen og et i hvert soverom med åpne dører mot toalettet. Da er det knusk tørt og lukter blomster, sol og sommer ombord shele vinteren selv i de verste regnværsperiodene rundt +/- null som det nå er blitt mest av vinterstid.  Varmerørene produserer ikke mye varme, men sørger for en kontinuerlig varmluftsirkulasjon. Vi lar alt av tekstiler og sengetøy være ombord.

 

En kollega med seilbåt på 42 fot opplevde å finne båten tapesert "grønnsort" innvendig etter jordslag sist vinter.  Det kostet ham endel båtlapper å få den tilbake i hyggelig stand igjen. Her var det ikke gjort noe for å unngå fukt.

 

EDIT:   Ahhaaa... ser av innlegget ditt nå at du ikke har tilgang på strøm, sorry  :lipseal:

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post

(utendørs, uten strøm)

 

Jeg tror jeg forsøker og hermetisk lukke cabinen. Tette luftinntak og eksos til motorrom også. Setter tørrballer i motorrom, stikkcabin, forcabin, badet, samt en eller to i "stua". Da vil det vel ikke komme så mye tilsig av fukt ? Tar med alt av dyner/puter, evt også madrassene. Gardinene kan jo også få en vask i vinter, så tar ut disse også.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...