Jump to content

Simrad DS 44 Kartplotterskjerm som er i ferd med å gi seg?


Patton

Recommended Posts

I vår "nye" båt er det montert en eldre Simrad CR 44 kartplotter/radar med slaveskjerm (DS44) på fybridge. Båten er fra 2003, så elektronikken begynner å bli noen år. Men hadde ikke tenkt å bytte så lenge det fungerer. Nå er imidlertid slaveskjermen  helt ute av lage. Når den er kald og starter opp fungerer den, men etter kort tid begynner skjermbildet å flyte ut, det bare ruller over hele skjermen (se bilde). Noen elektronikkeksperter her som vet om dett er noe som er mulig å reparere? Plotteren er ikke lenger i produksjon og heller ikke på e-bay kan jeg finne noe brukt. Hovedskjermen fungerer fint. Noen tips?

 

Mvh

 

Patton

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

I den forrige båten hadde jeg en CX44 med DS44 på fly`en + Simnet til autopilot, ratekompass, radar, osv. Tror dette utstyret opprinnelig var fra båten var ny i 2006.

Slaveskjermen her gikk ikke i stykker, men jeg ble sprø av ventetiden for at slaveskjermen skulle oppdatere seg. Jeg løste dette ved å sette inn en nyere plotter, Simrad NSS7, som kostet ca 7000 kroner under en kampanje.

 

Med hyggelig veiledning fra Navico i Egersund gikk den nye plotteren rett inn i Simnet`et med data fra alle givere, osv. Denne løsningen krever egen kartbrikke i hver plotter, men til gjengjeld får du en lynrask og mye bedre løsning som ikke kan sammenlignes med den gamle DS-slaven. NSS7 plotteren har forøvrig innebygget gps som kan deles i nettverket, så skulle den gamle "Simrad-kula" ta kvelden, kan du enkelt kjøre videre ved å bruke den innebygde gps`en i NSS7 og dele denne i Simnet`et til begge plottere.

Hullet i instrumentbordet etter DS44 ble dekket ved å bestille en ny tilpasset instrumentplate fra Retronic (se hjemmeside), som ble prefabrikert for den nye plotteren med skruehull, osv.

Nå er sikkert NSS-serien også erstattet av nyere modeller, men jeg er ganske sikker på at du kan kjøre tilsvarende oppsett med dagens løsninger.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nei, det ble til at jeg kjøpte en 9" frittstående Garminplotter på tilbud. Kunne kanskje ha sendt slaven til Egersund, men fant ut at å bruke mye penger på gammel elektronikk ikke svarer seg. Sjekket med MAx Marine, men prisen på rep + frakt er ikke billig ift nytt.

 

Enn så lenge lar jeg kablene være i tilfelle båtbytte og noen ønsker å få ting mest mulig originalt. Må nok demontere halve båten om jeg skal ha ut den kabelen :-(

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...