Jump to content

Simrad DS 44 Kartplotterskjerm som er i ferd med å gi seg?

Patton

Recommended Posts

I vår "nye" båt er det montert en eldre Simrad CR 44 kartplotter/radar med slaveskjerm (DS44) på fybridge. Båten er fra 2003, så elektronikken begynner å bli noen år. Men hadde ikke tenkt å bytte så lenge det fungerer. Nå er imidlertid slaveskjermen  helt ute av lage. Når den er kald og starter opp fungerer den, men etter kort tid begynner skjermbildet å flyte ut, det bare ruller over hele skjermen (se bilde). Noen elektronikkeksperter her som vet om dett er noe som er mulig å reparere? Plotteren er ikke lenger i produksjon og heller ikke på e-bay kan jeg finne noe brukt. Hovedskjermen fungerer fint. Noen tips?

Mvh

Patton

bilde

I den forrige båten hadde jeg en CX44 med DS44 på fly`en + Simnet til autopilot, ratekompass, radar, osv. Tror dette utstyret opprinnelig var fra båten var ny i 2006.

Slaveskjermen her gikk ikke i stykker, men jeg ble sprø av ventetiden for at slaveskjermen skulle oppdatere seg. Jeg løste dette ved å sette inn en nyere plotter, Simrad NSS7, som kostet ca 7000 kroner under en kampanje.

Med hyggelig veiledning fra Navico i Egersund gikk den nye plotteren rett inn i Simnet`et med data fra alle givere, osv. Denne løsningen krever egen kartbrikke i hver plotter, men til gjengjeld får du en lynrask og mye bedre løsning som ikke kan sammenlignes med den gamle DS-slaven. NSS7 plotteren har forøvrig innebygget gps som kan deles i nettverket, så skulle den gamle "Simrad-kula" ta kvelden, kan du enkelt kjøre videre ved å bruke den innebygde gps`en i NSS7 og dele denne i Simnet`et til begge plottere.

Hullet i instrumentbordet etter DS44 ble dekket ved å bestille en ny tilpasset instrumentplate fra Retronic (se hjemmeside), som ble prefabrikert for den nye plotteren med skruehull, osv.

Nå er sikkert NSS-serien også erstattet av nyere modeller, men jeg er ganske sikker på at du kan kjøre tilsvarende oppsett med dagens løsninger.

Redigert av Tilde (see edit history)
  • 1 år senere...

Nei, det ble til at jeg kjøpte en 9" frittstående Garminplotter på tilbud. Kunne kanskje ha sendt slaven til Egersund, men fant ut at å bruke mye penger på gammel elektronikk ikke svarer seg. Sjekket med MAx Marine, men prisen på rep + frakt er ikke billig ift nytt.

Enn så lenge lar jeg kablene være i tilfelle båtbytte og noen ønsker å få ting mest mulig originalt. Må nok demontere halve båten om jeg skal ha ut den kabelen :-(

Mvh

Patton

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...