Jump to content

man kjøper ikke bil uten å prøve den, hva med utenbordsmotor?


roaardal

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe ny 250hk utenbordsmotor til neste år ettersom min yamaha fra 1987 begynner å bli litt gammel.

Problemet da er at jeg klarer ikke bestemme meg for hvilket merke jeg vil ha, 2takt eller 4takt osv, eneste måten å finne ut av hva jeg liker best er jo å ta en runde og prøve alle de forskjellige merkene, men er det noen forhandler som har demobåter der man kan prøve motorene, det hadde jo vært hyggelig å tatt en liten kjøretur for å kjenne hvordan den oppfører seg og hvordan lydnivået er.

 

Noen som vet? Jeg har jo vært på messer og sett motorene, og lest tester, men det sier meg veldig lite egentlig. Og 200 000 er jo mye å betale for noe usett

Link to post
Share on other sites

Faller sikkert ikke i god jord det jeg sier her nå... Men finn en båt med den motoren du ønsker i nærområdet på Finn, og prøvekjør den. Blir nok ikke noe salg på han som ønsker å selge båten sin, men du får i alle fall testet motoren.

ville vel heller vært ærlig å heller foreslå og få prøve for en liten penge.
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at en forhandler ikke er villig til å bytte motor på en demobåt bare for at jeg vil prøve en tur, men ofte har jo en forhandler et merke de er spesialisert på, og ofte er jo f.eks 200-250hk samme motoren og da får man jo testet åssen motoren oppfører seg hvertfall.

 

Føler meg ikke helt komfortabel med å være testpilot på finn.no men skjønner jo at kanskje det må til desverre. Tviler på at noen vil la meg teste hvis jeg sier at det er derfor jeg er der, ville dere latt meg gjøre det?

Link to post
Share on other sites

Ja

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Som forhandler å ta en helt ny motor ut av boksen, montere den på din båt og la deg få prøvd for deretter å demontere den uten å ha et salg? NEI!

 

Hadde jeg hatt en båt med en slik motor hadde du selvfølgelig vært velkommen til å få prøvekjørt min båt!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Fins det dårlige motorer I den klassen?

 

Virker som "alle" mener det de har er best her inne. I tester virker det som små forskjeller.

 

Tror uansett hvilke merket du prøver, så blir du innport. Skjedd mye siden 87.

 

 

Jeg ville kjøpt av den forhandleren som du har tillit til.

 

Tror du blir veldig fornøyd, uansett farge på motor.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig av dere som ville latt meg prøve, det settes pris på.

 

Og jeg skjønner såklart at ingen ville montert sin motor på min båt for testing, og det var heller ikke det jeg spurte om.

 

Og selv om alle motorene er nesten like i testene så er det ganske mange andre forskjeller som man må føle på.

 

Jeg jobber på sjøen og har prøvd veldig mange forskjellige båter/motorer så jeg vet hva jeg snakker om mtp forskjell på merkene.

Men en sliten yamaha 200 med 3000 motortimer med helt feil propell og på en arbeidsbåt blir litt vanskelig å sammenligne med

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...