Jump to content

Comfort 34, skjære større døråpning til forpiggen


Bahia

Recommended Posts

Etter utallige kuler i hodet begynte jeg å leke med tanken å skjære døråpningen inn til forpiggen større. Ser ikke helt vitsen med å ha en døråpning som består av en 25 cm dørterskel og en døråpning som er svært lav. Finnes det noen gode strukurelle grunner for at jeg ikke skal sage vekk 10 cm i bunn og ca 20 cm i toppen?

Link to post
Share on other sites

Legg ut et bilde så vi ser hvordan det ser ut :)

 

Er samme på min comfort 30.

 

Er det ikke dette som betegnes som hovedskottet da? Har vel en del å si for stivheten mellom dekk og skrog. Og er det gjennomgående mast, så er det vel enda viktigere for selve dekk og skrog. Skulle tro det er med på å hindre at skroget "klemmes sammen" av riggen, som en tverrskips oppstiving.

Men det er mulig jeg er langt ute på tynn is, over dypt vann... :)

 

Ville ihvertfall kompensert med å bolte inn noe tykt flatstål...

Link to post
Share on other sites

Eller på gyngende grunn...:-)

jeg har tenkt litt på eventuell vridning i skroget dersom støttefunksjonen til skottet reduseres. Etter litt googling i Sverige tror jammen jeg sender en mail til comfortina yachts og spør. Bilder av prosjektet Comfort 34 kommer i neste mnd. I dag skal nytt elektrisk anlegg prøvekjøres. Ser veldig bra ut til nå. Har lånt et Fluke IR termometer og kjører alt på maks for å sjekke eventuell varmgang i systemet.

Link to post
Share on other sites

Men ikke verre enn at min sønn fikk svar fra dem (i Tysklanf) sist uke da han spurte om de hadde fargekode til gelcotenpå vår Comfort 32. Det hadde de og den fikk han - til både skrog og dekk. Forøvrig opplyst de at de fremdeles har det meste til Comfort-båtene.

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

---------- Videresendt melding ----------

Fra: "Comfort Yachts" <info@comfortina.de>

Dato: 26. sep. 2015 10.56 a.m.

Emne: AW: Comfort 32

Til: "Lars Erik Thiesen" <le.thiesen@gmail.com>

Kopi:

 

Hi Lars,

Thank you very much for your email.

Yes we can help .............. we have almost all spare parts for the Comfortina 32nd

The color code for the gelcoat used:

White / 2000

old White / 812 (beige)

 

We can deliver these tones anytime.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...