Jump to content

Yrkesfisketips og fiskekvoter


ossy94

Recommended Posts

Heei!

Har en drøm om å begynne med yrkesfisking, og trenger et par råd og lurer også på dette med kvotene. 
 

Jeg tenker i første omgang å bare kjøpe meg en fiskebåt uten kvote, og fiske i åpen gruppe. For å fiske i åpen gruppe, må jeg søke om noe da, eller er det slik at "alle" kan det? Og hvor mye kan man fiske i åpen kvote? Jeg er fra jæren, så dette blir vel sør for 62gr.N. Tenker meg typisk en båt mellom 25 og 35 fot. Er selv 21 år, så kapitalen er ikke overveldende for å si det slik. :P 

 

Jeg er helt fersk på dette feltet her, så om det er noen tips/triks dere har, så er det bare å fyre løs! :) 

 

Er det garn som er det greieste å begynne med? Eller teiner, liner ??

 

Takker for alle svar! :) :)

Mvh Øystein

Link to post
Share on other sites

For å bli yrkesfisker, så må du melde deg inn i Blad B (Blad A er for hobbyfiskere). Dette gjøres hos fiskeridirektoratet. Å hoppe rett inn som yrkesfisker med egen sjark er eit meget stort sprang, og hvertfall om du skal ha dette som levebrød. Regelverket for yrkesfiske er meget stort og ekstremt komplisert. I tillegg så er det endringer på veg nå som gjør at regelverket for mindre fiskebåter (les: sjarker under 10 meter) blir innskjerpet med tanke på tekniske kontroller og kontroll og krav på sikkerhetsutstyr, etc. Når du har funnet deg en sjark som er fiskeriregistrert, så er du automatisk med i fiske for Gruppe 2. Da har du mulighet å fiske rundt 20 tonn torsk og en liten slant med hyse og sei. Om du skal ha dette som hovedinntekt, så er det ikkje mykje å leve av når alle utgifter er kommet med. Men det er så klart mulig å fiske fisk som ikkje er kvotebelagt.

 

Eg anbefaler deg først å ta hyre om bord i en fiskebåt slik at du får en følelse av kva fiskeri dreier seg om. I tillegg lærer du deg handtering av fisk på en rett måte slik at kvaliteten blir opprettholdt så godt som mulig.  

 

Du finner det meste av info hos http://www.fdir.no

Link to post
Share on other sites

Det greieste er vel å begynne med juksa, 2 juksamaskiner til å begynne med å da er du godt på vei.

Må si jeg synes det er jævli synd at de skal ha et slikt regelverk, at man må blakke seg helt for å få en båt godkjent, som man allerede har drevet fiske med i 5-10 år.

 

Men de vil tjene penger, og de vil ha bort sjarkflåten..

Link to post
Share on other sites

Det greieste er vel å begynne med juksa, 2 juksamaskiner til å begynne med å da er du godt på vei.

Må si jeg synes det er jævli synd at de skal ha et slikt regelverk, at man må blakke seg helt for å få en båt godkjent, som man allerede har drevet fiske med i 5-10 år.

 

Men de vil tjene penger, og de vil ha bort sjarkflåten..

Nei, det er ingen som har lyst å fjerne sjarkflåten. Grunnen til dette er å få ned ulykkesstatistikken som sjarkflåten er godt representert i. Det har etter hvert begynt å bli mange veldig gamle sjarker som fortsatt er i drift, og en del av desse er i dårlig forfatning, så med eit strengere regelverk så vil terskelen for å kjøpe ny(ere) og sikkrere sjark øke. Fiskeri ligger lang etter med tanke på sikkerhet og vedlikehold i forhold til resten av skipsfarten.

Link to post
Share on other sites

Joda, de små skal vekk, hadde kpntroll ombord i vår. Skulle sjekke om redningsflåte og div var i orden. Det kom krav om epirb ifjor? Han kontrolløren sa at det var ikke noen nødvendighet å ha å det var ikke noe krav,det er noe jævla pengetyneri.muligheten for at unge fiskere skal få sjans til å starte opp drukner i krav om div sprøyt.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke tull med epirb, å det er heller ingen som har sagt at de små skal vekk, men kom igjen, med alle de tullete kravene som kommer, og til den prisen, da går det til faens med så alt for mange stakkars sjarkfiskere som ikke har råd til verken ny båt, eller godkjenning av fartøy..

Link to post
Share on other sites

Men hvilken krav som er tullete da? Hvis det er en som livnærer seg på sjarkfiske, så har han mest sansynlig kvoter, og da burde det ikkje vært nåke spesielt problem å ha inntekt til å imøtekomme kravene. Men om enn skal kun leve på og fiske torsk og litt hyse som er enkelt å fange, så skjønner eg at det vil knipe litt på kontoen. Det er også lurt å fiske anna fisk som ikkje er kvotebelagt når det ikkje er torskesesong. Når enn er sjarkfiskar, så kan enn ikkje ligge å dra seg på sofaen hjemme.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...