Jump to content

Båten går i gir men ingenting skjer. MB10A med MS gear.


Captain_Memphis

Recommended Posts

Nå har det seg sånn at jeg en dag skulle legge til og da jeg skulle hive båten i revers så fortsatte den bare rett frem, jeg ga mer og mer gass uten at farten ble redusert.

 

Etter mye om og men så fikk jeg stoppa båten, og mens jeg lå der prøvde jeg framover og bakover... INGENTING!

Tok bort lukene og såg at akslingen gikk rundt så da trodde jeg at propellen hadde hoppet av men nei den var der den.

 

Fikk stoppet motoren, tatt en kjeft kaffe og klødd meg i hode litt før jeg fant ut at jeg skulle sjekke mer.

Men da jeg fikk start på motoren igjen så gikk den flott fremover og bakover.

 

Skjønner ingenting så her kommer spørsmålene.

 

Kan det være oljen? har jo virka helt fint frem til nå.

Kan gear kassa vært for varm? hvorfor?

Er det noe inni som kan ha gått i stykker? men hvorfor gikk den i gir etterpå?

 

Nå skal det være sakt at jeg kun har prøvd å sette den i gir etter en liten hvil, og kun på tomgangen.

 

Hva gjør jeg nå, og hvor skal jeg begynne?

Link to post
Share on other sites

Bytt eller slip opp konen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg sånn at jeg en dag skulle legge til og da jeg skulle hive båten i revers så fortsatte den bare rett frem, jeg ga mer og mer gass uten at farten ble redusert.

 

Men da jeg fikk start på motoren igjen så gikk den flott fremover og bakover.

 

Skjønner ingenting så her kommer spørsmålene.

 

Kan det være oljen? har jo virka helt fint frem til nå.

Kan gear kassa vært for varm? hvorfor?

Er det noe inni som kan ha gått i stykker? men hvorfor gikk den i gir etterpå?

 

Nå skal det være sakt at jeg kun har prøvd å sette den i gir etter en liten hvil, og kun på tomgangen.

 

Hva gjør jeg nå, og hvor skal jeg begynne?

Siden alt var tilsynelatende ok når du startet opp igjen, ville jeg sjekket oljenivået ( det normale er å måle nivået med å skru peile-skruen ut)  og så måle og forvisse deg om at du har rett olje på giret, sjekk med manualen.

 

Er det ingen ulyder å høre, så ville jeg fortøyd godt og kjørt noen minutter forover og akterover i båsen og sjekk at det blir propellvannstrøm hele tiden.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...