Jump to content

Bygge båtvogn, hvilke V vinkler har båter?


skhauge

Recommended Posts

Skal bygge meg båtvogn til naustet som straks er klart. Vogn blir med 4 stk gummihjul type traktorhenger. Skal lage hydrauliske støtter om er hengslet og går opp under sider båt. Og da kommer spørsmålet. For å tilpasse slaglengde sylinder etc må eg ha ca V bunn vinkel på båter. Eg har no en Rinker 280 og tipper den er ca 20 grader. Mulig litt under. Vogn eg har tegnet tar 10-25 grader. Og det dekker kanskje alle vanlige båter. Kanskje noken her har peiling på vinkler på typisk 33-37 fot båt? Må jo tenke på neste båt og ha mulighet å ta den opp.

Link to post
Share on other sites

Det varierer sterkt etter hvilken båttype det er snakk om. De fleste båter kan stå på kjølen med kun støtter mot velting på sidene så disse trenger ikke å være så kraftige og da holder det gjerne med noen skrustøtter eller noen saksejekker. Det blir da enkelt å lage justering som klarer "alle båter".

Du kan evt lage vogn med to langsgående bjelker som båten ligger på og da trenger du ikke justering i det hele tatt.

Dersom du senere skulle finne på å kjøpe en båt med kjøl blir den aktuelle vinkelen ganske stor....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...