Jump to content

Advarsel! Startkabler fra China.


Sabrina

Recommended Posts

Startkabler kommer sikkert i mange kvaliteter og prisklasser. Fra China kan man kjøpe dem for en skitt og ingenting fritt tilsendt. Dersom man kjøper skitt, betaler for skitt og får som forventer skitt, - er det per definisjon kvalitet. Kablene som kom i posten så riktignok noe avmagret ut, men hva kan man forvente til den prisen? Da det ikke gikk strøm gjennom dem i det heletatt, ble jeg mer suspekt og undersøkte dem nærmere. Tversnittet stemte så nogenlunde, men det var inkludert isolasjonen. Lederen inni var på størrelsen med en signalkabel, anslagsvis 0,25 kvadrat mm. Innfestningen til batteriklemmen var enden på en stålfjær som hadde knepet av kabelen i alle ender. Selvfølgelig kunne jeg ha returnert kablene, men til hvilken kostnad?

 

Selvfølgelig skal man ikke skjære alle over en kam selv i China, og det finnes sikkert gode startkabler der og. Men jeg føler meg regelrett lurt i dette tilfellet, og selv om det ikke var den dyreste tabben i livet, vil jeg med dette advare alle BPs venner.

bilde

Mvh

Sabrina

Link to post
Share on other sites

Kanskje like greit å kjøpe på Biltema da  :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Biltemas 35 mm2 koster kr 319 for totalt 9 meter, som blir kr 35 pr. meter.

Relativt rimelig det da i forhold til å kjøpe batterikabler til kr 80-100 pr meter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nesten alt av løsøre er idag laget i Kina så å rope ulv om kinavarer generelt blir nå noe feil.  

 

Der er veldig stor forskjell på kinaprodukter som er under vestlig/professjonell produksjonsutvikling/kontroll og det som kineserne lager eller utvikler selv for å sende ut på markedet. Førstnevnte kan du kjøpe problemfritt, sistnevnte bør du i høyeste grad være skeptisk til. Kina som produksjonsland har ikke ødelagt et produkt før de har utviklet det selv.

Link to post
Share on other sites

Synes egentlig vi alle har et ansvar for å ikke kjøpe søppel. Og det er det mye av billig-greiene er. Søppel, miljøfarlig og ikke minst brannfarlig.

 

Tenk det miljøregnskaper de startkablene har.

-kobber utvinnes eller smeltes om fra annen kobber..

-det produseres ledninger og klemmer og det monteres sammen.

-sendes i kontainere med store skip rundt jorda.

-lastes om til lastebiler, pakker sorteres og du får det tilkjørt på døra eller du kjører til posten for å hente.

-så tar du de i bruk, med resultat at de må kastes umiddelbart eller de medfører brann...

 

Fortsetter vi slik, så er det ikke rart moder jord går til helvete.

 

Alt dette for å spare noen kroner.... Som viser seg å være rent bortkastet.

 

-dette er ikke ren kritikk mot TS, som faktisk tar opp noe som er knallviktig, men vi bør alle tenke gjennom hva vi kjøper og at det ikke er søppel.

 

-jeg har aldri, og kommer aldri til å handle på nett fra østen. Da klarer jeg meg heller uten.

 

Så, slutt å kjøpe avfall!

Link to post
Share on other sites

Har nå bare kjøpt slike start kabler på biltema til fks dynamolading og landstrømlading pluss pluss,som virker og ser utmerket..Men di kablene sabrina har kjøpt,trur eg bare di i utlandet får,på grunn av at det koster mere å klage/sende tilobake.

Har aldri kjøpt gjennom Ebay eller noe slikt,men dokke må ikke slutte med det..Heller søk og sjekk selgeren/brukeren

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

ja det var noe med hva de var tiltenkt og sånn. Det finnes jo startkabler som skal kobles via sigarett-tenneren i begge bilene.. Ja de skal da brukes som ladekabel ikkje som direkte startstrøm. Ikkje nåke eg ville kjøpt men er vel ment for de som ikkje vil bli skitten på fingrene før de likevel må ringe etter hjelp :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...