Jump to content

forstyrrelser på vhf SH GX 1700E


abella

Recommended Posts

når eg hører det er noen på vhfèn er det mye spraking og forstyrrelse, men det er kun når eg går med vanlig omdreining på motor (ca, 2000)

men når eg slakker av til tomgang er det nesten vekke, her i området som eg  seiler er det mye trafikk på vhf`en,

Har snakket med  florø radio og då var motoren av, då var det klårt og tydelig begge veier,

kan det vere støy frå dynamoen, eller noe annet elektrikske som lager støy, er det ikke noe som kan settes på ledningene frå dynamoen, en slags støydemper,??? syntes å huske det i frå bilene at det var noe for å få vekk støy på radioen.

det er sikkert noen på BP som har et godt råd?

vhf er: standard horizon gx 1700e.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er svært sannsynlig at støyen kommer fra dynamoen i og med at støyen øker på når du drar på. Jeg hadde det samme problemet og satte på 3 støydempingskondensatorer på 2,2uF hver, en fra pluss til minusledningen på dynamoen, en fra pluss til gods på dynamoen og en mellom minus og gods. Og voila: støyen helt borte. Slike kondensatorer får du kjøpt i en bilrekvisita forretning eller kanskje også hos noen som selger bilstereo.

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...