The Saint Startet 3.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2015 Har en Yamaha 6hp fra ca 1985/86. Kjøpte denne som ett rep objekt siden den hadde lekasje fra eksos platen på poverhead. Noe som gjorde at den stoppet i tide og utide pga vann på coilen. Har nå overhalt motoren og skiftet alle pakninger. Motoren startet etter dette bare så vidt jeg dro i start snoren. Og gikk som ei kule. Brukte den ett par tre turer etter dette. Men plutselig ville den ikke starte mere. Tok ut en plugg og sjekket etter gnist, men det var helt dødt. Så jeg mistenker at det er CDI, coilen eller tennspolen som er gåen. Men klarer ikke å finne tekniske spesifikkasjoner noe sted. Er det noen her på forumet som vet verdiene / ressistansen disse skal ha? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 4.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2015 Jeg har brukte tenningsdeler til slike motorer, men måleverdier er jeg dårlig på. Men mener å ha sett tråder om dette på forumet før, har du prøvd å søke i søkefeltet oppe til høyre ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 4.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2015 sjekket at det ikke er stoppknapp/daumannsknapp som kødder? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
morgull Svart 5.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2015 Jeg har et hefte med Yamaha service data for årgang 1987 liggende. Der står det følgende data for modellene 6H, 6CM, 6CEM, 6DM og 6DEM: Ignition coil: Primary coil resustance: 0,4 Ohm +/- 10% Secondary coil resistance: 3,5 Ohm +/- 20% Flywheel Magneto: Charging coil resistance: 90 Ohm +/- 10% Pulser coil resistance: 102 Ohm +/- 10% Det står at skal man sjekke CDI så må man ha et spesielt Yamaha apparat (Yamaha Pocket Tester). Andre vil ikke fungere står det... Det står at verdien først vil gå ned til 200 - 300 Ohm for så å pendle til "uendelig".. Det står at hver gang man skal gjøre denne testen: "be sure to discharge the condenser by making the ignition lead (orange or white/black) touch the grounding lead (black). Håper du finner ut av det. Sitér dette innlegget <p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150 Link to post Share on other sites More sharing options...
The Saint Svart 6.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Hei og takk for svar. Prøvde å søke på det her på forumet. Men fant ikke ut av det. Nei stoppe knappen / dødmanns knappen var i orden. (Håpte egentlig at det var den som var feilen). Ringte til slutt en Yamaha forhandler og fikk verdiene. De var nesten identiske med de morgull oppgav. Bare med 3,5 kohm på Secondary coil. Regner med at det har sneket seg inn en skrive feil på secondary coil? Fant til slutt ut at coilen er defekt, dobbelt så høy verdi som det skal være på primær coil motstanden. Så har nok fått litt for mye saltvann. (Var ved coilen tidligere vann lekkasje var). CDI skal være mulig å måle, men man må vist bruke analog måler og ikke digital. Vet ikke helt hvorfor. Men Yamaha oppgir ikke måle verdiene på CDI av en eller annen grunn. Skulle gjerne ha sjekket denne også. Siden denne kan ha blitt skadet pga alt for høy motstand på coilen... Men, men... ikke noe å gjære med det. Får bare bytte coil og håpe på det beste. Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.