Jump to content

Servicekostnader på 2 x VP D9-500


bergetun

Recommended Posts

Bør ikke bli så galt om du gjør alt selv, men det går med litt mer olje, frostvæske etc. Hver motor tar 38 liter olje, har 2 oljefiltre + 1 by-pass og har rett under 40 liter kjølevæske.

Så er det sinker, reimer, impellere osv.

Jeg kjenner en med 2 x D9 som setter bort alt av service til VP og det kommer på ca 40-50` årlig for de vanlige tingene. Skal jeg tippe, så tror jeg du greier deg med rundt 15-20` i snitt om du gjør alt selv og kjøper alt utenom olje og frostvæske originalt.

 

D9 har ventiljusteringsintervall på 800 timer, så sjekk at det er nok høyde over motorene til å få av ventildekslene og komme til.

Hos han jeg kjenner står motorene på V-Gir rett aktenfor inngangen til salongen med for liten klaring til til dørken over. Det er heller ingen luker over motorene, så ventiljustering er umulig uten å gå drastisk til verks. 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sjekk med Fjellbonden, han har lang erfaring med disse motorene

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det ikke hydrauliske vintiløftere på D9 ?

 

Det står i instruksjonsboken at ventilene skal justeres hver 800 time eller hver 12 måned. Stemmer det virkelig at man skal måle åpningen hvert år?

 

● Every 800 hours / at least every 12 months Valve clearance. Inspection/adjustment .......................................................... not shown

● Clean the insert in the heat exchanger and in the reverse gear oil cooler ..... pages 54/55

● Seawater filter. Checking/cleaning 2) ...................................................................page 53

● Fuel pre-filter. Change filter insert .......................................................................page 59

● Fuel fine filter. Changing. Venting the fuel system ............................................ pages 57

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Desse motorane er vanlig å justere ventiler på 2-3000 timer når dei står i yrkesbåter. Det er heller ikkje en pumpedysemotor. Systemet på desse er at kvar injector har sin egen innebygde pumpe som blir presset ned av kamakslingen. Normalt sett så skiftes desse på rundt 10000 timer i en yrkesbåt, men pumpehøgda sjekkes samtidig som ventiljusteringen. Å sjekke ventiler på desse etter 800 timer eller årlig er bare bortkasta. Sjekk første gang etter 500 timer, så er det nok å sjekke etter kvar 2000 timer etter min meining.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...