MOW Startet 6.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2015 Hei Jeg har begynt å tenke kraftig på hva jeg bør gjøre med min Sleipner 6-7HK (2 syl) som er saltvannskjølet nå her i vinter. Min fetter mener jeg bør kjøre den med glykol inntil det tyter blå frostveske ut av den. Så stenge den til så godt det lar seg gjøre og beholde frostvesken i motoren over vinteren. Så det er vel alternativ 1 Alternativ 2..hmm kunne være å bruke avtappingskranen på siden av blokken og tømme den for (salt)vann? Alternativ 3 En kombinasjon av de to: Færst kjøre den igjennom med glykol/frostveske vann og dernest tappe det hele av igjen...??? Eller ????? Stor TAKK til ALLE som har gode ideer og meninger Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Alt 1. Klycol hindrer også rustdannelse, så fint om den får ligge med frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Men kjør gjennom med rent ferskvann først, for å fjerne salt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Tappekranen(e?) er grådig praktisk om du skal bruke båten om vinteren da du kan tappe den tom etter tur og dermed slippe å tenke på frostsprengning. Vet ikke hvordan din motor er konstruert men jeg ville også løsnet slangene på impellerhuset slik at impelleren står uten vann, særlig hvis implelleren er laveste punkt i kretsen. For vinteropplag på land så ville jeg konservert den med glykol i, eller valgt ditt alternativ 3. --------------- Tidlige manualer på Yanmar 2gm sjøvannskjølt med tappekraner på toppen anbefalte gjennomkjøring med glykol og så nedtapping for vinteropplag. Med en hinne av glykol og den kalde og tørre vinterlufta tror jeg neppe du vil ha noe korresjonsproblem. I senere manualer gikk Yanmar over til å anbefale å la motoren stå med glykol i for vinteropplag. -------------------- Uansett, det aller aller viktigste er å få tømt motoren for vann. Om du ikke får gjort noe annet så tapp i hvertfall ned motoren slik at den ikke frostsprenger. Sitér dette innlegget Link to post
Danske Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Først kør gjennom vann ca 15 min, så 50/50 glykol til det kommer ut. Kan du køre eksosen tør? Så gør det i 10sekunder før du slukker motor. Bind slangerne op over motor, top op med glykolblandingen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.