Jump to content

Vinter og saltvannskjølet motor - hva gjør jeg?


MOW

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har begynt å tenke kraftig på hva jeg bør gjøre med min Sleipner 6-7HK (2 syl) som er saltvannskjølet nå her i vinter. Min fetter mener jeg bør kjøre den med glykol inntil det tyter blå frostveske ut av den. Så stenge den til så godt det lar seg gjøre og beholde frostvesken i motoren over vinteren. Så det er vel alternativ 1 :thumbsup::confused:

Alternativ 2..hmm kunne være å bruke avtappingskranen på siden av blokken og tømme den for (salt)vann? :rolleyes:

 

Alternativ 3 En kombinasjon av de to: Færst kjøre den igjennom med glykol/frostveske vann og dernest tappe det hele av igjen...??? :rolleyes::confused::pray:

 

Eller ?????

Stor TAKK til ALLE som har gode ideer og meninger :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tappekranen(e?) er grådig praktisk om du skal bruke båten om vinteren da du kan tappe den tom etter tur og dermed slippe å tenke på frostsprengning. Vet ikke hvordan din motor er konstruert men jeg ville også løsnet slangene på impellerhuset slik at impelleren står uten vann, særlig hvis implelleren er laveste punkt i kretsen. 

 

For vinteropplag på land så ville jeg konservert den med glykol i, eller valgt ditt alternativ 3.

---------------

 

Tidlige manualer på Yanmar 2gm sjøvannskjølt med tappekraner på toppen anbefalte gjennomkjøring med glykol og så nedtapping for vinteropplag. 

 

Med en hinne av glykol og den kalde og tørre vinterlufta tror jeg neppe du vil ha noe korresjonsproblem. 

 

I senere manualer gikk Yanmar over til å anbefale å la motoren stå med glykol i for vinteropplag. 

--------------------

 

Uansett, det aller aller viktigste er å få tømt motoren for vann. Om du ikke får gjort noe annet så tapp i hvertfall ned motoren slik at den ikke frostsprenger. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...