Danske Startet 6.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2015 Når jeg drar op eller tar ned storsejl sætter slæderne ofte fast. De går litt skrå og kiler fast i skinnen. Tips til fiks? Kan jeg bytte slæden...med hvad? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Hadde samme problemet på Hulda, noe av sleidene røk også tvers av. Satte på sleider med trinser, fungerer slik de skal. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 (redigert) Dette er "vogner" hvor spillene er festet? Bytt til vogner med hjul, som nevnt ovenfor. Hvis det ikke er noe alternativ så prøv å spraye slede og spor med teflonspray etter å ha rengjort begge deler. Det reduserer friksjonen og kan (kanskje) hjelpe. Redigert 7.Oktober.2015 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Ja, det er vogner både der spilene er festet, og ellers også. Ingen plastsleider. Jeg prøvde først smøretrikset. Funket en gang, og så var det like ille igjen. Iflg. UK Syversen er det enkelte mastprofiler som ikke matcher disse sleidene. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 (redigert) Jeg byttet alle mine plastsleider fordi de var blitt sprø og begynte å ryke. Fikk sydd på nye, men dessverre har jeg samme problem som deg med de nye, de kiler seg. Før datt storseilet rett ned av seg selv, nå må jeg dra det ned. Planene er å runde alle kanter på plastsleidene med en fil i vinter. PÅ en annen båt hadde vi også dette problemet med et nytt seil, da var løsningen å sette på kortere plast-sleider. (hadde rulleslieder på alle spilene, men plast i mellom). Redigert 7.Oktober.2015 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Alle sleider hvor det er spile bør ha kraftigere sleider med hjul. De andre kan godt være av "vanlig type. En seilmaker kan nok hjelpe deg med å få tak i noen sleider med hjul. De finnes i alle prisklasser. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Zhik Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Bruk gjerne vogner med kulelager, for eksempel disse fra Ronstan: http://www.ronstan.com/marine/range.asp?RnID=324 Kan tilpasses mange ulike mastespor. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Danske Svart 7.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Veldig bra innspill - skal prøve med hjul. Tænkte også det kan være fordi det er syet på. Det gjør at når sejlet vrir seg, da blir slæden skjæv. Om den bare var festet med en sjakel, kunne sejlet bevæge seg op ned, uten å belaste slæden ... vet ikke om dere skjønner ? Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Her er en annen mulighet. Det sitter slike på min balje. Har ikke erfaring fra andre løsninger, men jeg synes det fungerer bra. https://www.tidesmarine.com/sailtrack Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Er sleiden monter slik du viser på foto, må de være en feilmontering. De skal skal være festet til festeplaten på seilet slik at de i liten grad kan vri seg. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Det er kanskje en uheldig design, men ikke feilmontering Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Såpe og vann. Og så denne: Så blir det bra. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Jeg bruker biltemas ptfe spray: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Smoremiddel-med-PTFE-2000017067/ Seilet kommer radig ned, og glir greit opp. Bruker det og i renna til rulla Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
volfro Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 Noen som har tips til billige kule/rulle sleider? Noen som har diy tips? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 Jeg er redd trådstarter må ta en tur til seilmakeren. De sleidene er utslitt. Det beste hadde vært å gå over til et system med engangssjakler i plast, men seilet er designet for webbing, så nye sleider må syes på. Jeg har slike plastsjakler unntatt der hvor spilene sitter. Der er det rustfrie bøyler som er skrudd til seilet. Gjør at det går fort å bytte sleidene. De må byttes hvert andre eller tredje år. Bruk sleider som er helt flate. Styr unna de som er sylindriske. Det er veldig viktig at likrenna holdes ren. Jeg gjør en grundig rengjøring hver vår. Ved første seilsetting hvert år får hver sleide en god dash ProLube. Og så engang til midt i sesongen. Jeg hiver seilet opp til merket for hånd. Det kiler seg aldri. Når jeg skal berge seil lar jeg bare gå fallet. Seilet ramler rett ned i lazybagen. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 8.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 Ser ut på bildet som om sleidene dine er oppskrapet på endene. I tillegg til å bytte sleider ville jeg tatt en inspeksjon på masten etter mulige skader i sporet som sleidene går i. Er det skader i masten hvor det stikker ut grader kan det være lurt å gå forsiktig over skaden med en fin fil. Har sett tilsvarende skader i eldre mast på annen båt, og det er vel ikke utenkelig at det evt. kan støpes i skader for å få en glatt og fin overflate som sleidene glir lettere i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.