Jump to content

Slæder på storsejl sætter seg fast


Danske

Recommended Posts

Dette er "vogner" hvor spillene er festet? Bytt til vogner med hjul, som nevnt ovenfor. Hvis det ikke er noe alternativ så prøv å spraye slede og spor med teflonspray etter å ha rengjort begge deler. Det reduserer friksjonen og kan (kanskje) hjelpe.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet alle mine plastsleider fordi de var blitt sprø og begynte å ryke. Fikk sydd på nye, men dessverre har jeg samme problem som deg med de nye, de kiler seg. Før datt storseilet rett ned av seg selv, nå må jeg dra det ned. Planene er å runde alle kanter på plastsleidene med en fil i vinter. PÅ en annen båt hadde vi også dette problemet med et nytt seil, da var løsningen å sette på kortere plast-sleider. (hadde rulleslieder på alle spilene, men plast i mellom). 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig bra innspill - skal prøve med hjul. Tænkte også det kan være fordi det er syet på. Det gjør at når sejlet vrir seg, da blir slæden skjæv. Om den bare var festet med en sjakel, kunne sejlet bevæge seg op ned, uten å belaste slæden ... vet ikke om dere skjønner ?

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd trådstarter må ta en tur til seilmakeren.

De sleidene er utslitt. Det beste hadde vært å gå over til et system med engangssjakler i plast, men seilet er designet for webbing, så nye sleider må syes på. Jeg har slike plastsjakler unntatt der hvor spilene sitter. Der er det rustfrie bøyler som er skrudd til seilet. Gjør at det går fort å bytte sleidene. De må byttes hvert andre eller tredje år. Bruk sleider som er helt flate. Styr unna de som er sylindriske.

Det er veldig viktig at likrenna holdes ren. Jeg gjør en grundig rengjøring hver vår.

Ved første seilsetting hvert år får hver sleide en god dash ProLube. Og så engang til midt i sesongen.

Jeg hiver seilet opp til merket for hånd. Det kiler seg aldri.

Når jeg skal berge seil lar jeg bare gå fallet. Seilet ramler rett ned i lazybagen.

Link to post
Share on other sites

Ser ut på bildet som om sleidene dine er oppskrapet på endene. I tillegg til å bytte sleider ville jeg tatt en inspeksjon på masten etter mulige skader i sporet som sleidene går i. Er det skader i masten hvor det stikker ut grader kan det være lurt å gå forsiktig over skaden med en fin fil. Har sett tilsvarende skader i eldre mast på annen båt, og det er vel ikke utenkelig at det evt. kan støpes i skader for å få en glatt og fin overflate som sleidene glir lettere i.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...