Jump to content

Hente ut 12V ut av en 24V batteribank?


nik0lai

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg har en båt hvor jeg har 24V både på forbruk og startbatteribanken..

I startbanken er det 2 12V batterier i serie. I forbruksbanken er det 4 like batterier, 

hvor 2 og 2 er koblet parallellt, og så i serie.

 

Pr. idag er det kun 1 standard sigarett-tenner uttak i hele båten. Denne er kun hentet 

ut direkte fra det ene 12V batteriet, og det det fungerer jo, men er det bra?

 

Jeg er selv elektriker, men er litt på tynn is her, selv om jeg periodevis har jobbet

mye med 12v batterier, men gjerne 20 stk i serie, i en UPS..

 

Det jeg lurer på, er om det er bra/greit å hente ut strøm til 3-4 12v-uttak til f.eks. mobilladere, og tv.

Om jeg fordeler disse 12v-uttakene jevnt over disse batteriene, så det blir trekt så jevnt som mulig på 

de forskjellige batteriene.

 

Eller må jeg bare gå til anskaffelse av en 24VDC/12VDC omformer til dette?

Risma Yatch 36 - Black Lady 

Link to post
Share on other sites

"Snik-uttak" fungerer så lenge du har 100% kontroll på alle koblinger og ved at forbrukere av strøm er galvanisk isolerte.

 

Sett at du har 2 * 12 volt i serie for et 24 volt anlegg. (Batteri A og batteri B)

 

  ....- A + .... - B + .....

 

Minus på A går til 24 volt minus og er normalt en sort kabel.

Pluss på A går til minus pol på B i serie kobling.

Pluss på B går til 24 volt pluss og er normalt en rød kabel.

 

Ok, du lager et 12 volt uttak fra batteri A med sort kabel til minus pol på A og rød kabel til pluss pol på A.

Så langt greit.

Så kommer en kreativ sjel som ønsker å belaste batteri B tilsvarende.

Kobler uttak fra batteri B med sort kabel på minus pol B og rød kabel til pluss pol på B.

Hmm...(Burde brukt en blå? kabel i stedet for sort på minus pol på B for å kunne skille A minus og B minus)

 

Sammenkobling av jord (minus) mellom gods på apparater eller forbrukere er ikke så uvanlig, men vil i dette tilfellet med bruk av to sorte kabler som har 12 volt spenningforskjell er svært uheldig....

 

SailorBoy

Redigert av sailorboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

En moderne batterilader for 24 V bly/syre batterier leverer gjerne 28,8 V i noen timer etter at den blir slått på. Om det ene batteriet er mer utladet enn det andre, vil det legge seg for høy spenning på det batteriet som er minst utladet. Dette vil i beste fall bare medføre at du må etterfylle vann på batteriet, i værste fall at aldringsprosessen pga sulfatering fremskyndes.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Et eksempel på at teori og praksis ikke alltid er likt  :smiley:

Jeg kjørte i mange år (12-13 år) med drift spenningen til en autopilot med en ganske stor oljepumpe på 12V ut i fra en starts batteribank på 24 V. Båten går kanskje med denne løsningen enda.

Jeg brukte da ikke autopiloten uten at motoren ladet.

Jeg kunne ikke merke kortere levetid, eller at det ene batteriet "dro" ned det andre med denne løsningen.  Batterier ble målt separat ved flere anledninger både syrevekt / volt og med batteritester. Mine start batterier ble byttet mye senere enn forbruks banken men husker ikke nå etter hvor mange år........

 

Batteriprodusentene sier at man ikke skal bruke denne løsningen, og det samme sier ekspertisen. :wink:

 

Lykke til !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

At det kan finnes situasjoner der dette kan gå om lasten er liten I forhold til batterikapasiteten og spesielt når batteriet lades er jo sant, men det koster jo ingenting for en regulator:

 

http://www.ebay.com/itm/DC-DC-CC-CV-Buck-Converter-Step-down-Power-Supply-Module-7-32V-to-0-8-28V-12A-HC-/261997095157?hash=item3d003e68f5

 

Denne koster Kr.33,- + frakt.

 

Eller denne til 63 inklusive frakt:

http://www.dx.com/p/adjustable-step-down-module-blue-dc-dc-12a-242230#.VhZZf03snaQ

 

Begge leverer 12 Ampere

Link to post
Share on other sites

Var sånn jeg hadde sett det for meg:
bilde

Men, jeg regnet ikke med at det lot seg gjøre. Så får vel heller overleve med noen 24->12V DC-DC omformere..

Er det noen som vet hva slags tomgangsforbruk det er på disse? Står jo virkingsgrad,

men jeg kunne gjerne likt å vist tomgangseffekten.

Risma Yatch 36 - Black Lady 

Link to post
Share on other sites

Manges frykt for den skisserte løsning er sterkt overdrevet. Hvis du har tilnærmet lik belastning på de to batteriene, vil du neppe kunne måle noen forskjell i batterienes levetid. Svært mange (inklusive meg selv) har benyttet denne løsningen i mange år uten problemer. Spør du en utstyrsleverandør, får du trolig til svar at det ikke går. Du må selvfølgelig sikre anlegget og merke kurser og skinner på en fornuftig måte, spesielt den skinnen som kan være både pluss og minus. Husk kortslutningssikker forlegning mellom batteri og første sikring! Lykke til! Hilsen elektroingeniør med skipselektrikersertifikat.

Link to post
Share on other sites

Takk for konstruktivt innlegg.. Da heller jeg litt mot denne løsningen, da jeg ser for meg at den løsningen med mye DC-DC omformere går litt ut over driftsikkerheten, og strømforbruk. Regner med DC-DC omformerene trekker litt strøm på tomgang, samt at vist en ryker midtveis i ferien, så blir det litt kjipt.

Risma Yatch 36 - Black Lady 

Link to post
Share on other sites

Takk for konstruktivt innlegg.. Da heller jeg litt mot denne løsningen, da jeg ser for meg at den løsningen med mye DC-DC omformere går litt ut over driftsikkerheten, og strømforbruk. Regner med DC-DC omformerene trekker litt strøm på tomgang, samt at vist en ryker midtveis i ferien, så blir det litt kjipt.

Da skaffer du deg en 24dc til 12 dc lader med on of knapp. Mitt valg var enkelt da jeg var i samme situasjon som deg.

Eier før meg hadde tatt ut 12v direkte fra et av batteriene i forbruksbanken og jeg skjønte ikke hvorfor mine battrier gikk så fort ned. Etter mye synsing på egenhånd og gode innspill her på forumet tok jeg kontakt med Farco her på forumet, han skaffet meg en 24dc til 12dc lader på hele 80 amp som lader opp min 12v batteribank. Denne bruker jeg bare når jeg ligger i uthavn når 12v banken begynner og bli lav. Har i tillegg en 220v 12v lader på 15 amp som jeg bruker til og toppe battriene når jeg ligger på landstrøm eller kjører generator. Hvis du har en on of bryter på dc dc laderen tapper den ikke forbruksbanken for strøm når du ligger i uthavn bare når den henter strøm.

Lykke til med valget..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...