Jump to content

Hente ut 12V ut av en 24V batteribank?


nik0lai

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg har en båt hvor jeg har 24V både på forbruk og startbatteribanken..

I startbanken er det 2 12V batterier i serie. I forbruksbanken er det 4 like batterier, 

hvor 2 og 2 er koblet parallellt, og så i serie.

 

Pr. idag er det kun 1 standard sigarett-tenner uttak i hele båten. Denne er kun hentet 

ut direkte fra det ene 12V batteriet, og det det fungerer jo, men er det bra?

 

Jeg er selv elektriker, men er litt på tynn is her, selv om jeg periodevis har jobbet

mye med 12v batterier, men gjerne 20 stk i serie, i en UPS..

 

Det jeg lurer på, er om det er bra/greit å hente ut strøm til 3-4 12v-uttak til f.eks. mobilladere, og tv.

Om jeg fordeler disse 12v-uttakene jevnt over disse batteriene, så det blir trekt så jevnt som mulig på 

de forskjellige batteriene.

 

Eller må jeg bare gå til anskaffelse av en 24VDC/12VDC omformer til dette?

Risma Yatch 36 - Black Lady 

Link to post
Share on other sites

"Snik-uttak" fungerer så lenge du har 100% kontroll på alle koblinger og ved at forbrukere av strøm er galvanisk isolerte.

 

Sett at du har 2 * 12 volt i serie for et 24 volt anlegg. (Batteri A og batteri B)

 

  ....- A + .... - B + .....

 

Minus på A går til 24 volt minus og er normalt en sort kabel.

Pluss på A går til minus pol på B i serie kobling.

Pluss på B går til 24 volt pluss og er normalt en rød kabel.

 

Ok, du lager et 12 volt uttak fra batteri A med sort kabel til minus pol på A og rød kabel til pluss pol på A.

Så langt greit.

Så kommer en kreativ sjel som ønsker å belaste batteri B tilsvarende.

Kobler uttak fra batteri B med sort kabel på minus pol B og rød kabel til pluss pol på B.

Hmm...(Burde brukt en blå? kabel i stedet for sort på minus pol på B for å kunne skille A minus og B minus)