Jump to content

Splittegning av eksosbend til TAMD63/74


REM

Recommended Posts

Skal montere prober for eksosgastemperatur og trenger en splittegning av eksosbendet for å unngå at jeg borer gjennom den innvendige rustfrie vannkappa. Noen som vet hvor jeg kan finne ei slik tegning. Kanskje noen som har gjort en slik montasje og har tips å gi?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei REM  mener å huske at Nimba satte på eksostemp på sine bend når han skiftet disse for et par år siden men han har vel en 41 motorer? Hvis du har tid til og vente så får jeg mine nye snart da kan vi ta en kikk på disse før du borer opp.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Stemmer som Bergstad sier... jeg har gjort den jobben på mine 41 maskiner , så jeg kan gjerne komme med noen tips visst det kan hjelpe deg... men du kan jo ha en helt annen løsning

på eksosbendet på din maskin , så før jeg skryter for mye må jeg forstå deg riktig ,  du nevner at du  har en innvendig rustfri kjølekappe , da antar jeg at det

er "eksosrøret" og at kjølevannet passerer på utsiden av kappen  ?

Fant en tegning I databasen , er det denne typen du har ?

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kjempefint Bergstad, gi meg et tips når du har de i hus.

 

Nimba. Ligner vel mer på den over, altså pos. nr. 7, men i prinsippet fungerer de vel likt, også den varianten du har på dine 41 maskiner. Den innvendige kappen adskiller sjøvann og tørreksos. Pungterer man denne, vil man kunne få sjøvann inn i turbo/eksosmanifold/sylindre. Tror man kan bore hull i støpejernskappa for en probe rett etter turbo og før kappa. Derfor hadde det vært interessant med en snittegning. Hvor boret du hull?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

. Pungterer man denne, vil man kunne få sjøvann inn i turbo/eksosmanifold/sylindre. Tror man kan bore hull i støpejernskappa for en probe rett etter turbo og før kappa.

 

 

Visst hullet I kappen kommer høyere enn laveste punktet til eksosen er svaret ja , derimot kommer det lavere vil en evnt. lekkasje inn I kappa bli avist av trykket fra eksosen

Klart beste løsning er I mellom turbo og eksosbend , I mitt bend starter kappen ved eksosklemmen til turbo , så her er ingenting å borre I .

Uansett kan en ikke la sjøvannet passere proben, da vil den bli avkjølt og vise feil temperatur , løsningen min ble å sette den I en hylse som går helt utenifra og inn gjennom kappen.

da kommer ikke proben I kontakt med vannet , løsningen min har funket I mange år

 

 .

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

I prinsippet bør vel temperaturproben sitte før turboen ettersom eksosen kjøles både av trykkfallet over turbinen og av vannkjølingen. Normalt er det partier både på eksosbendet og på manifolden som er massive, altså mulige å bore og gjenge opp uten å komme i kontakt med kjølevannet.

Link to post
Share on other sites

Meget interessant løsning Nimba. Hvem leverte hylsa du har rundt proben? Kommer det vann på proben blir målingene meningsløse ja, enig. Imidlertid, der du har proben er det kun tørreksos ikke sant? Vannet introduseres lenger bak, ved utløpet av bendet. Ellers ser jeg at Volvo faktisk har forberedt montasje av egt. probe i bendet på 41-serien. Det er, etter hva jeg har sett så langt, ikke tilfelle på 63 og 74-serien.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I prinsippet bør vel temperaturproben sitte før turboen ettersom eksosen kjøles både av trykkfallet over turbinen og av vannkjølingen. Normalt er det partier både på eksosbendet og på manifolden som er massive, altså mulige å bore og gjenge opp uten å komme i kontakt med kjølevannet.

Joda, mye kan tale for å montere proben før turboen, feks i eksosmanifoldet. Leverandøren av kitet jeg kjøpte anbefalte dette. Du måler da høyere verdier og endringer detekteres raskere. På den annen side, Volvo oppgir kun egt. verdier tatt etter turbo, og skal jeg nyttiggjøre meg av slike referanser må jeg montere proben på samme sted. Ønsker jeg kun å overvåke endringer kan jeg montere proben hvor som helst forsåvidt.

Hvordan finner jeg disse massive områdene hvor jeg kan bore gjenge?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Stemmer I.M.S. Dette adapteret har jeg benyttet på stb. side. Fungerer utmerket der. Problemet er at det bygger omlag 1 1/2 tomme, og da får jeg en krasj med dieseltanken på bab. side.

bilde

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Løsningen på bab. side ble at jeg monterte ei hylse gjennom kjølekappa ved utgangen av turboen. Hylsa ble gjenget med M14 utvendig og sølvlodda til kjølekappa og gjenget med probedimensjon på 1/8"NPT innvendig. På dette viset unngikk jeg å benytte adapteret som bygger 1,5" og som ville forårsake krasj mellom eksosbend og dieseltank.

bilde

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Förstår inte varför du vill mäta avgastemperaturen riktigt. jag hade hellre haft något som mätte temperaturen i avgasslangen isf. tex http://www.vetus-shop.com/vetus-temperature-alarm-12v-black-p-655.html men den sånhär givare http://www.vetus-shop.com/vetus-sensor-for-exhaust-temp-alarm-to-fit-vetus-silencers-p-660.html

Link to post
Share on other sites

På en tomotors installasjon står man jo litt friere til montasjested for sensorene ettersom samme feil neppe inntreffer på begge motorene samtidig og det i hovedsak er endringer/unormaliteter man er ute etter å fange opp. Feil med dyser, ladeluft/kjølesystem/turbolader lar seg spore gjennom måling og sammenlikning av avgasstemperaturene. Med friske motorer og kjent belastning/last/trim/flapsbruk i båten kan du jo selv lage utgangspunktet for måledataene. Hvilken displaysystem skal du benytte?

Link to post
Share on other sites

På en tomotors installasjon står man jo litt friere til montasjested for sensorene ettersom samme feil neppe inntreffer på begge motorene samtidig og det i hovedsak er endringer/unormaliteter man er ute etter å fange opp. Hvilken displaysystem skal du benytte?

bilde

 

Til Scand29bal. Det systemet du refererer til er kun en alarm hvis eksosvannet skulle stoppe opp pga ødelagt impeller, tiltettet kjølevannsintak ea. En slik alarm ligger inne i EDC-systemet som standard.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...