FMO Startet 8.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2015 (redigert) Hei! Jeg har en Marex 2100 Dixie 1987 mod. med Mercruiser 170 HK og Alpha One drev, som er treg opp i plan. Når den først kommer i plan går den som en kule. Båten reiser seg veldig opp, selv med få folk ombord. Når de fleste setter seg inn i kabinen, kommer den seg rimelig ok i plan. Er vi feks 5 stk og 3 stk sitter på "sofaen" bak , så tar det veeeldig lang tid å komme opp i plan, om den kommer i det hele tatt. Max turtall når den er i plan, og med drevet litt tiltet opp er på ca 4600 omdr. Båten er ikke grodd eller noe slikt. Er det noen som har tips om det skal være slikt, eller om det er noe jeg kan gjøre? Mvh FMO Redigert 8.Oktober.2015 av FMO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NBF16 Svart 8.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 Er det trimflaps på denne? Om ikke kan du vurdere å montere Smart tabs som et forsøk på å forbedre dette. Smart tabs koster lite og er enkle å montere forutsatt at akterenden på båten er utformet slik at det er mulig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FMO Svart 8.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 Det er montert slike " faste " trimflaps, som justerer seg selv avhengig av vanntrykket. Disse er justert midt på, dvs jeg kan senke de litt til eller heve de. https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61268/img_20151008_114730.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NBF16 Svart 8.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 I utgangspunktet skal disse monteres med en vinkel på 25 grader nedover. Så skal vanntrykket rette de ut etter hvert som farten øker. https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22775/sx_tabs.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 8.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 Jeg må stille det "dumme" spørsmålet: du trimmer drevet maks ned eller inn før du skal i plan? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 8.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 For tung propell? Får du rett turtall? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NBF16 Svart 8.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 Jeg må stille det "dumme" spørsmålet: du trimmer drevet maks ned eller inn før du skal i plan? Jeg bruker trim aktivt ved aksellerasjon, ja. Flapsene dine vil ikke endre vinkel ved å flytte staget til andre hull på flapsen. Hullene er for å justere motstanden I flapsen. Se bildet i tidligere innlegg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FMO Svart 8.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 Hei. Ja, jeg trimmer drevet maks ned. Angående turtall, så har jeg kommet opp i ca 4600 omdreininger, så det er ihvertfall ok. Ser at spec. på motor sier max turtall 4200-4600. Men det er mulig disse båtene er slik? Sikkert et dumt spørsmål, hvordan vet man at drevet er stilt inn riktig, dvs at det går maks ned? Jeg tar det maks ned av det jeg kan, men kan det være feil innstilt slik at det ikke kommer 100% ned? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FMO Svart 8.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 Da har jeg kikket litt mere på trimflapsene, og ser at de er feilmontert av forrige eier. I hvilestilling står de jo i flukt med båten, mens de egentlig skal legges ned slik at de hviler av seg selv, før støtsylinderen festet til skroget. Slik de står nå, er det ingen hjelp i de. Men dette er vel ikke hele forklaringen på at båten er treg i plan med last Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NBF16 Svart 8.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2015 (redigert) Hei. Ja, jeg trimmer drevet maks ned. Angående turtall, så har jeg kommet opp i ca 4600 omdreininger, så det er ihvertfall ok. Ser at spec. på motor sier max turtall 4200-4600. Men det er mulig disse båtene er slik? Sikkert et dumt spørsmål, hvordan vet man at drevet er stilt inn riktig, dvs at det går maks ned? Jeg tar det maks ned av det jeg kan, men kan det være feil innstilt slik at det ikke kommer 100% ned? Se i denne beskrivelsen hvordan det skal justeres. http://www.boatfix.com/merc/bullet/92/92_12.pdf Redigert 8.Oktober.2015 av NBF16 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FMO Svart 9.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Takk for tips :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FMO Svart 9.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Hei igjen! Er det noen her på forumet som har en tilsvarende båt som min med samme motor? Vil gjerne ha info om erfaringer fra andre :-). Hva slags propell bruker dere ? Mvh FMO Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 9.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Kan dessverre ikke hjelpe deg med propell størrelse, men slik du beskriver problemet ville jeg justert endebryterene på drevet slik at du få trimmet drevet lengre inn. Så langt inn som mulig. Samt montert trimflapsene korrekt. Når båten er i ro skal smarttabs stå helt nede, de presses opp av vanntrykket etterhvert som farten øker. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
FMO Svart 9.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Takk for svar nok engang. Har justert flapsene riktig nå :-). SKal kikke på drevet i morgen. ER det noen som helst fare forbundet med å prøve å justere drevet nedover( innover)? Kan det gå for langt inn og ødelegge noe? Mvh Michel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.