Jump to content

Marex 2100 Dixie med Mercruiser 170 treg i plan


FMO

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Marex 2100 Dixie 1987 mod. med Mercruiser 170 HK og Alpha One drev, som er treg opp i plan. Når den først kommer i plan går den som en kule.

Båten reiser  seg veldig opp, selv med få folk ombord. Når de fleste setter seg inn i kabinen, kommer den seg rimelig ok i plan. Er vi feks 5 stk og 3 stk sitter på "sofaen" bak , så tar det veeeldig lang tid å komme opp i plan, om den kommer i det hele tatt. Max turtall når den er i plan, og med drevet litt tiltet opp er på ca 4600 omdr.

Båten er ikke grodd eller noe slikt.

 

Er det noen som har tips om det skal være slikt, eller om det er noe jeg kan gjøre? 

 

Mvh

FMO

Redigert av FMO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må stille det "dumme" spørsmålet: du trimmer drevet maks ned eller inn før du skal i plan?

Jeg bruker trim aktivt ved aksellerasjon, ja.

Flapsene dine vil ikke endre vinkel ved å flytte staget til andre hull på flapsen. Hullene er for å justere motstanden I flapsen. Se bildet i tidligere innlegg

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ja, jeg trimmer drevet maks ned. Angående turtall, så har jeg kommet opp i ca 4600 omdreininger, så det er ihvertfall ok. Ser at spec. på motor sier max turtall 4200-4600.

Men det er mulig disse båtene er slik?

Sikkert et dumt spørsmål, hvordan vet man at drevet er stilt inn riktig, dvs at det går maks ned? Jeg tar det maks ned av det jeg kan, men kan det være feil innstilt slik at det ikke kommer 100% ned?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kikket litt mere på trimflapsene, og ser at de er feilmontert av forrige eier. I hvilestilling står de jo i flukt med båten, mens de egentlig skal legges ned slik at de hviler av seg selv, før støtsylinderen festet til skroget. Slik de står nå, er det ingen hjelp i de.

Men dette er vel ikke hele forklaringen på at båten er treg i plan med last

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ja, jeg trimmer drevet maks ned. Angående turtall, så har jeg kommet opp i ca 4600 omdreininger, så det er ihvertfall ok. Ser at spec. på motor sier max turtall 4200-4600.

Men det er mulig disse båtene er slik?

Sikkert et dumt spørsmål, hvordan vet man at drevet er stilt inn riktig, dvs at det går maks ned? Jeg tar det maks ned av det jeg kan, men kan det være feil innstilt slik at det ikke kommer 100% ned?

Se i denne beskrivelsen hvordan det skal justeres.

http://www.boatfix.com/merc/bullet/92/92_12.pdf

Redigert av NBF16 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan dessverre ikke hjelpe deg med propell størrelse, men slik du beskriver problemet ville jeg justert endebryterene på drevet slik at du få trimmet drevet lengre inn. Så langt inn som mulig. Samt montert trimflapsene korrekt.

 

Når båten er i ro skal smarttabs stå helt nede, de presses opp av vanntrykket etterhvert som farten øker.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...