Jump to content

11 fot jolle med dekk og vindskjerm skal pusses opp


sebba2

Recommended Posts

Heisann folket! Jeg har kjøpt meg en jolle på 11 fot som trenger litt omsorg. Jeg personlig vil heller kalle det “Vinterpussen”. Jeg skal bygge den om.

Vi har nå kjøpt oss en Amerikansk “Donzi” i familien, og derfor skal jolla inspireres fra denne. Til båten har jeg kjøpt en suzuki dt9.9. Selvfølgelig 2takt.

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Men det møtes på problemer. 

Forrige eier hadde laget en suntop/dekk og en støgg benk bak rattet:

 

bilde

 

bilde

 

Så hadde vedkommende malt dette. Jeg har allerede takk vekk benken og begynt og pusse ned suntop.

Den skal ikke være ujevn- Helt blank. Jeg velger også å male båten likt Donzien.

 

bilde

 

bilde

 

Så kommer spørsmål:

1.Hvilken maling bør jeg bruke for best finish?

2.Hva skal jeg gjøre med vinskjermen?

3.Hvor kan jeg skaffe fine stoler ombord?

4.Holder Suzukien til denne båten?

5.Hvor kan jeg få en billig god propell til motoren?

6.Hva synes dere????

 

Tusen takk

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Tokomponent polyuretanmaling er det beste, men det er jo på vei ut av markedet nå. Så da ville jeg kanskje ha vurdert lastebillakk?

 

En vinklet vindskjerm I glass hadde vært klart å foretrekke fremfor den fjøla som er det nå. Spørsmålet er hvor mye penger du vil legge I dette, det blir fort dyrt..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Personlig ville jeg kanskje sett etter en "Sørspeed" på finn. Denne har en fin form og dekk for å være en 11,5fot båt, og kan ligne litt på din store båt. 
Den er utrolig morsom å kjøre også. 

Ser det er en på finn nå, men de fleste er finere enn den og helt hvite. Så ville heller fulgt litt med på finn. 

 

Disse får du ned til 7000,- uten motor. 
Jeg hadde en slik en før med 30HK. Herlig! :D

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har ingen planer om å selge båten. Men jeg lurer veldig på hva jeg skal gjøre med vinskjermen som står på den. Den som er der er dritstøgg. Laster opp bilder om hva jeg har gjort idag litt senere..

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå tatt noen avgjørelser. Jeg har bare pusset idag, men komt fram til mange ideer. Kom også på at det er et par småhull i dørken, som må fikses. Hadde vært litt kleint om båten sank ved sjøsetting.. :diving: 

Helt båt i båten skal det det være en kalesje som dekker "halve" båten/til bak førersetene. Så skal jeg ha en "havnekalesje" som dekker fra den nye vinskjermen til der den andre kalesjen er festet. Dette tror jeg blir bra. Håper gamle mor kan sy disse for meg :lol:  

 

Jeg skal også skaffe maling etter hvert, og lage ny vinskjerm. Tror ikke det blir av glass/akrylglass. Jeg lager en "modulskjerm" selv. Tenker på å bruke kryssfiner til dette, og glassfiberbelegg utenpå. Hva tror dere? 

 Jeg sliter med å finne en propell til motoren. Specs: 9.25X9. Noen som har noe å annbefale? På forhånd tusen takk :saint::clap:

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Heisann! I det siste har man kjøpt: Eksentersliper og propell. Er ganske fornøyd med sliperen fra biltema so far. Skal etterhvert spytte ut noe bilder. Er over hallveis med suntop-(har ikke fått så mye tid til dette).

Men,  det møtes på nye problemer. Hadde forgasseren ut av motoren. Renset denne og frigjorde flåtøren. Greit nok, men den slepper inn vann i undervannshus. Har hørt at det finnes en "olje" som tetter sånt som dette. Er nok ikke pakninger, og selve huset er i rellativt dårlig stand, så en jallamåte som holder ut i noen år er ganske ok. Har montert forgasser, og skal fyre motoren imorgen og se litt på dette.. 

Men ønsker også noen gode annbefalinger ang. maling/lakk til båten. Pusser ned nesten helt til glassfiber, så må vel kanskje ha pimer? Noen sier at man bare har topcoat på uten primer. 

 Håper på gode svar. Gambler litt på at båten er ferdig til våren?

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Heisann, igjen! Det har gått lang tid og lite gjennomtrekk her! Jeg har i mellomtiden pusset ned resten av "dekket" med 80,120,240 og 320. Tok et helsikes lang tid og litt av lungene mine! 

Jeg har også kjøpt lakk (topcoat og bengalakk). I morgen skal også org. lakk kjøpes til suzukien min og så skal den lakkes.  Men jeg sitter med et drittdillemma nå, både med båt og motor.

Båten har ikke selvlensing i det hele tatt. Dørken ligger "under vannlinja" hvor man står. Så jeg vurderer og bygge den opp litt og lage selvensing.. Ganske stress. Har aldri gjordt det engang.  Båten skal ligge på vannet hele sommeren, og lensing hver dag er ikke aktuelt.

 

Motoren tar enda inn vann i undervannshuset. Jeg var på biltema og kjøpte "marinesealing" av noe slag som skulle tette alt av lekkasjer under og over vann. Er det bra nok? Hvis ikke tror jeg at jeg må kjøpe nytt undervannshus.. 3000 kr her og 3000 kr der..  Mener at den tar inn vann på den delen som holder akslinga på drevet. Der har en av to skruer også knukket av forrrige eier. Housingen sitter ikke løst på resten, så jeg håper at jeg bare kan tette det lett. Må dog kanskje spraye på avfettning og gjøre skikkelig rent først?? 

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Glem marinesealeren her! Med kun en av to bolter på plass vil det ikke holde tett uansett. Få ut den gamle skruen og få på plass en ny jo før jo heller!

 

Selvlensing ville jeg bare glemt, med så lite fribord vil du få en båt som ikke er brukende til noe. Monter heller lensepumpe og batteri, evt skaff deg en havnepresenning. Man trenger ikke nødvendigvis lense ofte selv om den ikke er selvlensende, det gjelder bare å finne smarte løsninger;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

enig med index, selvlensing på en så liten båt da må du heve dørken så mye at tyngdepunkt blir høyt og fribordet lavt. 

 

Få boret opp de knekte skruene på verksted, og få satt i gjengehylser, så blir det nok tett

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Jeg tror kanskje og at det er litt lurt å borre ut den gamle skrua. Jeg skal også kjøpe en pumpe og har batteri. 

Nå planlegger jeg noe litt spesielt med motoren: Jeg vil ha overvannseksos på den. Det vil si at jeg håper på å borre hull i stammen (i eksos tunellen) over vann. Men aner ikke helt hva og hvor stor borr og hvor på stammen jeg burde gjøre dette. Kan sikkert være godt med et spjell/lukkefunksjon til å ha på søndagene :cool:. Men lurer somsagt på hvor på stamen  jeg skal gjøre dette, og hvor stort i diameter hullet bør være for lyden sin skyld. Har gjordt dette på en 4hk mariner 2t. Høres ut som en V8. Men har noen et tips på hvor og hvordan? Takk på forhånd! :sailing:  

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Da er undervannhuset fikset og klart for lakkering. I tilleg skal resten av motoren lakkeres med suzuki lakk. 

 

Jeg har jo også kjøpt lakk til båten, men har den i en gammel "garasjekjeller" hvor veggene er laget av mur og fjøler, så varmen er vanskelig og få opp der inne. Har noen peil. på noen kraftige varmeovner eller liknene jeg kan bruke der inne? 

Ingen som har peil på overvannseksos?

 Har laget en skisse her:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50693/motor_skisse.jpg

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt propell for ganske så legne siden nå, hos Maritim. 

Jeg har ingen video fra min gamle 4hk med overvannseksos, men den høres nå ut som en V8 spør du meg, og vi har en amerikansk Donzi med 480hk V8 motor, og jeg synes personelig at lydforskjellen var ikke særdeles mye :cool:

 

Men ingen som har tips til trygg varmekilde til å ha I "SKJULET" hvor båten ligger nå? 

OM jeg skal lage overvannseksos på 9.9en, skal den ha et "spjell" så jeg kan velge mellom over/undervannseksos. Men det er bare en tanke....

Det er også mange som ikke tror at båten er 11 fot, men det er den, den virker bare myye større sett på land. Noen som vet hvor jeg kan få tak i fester til seter i båten? Vet ikke hvordan de  skal settes fast i dørken, ettersom at den har litt "rar" dobbelbunn som jeg ikke finner ut hvor begynner eller slutter :crazy: Har hørt at det finnes en lim til dette? :confused: Blir aldri helt klok på denne båten

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar  :thumbsup: Har ikke gjort mye i det siste på båten, men det er ikke mye igjen og gjøre utenom og male, siden motoren er ferdigfikset, og også klar til å lakkes. Men lurer på om det er best å bare vente med det til det blir litt varmere ute. Men har et spørsmål igjen: Motoren røyker noe forj#vlig for å si det mildt. Har helt klart 2% olje i bensinen, men alikevel røyker den mer enn vår Amerikanske 25FT med 480hkV8! Vet noen hva som skyldes dette? 

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

totaktere forbrenner jo olja sammen med bensinen, det gjør ikke en 4-takts innebords hvor olja befinner seg i veivhuset 

 

.. og ved tomgangskjøring så klarer en 2t motor seg med mye mindre olje så da ryker det gjerne mer, den klarer ikke å forbrenne all olja skikkelig

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...