Jump to content

11 fot jolle med dekk og vindskjerm skal pusses opp


sebba2

Recommended Posts

står det ikke på motoren hva slags blanding den skal ha?

 

om du syns det ryker og lukter for mye kan du jo forsøke annet oljemerke , er forskjell på hvor mye det ryker og lukter. Shell Nautilus feks er ganske stram odør av..  

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Så lurer på om jeg bare ska kjøpe ny 2t olje og prøve igjen. Girhuset til motoren er reparert (bilde kommer senere), og dekket er ferdigpusset:

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50693/img_20151117_190436.jpg

 

Båten er egentlig klar for sjøsetting, men tror jeg drøy"an til våren. 

 

Har også skaffet helt greie fører og passasjerseter: 

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50693/img_20151210_204322.jpg

 

Føler at ting tar fart nå. Siden båten ikke er selvdrenert, gidder jeg ikke å heve dørken, men heller sette inn ei el-Pumpe med float, og ha fulldekkende havnekalesje. 

Føler heeele tida at båten er 25 fot, og ikke 11, men siden den står på land virker den DIGER, så får nok et kjipt sjokk når den sjøsettes :thumbsdown:  :giggle:

Nå gjenstår maling-montering av ubrukelige duppeditter-Kople alle de nye ubrukelige dingsene opp-og sjøsette med en iskald pils i hånda (edit:Og satse på at den flyter nogenlunde) :giggle:  Gleder meg. 

Har noen tips, bare skrik ut takk! :lol:

Redigert av sebba2 (see edit history)

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Heisann igjen! Virker egt som at folk gir blanke fa!n i hva jeg skriver, men:

Idag har jeg montert kontrollboks:

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50693/img_20151215_192452.jpg

 

..Men lurer veldig på hvor jeg får "kiten" til å kople kablene på motoren, så hvor skaffes dette? Ebay? ???? 

Sjøsettingsdato er satt: 1.3.16 forhåpenligvis om det er varmt nok,,!

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Du lurte på om du skulle bytte til et annet oljeslag. De er stort sett veldig like så jeg tror ikke du vil merke noen forskjell.

Ellers så må du nok til merkeforhandler for å få de små greiene til å feste kablene med. Legg ut bilde av motoren på begge sider.

Åssen ser kablene dine ut i motorenden? 

Link to post
Share on other sites

Biltema har ikke egne oljebrønner/raffinerier, så de kjøper olje fra andre leverandører.  Bilolja er visst for tida fra britiske Carlube..?  Hvor 2T olja kommer fra vet jeg ikke.  

 

Om motoren aldri har vært brukt med kabler før så må du nok ha et monteringskit til motoren. Det kan sikkert finnes på ebay - eller en suzuki forhandler.  Kabler osv kan normalt skaffes hos båtutstyrsforhandlere som f.eks maritim.no 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ok, takk! Jeg bruker c2 kabler sån standard greier. Jeg var på nettsia til maritim og bestmarin uten hell til kiten jeg trengr.

Har heller ikke funnet noe på ebay ?

Skal gå på biltema og kjøpe olje?

Tusen takk for raske svar, om du vet hvor jeg kan få kiten, bare si ifra!

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Heisann folks! Motoren har jeg lakkert for en stund siden. Den ble først pusset ned alt korrosjon, renset med aceton, primet med alu primer og lakket opp med en dritfin metallic sølvfarget lakk!

 

Båten er også ferdig pusset ned, seter er satt inn og den er klar for å males :lol:

 

Slik ser motorn ut nå. https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50693/1643ffb5-08be-40f8-9512-c1203bf42d63.jpg

 

Skal også pusse ned dekselet og lakke med metallic svart, og sette på nye suzuki dekaler som jeg allerede har kjøpt!

Kjenner at jeg gleder meg til våren nå. Beklager at prosjektet har tatt lang tid, men har lism aldri tid til å gjøre noe før jeg må noe annet !

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var finværet og påplass! Hasr begynt å male dekket hvitt:

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50693/img_0021.jpg

 
Beklager at bildet ble rotert  :lol:

 

Skal male ferdig idag og forhåpentligvis til heljå fyre opp mottor`n :giggle:

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da va det på tide med ny oppdatering igjen! Båten er nå ferdig. Tok av den stygge vinskjermen og malte, festa stoler og masse styr. Den ser nå bedre ut uten vinskjermen, men skal lage en ny med aluprofil osv til neste sesong. Ut med båten neste helg :D Motorn er kobla opp på styrekabler- Måtte tilpasse det litt selv. men resultatet ble bra!

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50693/img_0649.jpg

Måtte lage en egen brakett til gir/gass wire, men resultatet ble meget bra av gammelt skrot i rustfritt  :D

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50693/img_0699.jpg

 

Takk for all hjelp :D Kommer nok til å møte på nye utfordringer, så skal pepre på så lenge jeg har den. Tenkte gjerne mye større motor etterhvert osv.. Skal gi ut bilder etter sjøsetting.

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Heisann igjen! Nå har båten vært på vannet i over 1 uke. Motoren går som ei kule, båten går godt i sjøen :D Gjør nesten 30 knop med meg :D 
Igjen tusen takk for hjelp og svar!! Tenkte etterhvert å ha 30 eller 40 hk på den (forrige eier har forsterket akterspeilet), så tenkte derfor å prøve litt overmotorisering :D Men dette blir nok en stund til !

 

Er fornøyd med båten, men vil nok oppgradere litt etterhvert. Den har billige men gode seter, LED lys under dekket, nytt 12v 9 amp batteri, og snart 12v uttak/USB/osv osv :D Må og ha en ny kalesje til den, men den tid, den sorg :)  Sånn ser den ut nå :D

bilde

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Da var det vel påtide med en oppdatering. Båten har fått et litt bedre utseende nå. Har satt på en tohatsu 18hk, og en bluesea båtsofa osv. Sprek og leken båt, men jeg kunne fint tenkt meg en enda større. Tenker og selge tohatsuen, og kjøpe en 25/30 hk totakt. Forslag? Båten tåler nok kanskje vekten av motoren, men akterspeilet må nok forsterkes endel. Lurer på hvilken motor jeg skal gå for, har sett på yamaha.. Bilder av båten kommer.

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...