Jump to content

Liten glassfiberskade/delaminering trenger tips


Andreas Isaksen

Recommended Posts

Måtte fjerne luftinntaket på båten, da det er kommet nye regler for fiskebåter med krav om hurtiglukker på luftinntak. Denne var limt med tec7 så den satt noe vannvittig fast. Etter hvert fikk jeg den løs, men noe av tec7`en satt så godt at glassfiberen delaminerte seg rundt hullet der luftinntaket sto å kom med ut. Også ble det en sprekk midt inni kryssfineren som er brukt som distansemateriale. 

 

Tror jeg plaster inn kryssfineren der det er boret ut hull nå som jeg alt er igang, her må jeg vell pusse vekk alt løst glassfiber også lage en fin kant rundt hullet på begge sidene. Også plaster jeg med glassfiber matte ? 

 

Bør jeg prøve å lime den sprekken som har blitt i kryssfineren også sette tvinge på til den tørker ?  Glassfiberen har også løsnet litt fra kryssfinneren rundt hullet, vet ikke om dette også evt. kan limes ? 

 

Nytt luftinntak blir skrudd opp igjen med gjennomgangbolter, så laminatene vil bli presset i sammen av boltene. 

 

Dette er på mesan-huset/maskinnedgangen. 

 

 

Takker for svar =) 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei ! Helt enig med boble 65 om det nye beslaget dekker skaden. Om ikke den dekker alt ville jeg ha spandert litt gelcoat sparkel på laminatskaden. kryssfineren er god som ny  og den sprekken har nesten ingen betydning for styrken når boltene er skrudd til !

 

Redigert : Hakkannen har selvfølgelig  rett i det han skriver. Da blir det perfekt !

 

Knude

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Slipte rent skaden, laminate hadde løsnet noe innover så slipte bort alt som var løsnet. 

 

bilde

 

 

Er nå ferdig med å plastre igjen skaden med polyester og matte (Har ikke bilde av dette), plastret inni hullet også der hvor det var saget ut, så ikke kryssfineren var synlig mer. 

 

Har enda noe sliping igjen. 

 

Men lurer på hva jeg skal legge oppå glassfiberen topcoat, gelcoat  ?  

 

Kjøpte gelcoat på biltema, men ser ut som denne kun herder i form ?? http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Gelcoat-2000017193/

 

Står på boksen at det må teipes polyesterfilm over, får å hindre at det kommer luft til i 4-6 timer. 

Redigert av Andreas Isaksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...