Jump to content

Yanmar 4LHA-DTP tomgang ujevn


macreimert

Recommended Posts

Heisann.

Har enn Yanmar 4LHA-DTP 184 HK som har ujevn tomgang. Går fint på høyere turtall. Har normal effekt, ryker ikke og virker ellers helt som den skal. Turtallet på tomgang er også normalt. Problemet er bare det at den går ujevnt og det syns jeg er irriterende. Virker som den "jager" opp og ned noen fåtalls omdreininger. Problemet forsvinner ved tutallsøkning og ved belastning. På kald motor går den også jevnt. 

Noen som har vært borti dette og vet om det kan justeres bort?

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg hadde akkurat samme jagingen på tomgangen. Jagingen startet når motoren hadde gått ca 5 min. Min motor har gått 990 t. Jeg spurte mitt lokale dieselverksted om råd. Ble anbefalt å først utføre service, da det uansett skulle gjøres. Servicen inkluderer demontering av injektorer for kontroll/ justering. Dette ble gjort, to injektorer var dårlige og ble rep/ justert. Ventilklaring ble også kontr. Startet så opp motoren og lot den gå ca 20 min uten tegn til jaging. Den gikk generelt merkbart penere.

Link to post
Share on other sites

Okei. Så da forstår jeg deg slik at det var dyseoverhalingen som gjorde susen i ditt tilfelle? Jeg tenkte det kunne være dysene selv også, men så snakket jeg med et Boschverksted som mente at det trolig ikke var dysene siden motoren ikke hadde andre problemer enn jagingen. Motoren har kun gått 350 timer så jeg hadde håpet på å slippe dyseoverhaling så tidlig. Er det kostbart å justere/overhale?

Noen som vet 100% sikkert hva som er klaringen på ventilløfterene på både innsug og eksos på denne motoren?

Link to post
Share on other sites

Skal ikke uttale meg om det er dyser / ventiler som er årsaken hos deg, men ser i driftshåndboken for gjeldende motor at trykktesting av dyser og ventiljustering skal utføres ved 250 timer.

Fikk høre av mekaniker at hvis det ikke var ventiltikking ved 250 timer så lot de det være.

Da jeg fikk utført trykktesting av dyser på tilsvarende motor mener jeg at regningen var ca. 1300,- (250 timer og innenfor garanti så derfor ble det utført)

Link to post
Share on other sites

Det har ingenting med filtrene å gjøre. Alt i orden der. Motoren har ifølge forrige eier (jeg har nettopp kjøpt den) vært sånn nesten helt siden den var ny. Han brydde seg ikke noe om det, men jeg syns det er irriterende når en motor ikke går som den skal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...