macreimert Startet 8.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2015 Heisann. Har enn Yanmar 4LHA-DTP 184 HK som har ujevn tomgang. Går fint på høyere turtall. Har normal effekt, ryker ikke og virker ellers helt som den skal. Turtallet på tomgang er også normalt. Problemet er bare det at den går ujevnt og det syns jeg er irriterende. Virker som den "jager" opp og ned noen fåtalls omdreininger. Problemet forsvinner ved tutallsøkning og ved belastning. På kald motor går den også jevnt. Noen som har vært borti dette og vet om det kan justeres bort? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hantoen Svart 9.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Hei. Jeg hadde akkurat samme jagingen på tomgangen. Jagingen startet når motoren hadde gått ca 5 min. Min motor har gått 990 t. Jeg spurte mitt lokale dieselverksted om råd. Ble anbefalt å først utføre service, da det uansett skulle gjøres. Servicen inkluderer demontering av injektorer for kontroll/ justering. Dette ble gjort, to injektorer var dårlige og ble rep/ justert. Ventilklaring ble også kontr. Startet så opp motoren og lot den gå ca 20 min uten tegn til jaging. Den gikk generelt merkbart penere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
macreimert Svart 11.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Okei. Så da forstår jeg deg slik at det var dyseoverhalingen som gjorde susen i ditt tilfelle? Jeg tenkte det kunne være dysene selv også, men så snakket jeg med et Boschverksted som mente at det trolig ikke var dysene siden motoren ikke hadde andre problemer enn jagingen. Motoren har kun gått 350 timer så jeg hadde håpet på å slippe dyseoverhaling så tidlig. Er det kostbart å justere/overhale? Noen som vet 100% sikkert hva som er klaringen på ventilløfterene på både innsug og eksos på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Plattform Svart 11.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Skal ikke uttale meg om det er dyser / ventiler som er årsaken hos deg, men ser i driftshåndboken for gjeldende motor at trykktesting av dyser og ventiljustering skal utføres ved 250 timer. Fikk høre av mekaniker at hvis det ikke var ventiltikking ved 250 timer så lot de det være. Da jeg fikk utført trykktesting av dyser på tilsvarende motor mener jeg at regningen var ca. 1300,- (250 timer og innenfor garanti så derfor ble det utført) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seasu Svart 11.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Hadde en JH-TE motor, der det var luftlekkasje på vannutskiller. Sjekk filtere ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
macreimert Svart 11.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2015 Det har ingenting med filtrene å gjøre. Alt i orden der. Motoren har ifølge forrige eier (jeg har nettopp kjøpt den) vært sånn nesten helt siden den var ny. Han brydde seg ikke noe om det, men jeg syns det er irriterende når en motor ikke går som den skal. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.