Jump to content

Skar seg...starte på nytt?


arjosk

Recommended Posts

Jeg startet opp den gamle (men nyinnkjøpte) Johnson 4 hesters påhengern, og den stoppet etter 4 minutters rolig gange. Etter få sekunder sto den helt fast, det var ikke mulig å dra den rundt i snora. Men - etter en halvtimes tid var alt løsnet igjen, og jeg kunne starte pånytt! Jeg har ikke brukt den mer, men skrudde opp for å se på impelleren: ødelagt!

 

Hva tåler en slik motor egentlig, tok den stor skade av første bråstopp? Kan jeg bruke den som vanlig med ny impeller eller er den mer eller mindre ødelagt?

 

Kan man starte en slik motor uten vann, bare for å se om den starter? Ødelegger man impelleren dersom det ikke er vann på plass når den går rundt?

 

Sikkert noen kyndige her som vet noe om dette...

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring selv, men har lest meg til her på forumet at å starte påhenger tørt det samme som å ødelegge impelleren.

 

Så i alle fall til det kommer mer kvalifiserte personer og kommenterer, evt retter det jeg har sagt, så bør du ikke starte motoren tørt.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring selv, men har lest meg til her på forumet at å starte påhenger tørt det samme som å ødelegge impelleren.

 

Så i alle fall til det kommer mer kvalifiserte personer og kommenterer, evt retter det jeg har sagt,  så bør du ikke starte motoren tørt.

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Det er helt riktig - START ALDRI EN PÅHENGSMOTOR TØRT. :nono: :nono: :nono:

 

Dvs at impelleren brenner sund i løpet av sekunder, en kostbar og arbeidssom erfaring.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Ut fra min erfaring er det gode sjanser for at den har overlevd varmgangen, det ville vært verre om årsaken var at du hadde glemt olje i bensinen.

 

Du kan godt sjekke om den starter, men ikke etter at du har montert ny impeller! Da må du sette den i en dunk med vann.

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg være påståelig, men jeg trur det stod i reparasjonshåndboken til min tidligere motor (Johnson 115Hk) at impeleren skulle byttes etter 4 år, da avhengig av bruken. Men med mine erfaringer og med et timeforbruk på ca 50 timers pr sesong så holder impelleren i 10 år.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hadde en påhengs som impelleren røk på etter mye kjøring i saltvann uten rens, den stoppet under full fart. Skiftet impeller og motoren startet som normalt og gikk i 10 år til. Mener det skal gå greit når du da kjørte ved lav hastighet. Men aldri start en motor uten vann i kjølesystemet.

Link to post
Share on other sites

Vår gamle tohatsu fra 70 tallet som vi har hatt siden den var ny har vi aldri byttet impeller på. Vi har også startet den opp på land uten vann.

Men det virker iallfall sist vi brukte den (et par år siden....)

 

Men eg vil nok ikke anbefale deg å prøve. Det kan bli problemer....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...