arjosk Startet 21.Mai.2005 Del på Facebook Startet 21.Mai.2005 Jeg startet opp den gamle (men nyinnkjøpte) Johnson 4 hesters påhengern, og den stoppet etter 4 minutters rolig gange. Etter få sekunder sto den helt fast, det var ikke mulig å dra den rundt i snora. Men - etter en halvtimes tid var alt løsnet igjen, og jeg kunne starte pånytt! Jeg har ikke brukt den mer, men skrudde opp for å se på impelleren: ødelagt! Hva tåler en slik motor egentlig, tok den stor skade av første bråstopp? Kan jeg bruke den som vanlig med ny impeller eller er den mer eller mindre ødelagt? Kan man starte en slik motor uten vann, bare for å se om den starter? Ødelegger man impelleren dersom det ikke er vann på plass når den går rundt? Sikkert noen kyndige her som vet noe om dette... Arild Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 21.Mai.2005 Del på Facebook Svart 21.Mai.2005 Har ingen erfaring selv, men har lest meg til her på forumet at å starte påhenger tørt det samme som å ødelegge impelleren. Så i alle fall til det kommer mer kvalifiserte personer og kommenterer, evt retter det jeg har sagt, så bør du ikke starte motoren tørt. tj Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 21.Mai.2005 Del på Facebook Svart 21.Mai.2005 Har ingen erfaring selv, men har lest meg til her på forumet at å starte påhenger tørt det samme som å ødelegge impelleren. Så i alle fall til det kommer mer kvalifiserte personer og kommenterer, evt retter det jeg har sagt, så bør du ikke starte motoren tørt. tj <{POST_SNAPBACK}> Det er helt riktig - START ALDRI EN PÅHENGSMOTOR TØRT. :nono: :nono: :nono: Dvs at impelleren brenner sund i løpet av sekunder, en kostbar og arbeidssom erfaring. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
EIRINA Svart 21.Mai.2005 Del på Facebook Svart 21.Mai.2005 innpelleren skal alltid byttes og den nye skal overvintre innsmurt med fett. hvis motoren går mest i saltvann så kan innpelleren ryke hvi du går mye i ferskvann pga det er mindre friksjon i ferskvann Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 21.Mai.2005 Del på Facebook Svart 21.Mai.2005 Ut fra min erfaring er det gode sjanser for at den har overlevd varmgangen, det ville vært verre om årsaken var at du hadde glemt olje i bensinen. Du kan godt sjekke om den starter, men ikke etter at du har montert ny impeller! Da må du sette den i en dunk med vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 21.Mai.2005 Del på Facebook Svart 21.Mai.2005 innpelleren skal alltid byttes og den nye skal overvintre innsmurt med fett. hvis motoren går mest i saltvann så kan innpelleren ryke hvi du går mye i ferskvann pga det er mindre friksjon i ferskvann <{POST_SNAPBACK}> Dette var nytt. Med min erfaring så holder en impeller fra 4 til 10 år. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 21.Mai.2005 Del på Facebook Svart 21.Mai.2005 Dette var nytt. tassen snakker antagelig ut fra erfaring med innenbordsmotor.På en påhenger holder impelleren ofte motorens levetid. Så lenge den ikke blir kjørt tørr..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 21.Mai.2005 Del på Facebook Svart 21.Mai.2005 Impeller på påhenger er vel ment å holde hele motorens levetid? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arjosk Svart 21.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2005 HUH! skjønner at det kanskje er jeg som ødela impelleren selv i starten... men nå prøver jeg å skaffe en ny så skal vi se... Takk for hjelp! Arild Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 21.Mai.2005 Del på Facebook Svart 21.Mai.2005 Nå skal ikke jeg være påståelig, men jeg trur det stod i reparasjonshåndboken til min tidligere motor (Johnson 115Hk) at impeleren skulle byttes etter 4 år, da avhengig av bruken. Men med mine erfaringer og med et timeforbruk på ca 50 timers pr sesong så holder impelleren i 10 år. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
jonerl Svart 21.Mai.2005 Del på Facebook Svart 21.Mai.2005 Hadde en påhengs som impelleren røk på etter mye kjøring i saltvann uten rens, den stoppet under full fart. Skiftet impeller og motoren startet som normalt og gikk i 10 år til. Mener det skal gå greit når du da kjørte ved lav hastighet. Men aldri start en motor uten vann i kjølesystemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 21.Mai.2005 Del på Facebook Svart 21.Mai.2005 Vår gamle tohatsu fra 70 tallet som vi har hatt siden den var ny har vi aldri byttet impeller på. Vi har også startet den opp på land uten vann. Men det virker iallfall sist vi brukte den (et par år siden....) Men eg vil nok ikke anbefale deg å prøve. Det kan bli problemer.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.