Jump to content

Hvordan legger jeg opp lading, både fra landstrøm og dynamo


Gew77

Recommended Posts

Hei,

 

Skal legge opp nytt el anlegg i balticen denne vinteren. Det gamle opplegget er helt uforståelig med et kaos av ledninger.

 

Jeg har det temmelig klart hvordan jeg skal koble opp anlegget, men hvordan ladeopplegget skal gjøres er jeg litt usikker på.

 

Jeg har en forbruksbank, som jeg tenker å ha 3 x 110ah på, et startbatteri på 110ah. Disse er plassert akter. Forut har jeg thruster med eget batteri. Denne har kabler til lading som er lagt bakover til de andre bankene.

 

Hvordan kobler jeg opp dette slik at alle bankene blir ladet både fra dynamo og landstrømslader? Hvor kobler jeg ledningene? 

 

Følg gjerne vinterens prosjekter her: https://www.facebook.com/Scand29/

 

 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Tusen takk Har et voltsensitivt relé, kan jeg med ett til erstatte batteriseparator? Og kjøre lading fra lader og dynamo til forbruksbank (evnt start?)?

 

Jeg ville gjort det slik. Hovedlading til forbruk, BEP som kopler inn startbatteri og en til BEP som sørger for at thrusterbatteriet får sitt. Da får alle batterier samme ladespenning, og forbruksbanken får direkte lading siden den trenger det mest.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid praktisert å slå av hovedbryterne når jeg ikke er i båten, og slå av hovedbryter for start når jeg ligger i havn. Er dette unødvendig/dumt? Bør jeg la bryterne stå og koble det slik tegningen viser. 

 

Synes det har vært "trygt å ha alt som ikke er i bruk avslått,  men det er kanskje overdrevet? Jeg er jo generelt litt vel overdrevent på slike ting i båten: stenger alltid sjøvannsinntak etter stopp, stenger dieselkraner og sjekker olje før hver tur;)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Jeg har BEP'en koplet mellom batteribank og bryter, slik at batteriene får lading uansett om hovedbrytere er av eller på. Synes det er greit å kunne stenge av alt forbruk før jeg forlater båten. Med Zachs opplegg ser jeg for meg at hovedbryterne vil bli stående på hele tiden, og da har de vel strengt tatt ikke så mye for seg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ikke dumt å være litt føre var med å stenge kraner og skru av strøm om man ikke har noe som krever det.

 

Alle burde stikke hue ned i motor rommet før og etter en båt tur, så man ikke reagerer først

når røyken velter ut av motor rommet. Så blir det kanskje ikke så store premie økninger på forsikringene våre hver år. 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Jeg har BEP'en koplet mellom batteribank og bryter, slik at batteriene får lading uansett om hovedbrytere er av eller på. Synes det er greit å kunne stenge av alt forbruk før jeg forlater båten. Med Zachs opplegg ser jeg for meg at hovedbryterne vil bli stående på hele tiden, og da har de vel strengt tatt ikke så mye for seg...

 

"...hele tiden,..." Jeg ser ikke for meg at det er aktuelt å ha hovedbryterne PÅ hele tiden. Jeg har ikke akkurat dette opplegget, men hvorfor mener du at bryterne blir PÅ hele tiden? Har du på laderen når du ikke er ombord?

Link to post
Share on other sites

Det er vanlig hos meg i alle fall. Dette med å koble VSR/Lader før eller etter hovedbryter, blir jo opp til den enkelte. Men med VSR som i skjema ovenfor kan du velge hvilket batteri som skal lades: Start, Forbruk eller Baugprp, eller kombinasjon, men Forbruk trenger det mest. Begge skjema ovenfor i denne tråden er bare et forslag. Jeg bruker diodeskiller + ekstern regulator for å kompensere for spenningsfallet. Det slipper du med VSR eller MOS-FELT batteriskille. Releer er releer, og kan feile (egen erfaring). Har derfor størst tro på løsninger uten rele. Noen prioriterer at hovedbryter AV slår av alt, og liker det bedre enn annen løsning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...