Gew77 Startet 9.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2015 Hei, Skal legge opp nytt el anlegg i balticen denne vinteren. Det gamle opplegget er helt uforståelig med et kaos av ledninger. Jeg har det temmelig klart hvordan jeg skal koble opp anlegget, men hvordan ladeopplegget skal gjøres er jeg litt usikker på. Jeg har en forbruksbank, som jeg tenker å ha 3 x 110ah på, et startbatteri på 110ah. Disse er plassert akter. Forut har jeg thruster med eget batteri. Denne har kabler til lading som er lagt bakover til de andre bankene. Hvordan kobler jeg opp dette slik at alle bankene blir ladet både fra dynamo og landstrømslader? Hvor kobler jeg ledningene? Følg gjerne vinterens prosjekter her: https://www.facebook.com/Scand29/ Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Gew77 Svart 9.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Tusen takk ?? Har et voltsensitivt relé, kan jeg med ett til erstatte batteriseparator? Og kjøre lading fra lader og dynamo til forbruksbank (evnt start?)? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Zach Svart 9.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Noe sånt: Med da bør du ha lader som kan brukes som spenningsanlegg mot forbruk (hvis hovedbryteren er avslått samtidig med både lading og forbruk). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Tusen takk Har et voltsensitivt relé, kan jeg med ett til erstatte batteriseparator? Og kjøre lading fra lader og dynamo til forbruksbank (evnt start?)? Jeg ville gjort det slik. Hovedlading til forbruk, BEP som kopler inn startbatteri og en til BEP som sørger for at thrusterbatteriet får sitt. Da får alle batterier samme ladespenning, og forbruksbanken får direkte lading siden den trenger det mest. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gew77 Svart 9.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Flott tegning! Kobler jeg kablene fra relet direkte på plusspolene? Synes tegningen viser tilkobling etter bryter, må ikke da brytere være på for å få lading? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Zach Svart 9.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 (redigert) Det er riktig, bryterne PÅ for å få lading. Slik det er tegnet, kan du velge hvilket batteri som skal lades fra laderen. Og med hovedbryterne AV er alt avslått. Når motoren går, er vel alle hovedbryterne PÅ, så hvor VSR skal kobles, vil gjelde lading med laderen. Redigert 9.Oktober.2015 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 9.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Jeg har alltid praktisert å slå av hovedbryterne når jeg ikke er i båten, og slå av hovedbryter for start når jeg ligger i havn. Er dette unødvendig/dumt? Bør jeg la bryterne stå og koble det slik tegningen viser. Synes det har vært "trygt å ha alt som ikke er i bruk avslått, men det er kanskje overdrevet? Jeg er jo generelt litt vel overdrevent på slike ting i båten: stenger alltid sjøvannsinntak etter stopp, stenger dieselkraner og sjekker olje før hver tur;) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
index Svart 9.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Jeg har BEP'en koplet mellom batteribank og bryter, slik at batteriene får lading uansett om hovedbrytere er av eller på. Synes det er greit å kunne stenge av alt forbruk før jeg forlater båten. Med Zachs opplegg ser jeg for meg at hovedbryterne vil bli stående på hele tiden, og da har de vel strengt tatt ikke så mye for seg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
softice Svart 9.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Noe sånt: Med da bør du ha lader som kan brukes som spenningsanlegg mot forbruk (hvis hovedbryteren er avslått samtidig med både lading og forbruk). Jeg har denne løsning i min Atlantic 32, men bare med Septor skillerelæer Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 9.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Ikke dumt å være litt føre var med å stenge kraner og skru av strøm om man ikke har noe som krever det. Alle burde stikke hue ned i motor rommet før og etter en båt tur, så man ikke reagerer først når røyken velter ut av motor rommet. Så blir det kanskje ikke så store premie økninger på forsikringene våre hver år. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Zach Svart 9.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Jeg har BEP'en koplet mellom batteribank og bryter, slik at batteriene får lading uansett om hovedbrytere er av eller på. Synes det er greit å kunne stenge av alt forbruk før jeg forlater båten. Med Zachs opplegg ser jeg for meg at hovedbryterne vil bli stående på hele tiden, og da har de vel strengt tatt ikke så mye for seg... "...hele tiden,..." Jeg ser ikke for meg at det er aktuelt å ha hovedbryterne PÅ hele tiden. Jeg har ikke akkurat dette opplegget, men hvorfor mener du at bryterne blir PÅ hele tiden? Har du på laderen når du ikke er ombord? Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 9.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Jeg pleier å ha lader på, når jeg ligger i havn. Er ikke det vanlig? Ser de fleste av naboene mine også gjør dette. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Zach Svart 9.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Det er vanlig hos meg i alle fall. Dette med å koble VSR/Lader før eller etter hovedbryter, blir jo opp til den enkelte. Men med VSR som i skjema ovenfor kan du velge hvilket batteri som skal lades: Start, Forbruk eller Baugprp, eller kombinasjon, men Forbruk trenger det mest. Begge skjema ovenfor i denne tråden er bare et forslag. Jeg bruker diodeskiller + ekstern regulator for å kompensere for spenningsfallet. Det slipper du med VSR eller MOS-FELT batteriskille. Releer er releer, og kan feile (egen erfaring). Har derfor størst tro på løsninger uten rele. Noen prioriterer at hovedbryter AV slår av alt, og liker det bedre enn annen løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 9.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Takker for innspill i denne tråden. Da tror jeg at jeg skjønner endel mer hvordan jeg skal legge opp ladingen:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.