Jump to content

Fuge på tokomponent epoxymaling

ronjahund

Recommended Posts

Hei noen som har noen råd?jeg har bygget på/om på min aluminiumsbåt,skal til og male nå med tokomponent hempel epoxymaling,jeg vil ha det vanntett mellom tak og kantbord jeg har sveist en fuge så opphold osv ,tenkte og fuge mellomrommet mellom sveisene,grunne først så fuge med sika /fuge først/fuge etter grunning og mellomstrøk så toppstrøk(2 komp.polyuretan på topp)?

Noen som kan noe om dette?

Legger med et bilde så skjønner man det litt bedre :)bilde

Må innrømme at jeg aldri har gjort noe tilsvarende, men jeg ville ha gjort følgende:

1: slipe og børste fugene skikkelig med sliperondell+ stålbørste.

2: Avfetting med tynner.

3: Tettet fugen med Tec-7 - bruk maskeringstape på begge sider av fugen og glatt ut med finger dyppet i zalovann. 

Hvorfor maler du over aluminiumen? er dette av rent estetiske grunner? antiskli? 

Redigert av Krimart (see edit history)

Hei !

De gangene jeg har fuget på aluminium så ble det utført rett på aluminiumen. Sjekk at det du fuger med kan males.  Jeg har brukt Simson produkter med godt resultat. 

Siden dette tydeligvis er store flater ville jeg kanskje gjort en prøve først på et felt ?

Lykke til !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Ja, maler aluen for korrosjonsbeskyttelse og estetiske grunner,båten er jo malt fra før,blir rart med halve båten uten maling hehehe:)

Og knude jeg følger prosjektet ditt og er skikkelig imponert,blir veldig bra.

Kommer til og lage en tråd om prosjektet mitt etterhvert,sikkert interessant for noen,jeg leser iallfall alle prosjekttrådene jeg kommer over:)

Redigert av ronjahund (see edit history)

Ja har tenkt på dette,jeg har laget god drenering i ytterkant av taket som blir drenert ut bak gjennom et rør,det er fall til dreneringen,kanten rundt stikker kun 50mm over taket så det skal ikke rare hellingen til før vannet vil flomme over hvis dreneringen ikke skulle klare og ta unna,i tillegg har jeg sveist en "vannbrems" midt på taket så eventuelt vann ikke kan flomme ukontrollert fra side til side (bilde)men da skal virkelig være ekstremt vær!!

Snø og is har ikke vært noe problem i de siste åra,men det må eventuelt fjernes manuelt som vanlig,tror jeg har sikret meg så godt som mulig,men sefølgelig et meget viktig poeng:)

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...