Siglo Startet 9.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2015 Jeg har i høst hatt båten på verksted etter å ha fått lekkasje i drevet. Bytte av simmerringer rettet dessverre ikke feilen, og det viste seg at det var lekkasje i pakningen mellom drev og gir også. Dermed var det naturlig å bytte belg. Når motor først var ute, tok verkstedet (Bjordal og Madsen) en god titt på motor. Kjølesystem var tett og det var noen mindre lekkasjer, blant annet fra pakningen ved toppdeksel. Dette ble tatt av, og det viste seg at toppakningen var røket. Demonterte topp for å overhale den, og de finner at sylindrene ser sånn ut:. Både jeg og verkstedet ble overrasket, for å si det mildt. Dette lønner det seg ikke å reparere. Motoren er fra 2006, og er gått ca. 1000 timer. Har ikke hatt noen problemer med den, annet enn litt hvit røyk. Men jeg har jo ikke noen målestokk på hvordan den skulle oppført seg. Det naturlige er å montere en ny, lik motor, men blir jo litt skeptisk når jeg ser hvordan denne ser ut etter såpass få år og timer. Den kan selvsagt ha vært hardt brukt og dårlig vedlikehold av tidligere eiere. Overtok båten i mai, og har brukt motoren ca. 50 timer, så det blir definitivt en diskusjon med tidligere eier. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
index Svart 9.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2015 Hva er det vi ser? Er det tæret hull I sylinderveggen? Ellers så ser sylinderen nyhonet ut, er dette gjort nå eller før? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Siglo Svart 9.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2015 Det er slitasjemerker, og ikke minst skader pga vanninntrenging. Tydeligere i virkeligheten enn på bilde, ganske mye slitasje på alle sylindere. Ser ut som det er tæret små hull i veggen også, ja. Det er ikke gjort noe annet enn å demontere og sikkert rengjøre for å se tilstand. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Janoho Svart 9.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2015 det er litt vanskelig å se på bilde, ser også noen honemerker. Er det slik at ny blokk ikke er å oppdrive, denne har kanskje ikke løse foringer. Kikket på denne siden og fant ut at blokk var ute av produksjon, stempelsettet som ligger der ser ut til å være standardsize.. https://www.marinepartseurope.com/en/e-volvo-penta-1100-D2-40%20F.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2015 kan ikke se noen slitasje å snakke om kun et lite blankt felt. Det du har rundt rustflekken har da ingenting med slitasje å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 9.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2015 (redigert) Bildene viser nok ikke hele omfanget av skaden. Ser ut som blokken ikke selges løst, står som "no longer inn production" for dagens modell også. Uansett så kommer man fort opp i like mye i arbeidspenger og deler som ny motor koster, da komplett motor med drev koster ca 90 000. Redigert 9.Oktober.2015 av Siglo (see edit history) Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
nordan family 27 Svart 9.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2015 Har det vært tomt for sink og mye landstrøm? Eller landstrømstrøbbel på brygga? Litt usikker på hva du skal ta opp med tidligere eier - du sier selv at alt virket bra uten tegn på noe ugreit i det hele tatt? Uansett en veldig kjedelig situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 9.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2015 (redigert) Ingen tegn utenpå motoren. Ingen oppbrukt sink. Diskusjonen i forhold til tidligere eier, er om dette er "vesentlig dårligere stand enn man må forvente i forhold til pris og forholdene ellers". Har fått et relativt hyggelig tilbud fra verkstedet, blir ikke så mange titusnene mye dyrere enn den overhalingen vi var på vei mot. Minimalt ekstraarbeid, kun tilpasning pga. nytt instrumentpanel. Og de er villige til å dekke påløpt arbeid på gammel motor med innbytte. Spørsmålet nå er om jeg skal bytte drevet, blir 20 000 ekstra. Heller mot at det er en god idé. Redigert 9.Oktober.2015 av Siglo (see edit history) Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
nordan family 27 Svart 9.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2015 Blir ikke dette en skjult skade som han verket kunne eller burde kjenne til? Og ettersom årsaken er ukjent og ingen tegn på forhånd: den kan vel ha oppstått og utviklet seg i din eiertid på 50 timer? Godt at kostnadene holdes på et rimelig nivå i forhold inforhold til hva du fryktet. Det er kjedelig med slikt - men det kan oppstå. Har dessverre litt personlig erfaring med ting som kan dukke opp, og som drar kostnader man ikke så for seg, og som presumptivt tidligere eier burde båret. Håper din tidligere eier er en imøtekommende fyr. Når du blir ferdig blir det vel i bedre stand enn du hadde regnet med - om det er en mager trøst. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 9.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2015 Du skriver at kjølesystemet var tett. Vil det si at det ikke har kommet kjølevann i lag med eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 9.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2015 Det kom kjølevann hele tiden, men det var godt grodd igjen i varmeveksler og eksosbend. Inntaket hadde noe blåskjell, jeg renset da den var på land i høst. Ingen alarmer. Denne versjonen av motoren har ikke tempmåler, kun alarm. Selvsagt kan ting ha utviklet seg i sommer, men verkstedet mener slitasjen bærer preg av å ha pågått over tid. Eventuelt resultat av tidligere varmgang. Det er ingen tegn utenpå motor på dette. Uansett blir det bra med ny motor og full garanti, ja! Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Lazyjack Svart 14.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 Kikket på denne siden og fant ut at blokk var ute av produksjon, stempelsettet som ligger der ser ut til å være standardsize.. https://www.marinepartseurope.com/en/e-volvo-penta-1100-D2-40%20F.aspx Det synes jeg er rart mtp. at denne motoren fortsatt er i produksjon og at det ikke er flagget noen endringer på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 14.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 Det synes jeg er rart mtp. at denne motoren fortsatt er i produksjon og at det ikke er flagget noen endringer på dette. Som sagt, tipper hemmeligheten er at blokken ikke selges som reservedel. Uansett er dette en forholdsvis rimelig motor, så vedder på at bytte av blokk ikke hadde vært lønnsomt. For eksempel koster seildrev som reservedel ca. 60 000! Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Bårdp Svart 14.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 Er ikke dette en Kubota motor marinisert av Perkins? Står vel i en haug med traktorer og andre anleggsmaskiner. Sitér dette innlegget Link to post
ingelinn Svart 15.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 som andre har nevnt tidligere i tråden så ser du faktisk hone stripene fra fabrikken, veldig lite slitasje vill jeg si.jeg vill gjette at skaden har oppstått mens motoren ikke har vært i gang. hvis motoren på di 50 timene du har brukt den ikke har brukt unormalt mye olje og fungert ville jeg ha prøvd å hone vekk skaden i sylynder veggen med svært fint smergelpapir Sitér dette innlegget Link to post
Webster Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Hva fikk du i innbyttepris på motoren din? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.