Jump to content

Slitasje på Volvo Penta D2-40


Siglo

Recommended Posts

Jeg har i høst hatt båten på verksted etter å ha fått lekkasje i drevet. Bytte av simmerringer rettet dessverre ikke feilen, og det viste seg at det var lekkasje i pakningen mellom drev og gir også. Dermed var det naturlig å bytte belg.

 

Når motor først var ute, tok verkstedet (Bjordal og Madsen) en god titt på motor. Kjølesystem var tett og det var noen mindre lekkasjer, blant annet fra pakningen ved toppdeksel. Dette ble tatt av, og det viste seg at toppakningen var røket. Demonterte topp for å overhale den, og de finner at sylindrene ser sånn ut:.

 

bilde

 

Både jeg og verkstedet ble overrasket, for å si det mildt. Dette lønner det seg ikke å reparere.

 

Motoren er fra 2006, og er gått ca. 1000 timer. Har ikke hatt noen problemer med den, annet enn litt hvit røyk. Men jeg har jo ikke noen målestokk på hvordan den skulle oppført seg.

 

Det naturlige er å montere en ny, lik motor, men blir jo litt skeptisk når jeg ser hvordan denne ser ut etter såpass få år og timer. Den kan selvsagt ha vært hardt brukt og dårlig vedlikehold av tidligere eiere.

 

Overtok båten i mai, og har brukt motoren ca. 50 timer, så det blir definitivt en diskusjon med tidligere eier.

 

 

 

 

 

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

Det er slitasjemerker, og ikke minst skader pga vanninntrenging. Tydeligere i virkeligheten enn på bilde, ganske mye slitasje på alle sylindere.

 

Ser ut som det er tæret små hull i veggen også, ja.

 

Det er ikke gjort noe annet enn å demontere og sikkert rengjøre for å se tilstand.

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

det er litt vanskelig å se på bilde, ser også noen honemerker.

Er det slik at ny blokk ikke er å oppdrive, denne har kanskje ikke løse foringer.

Kikket på denne siden og fant ut at blokk var ute av produksjon, stempelsettet som ligger der ser ut til å være standardsize..

https://www.marinepartseurope.com/en/e-volvo-penta-1100-D2-40%20F.aspx

Link to post
Share on other sites

Bildene viser nok ikke hele omfanget av skaden. 

 

Ser ut som blokken ikke selges løst, står som "no longer inn production" for dagens modell også.

 

Uansett så kommer man fort opp i like mye i arbeidspenger og deler som ny motor koster, da komplett motor med drev koster ca 90 000.

Redigert av Siglo (see edit history)

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

Ingen tegn utenpå motoren. Ingen oppbrukt sink.

 

Diskusjonen i forhold til tidligere eier, er om dette er "vesentlig dårligere stand enn man må forvente i forhold til pris og forholdene ellers". 

 

Har fått et relativt hyggelig tilbud fra verkstedet, blir ikke så mange titusnene mye dyrere enn den overhalingen vi var på vei mot. Minimalt ekstraarbeid, kun tilpasning pga. nytt instrumentpanel. Og de er villige til å dekke påløpt arbeid på gammel motor med innbytte.

 

Spørsmålet nå er om jeg skal bytte drevet, blir 20 000 ekstra. Heller mot at det er en god idé.

Redigert av Siglo (see edit history)

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

Blir ikke dette en skjult skade som han verket kunne eller burde kjenne til? Og ettersom årsaken er ukjent og ingen tegn på forhånd: den kan vel ha oppstått og utviklet seg i din eiertid på 50 timer?

 

Godt at kostnadene holdes på et rimelig nivå i forhold inforhold til hva du fryktet. Det er kjedelig med slikt - men det kan oppstå. Har dessverre litt personlig erfaring med ting som kan dukke opp, og som drar kostnader man ikke så for seg, og som presumptivt tidligere eier burde båret. Håper din tidligere eier er en imøtekommende fyr.

 

Når du blir ferdig blir det vel i bedre stand enn du hadde regnet med - om det er en mager trøst.

Link to post
Share on other sites

Det kom kjølevann hele tiden, men det var godt grodd igjen i varmeveksler og eksosbend. Inntaket hadde noe blåskjell, jeg renset da den var på land i høst.

 

Ingen alarmer. Denne versjonen av motoren har ikke tempmåler, kun alarm.

 

Selvsagt kan ting ha utviklet seg i sommer, men verkstedet mener slitasjen bærer preg av å ha pågått over tid. Eventuelt resultat av tidligere varmgang. Det er ingen tegn utenpå motor på dette.

 

Uansett blir det bra med ny motor og full garanti, ja!

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

Det synes jeg er rart mtp. at denne motoren fortsatt er i produksjon og at det ikke er flagget noen endringer på dette.

 

Som sagt, tipper hemmeligheten er at blokken ikke selges som reservedel.

 

Uansett er dette en forholdsvis rimelig motor, så vedder på at bytte av blokk ikke hadde vært lønnsomt. For eksempel koster seildrev som reservedel ca. 60 000!

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

som andre har nevnt tidligere i tråden så ser du faktisk hone stripene fra fabrikken, veldig lite slitasje vill jeg si.jeg vill gjette at  skaden har oppstått mens motoren ikke har vært i gang. hvis motoren på di 50 timene du har brukt den ikke har brukt unormalt mye olje og fungert ville jeg ha prøvd å hone vekk skaden i sylynder veggen med svært fint smergelpapir 

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...