Jump to content

Mercruiser 2.8ES, får ikke over 15-1600rpm


Austrått

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Chaparral 280 med 2x Mercruiser 2,8. På tur hjem etter forrige båttur i dårlig vær og mye rulling mistet jeg turtall på ene motoren. Den ville ikke over 15-1600rpm og jeg mistenkte at grums på tanken hadde gått i filteret. Etter å ha rengjort filterhus, byttet grov og finfilter var jeg ute på prøvetur igjen i dag. Problemet er fortsatt til stede. Jeg får ikke over 15-1600rpm på den ene motoren og den ryker litt svart. Hva kan være feil? Kan det fortsatt være noe skitt som blokkerer i slangene eller er turboen gåen? I fri får jeg det turtallet jeg ønsker.

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å kjøre med bare den motoren som ikke fungerer og hørt etter turbo sus? Det kan være den holder igjen på dieselen pga manglende turbotrykk, eller at den ikke får opp turbotrykk pga manglende diesel. Det at den ryker svart tyder på at det kanskje ikke er dieselen det står på, men turbotrykket.

Link to post
Share on other sites

Har vært å testet litt igjen idag etter å ha sjekket alle dieselslanger for blokkeringer. Sjekket også begge turboene og de spinner likt og minimalt med slakke. Men motoren gir seg fortsatt på rundt 1500rpm. Motoren som er i orden hyler som bare det fra turboen, men den andre hyler ingenting. Men det stemmer vel også siden turtallet ikke overstiger 1500rpm? 

Turtall rundt 1500rpm tyder vel på at motoren har gått i nødmodus? 

 

Snakket med et verksted ista som hadde vært borti en lignende sak i fjor. Etter en del feilsøking sjekket de kompresjon og fant ut at ene sylinderen var rast. Han mente kanskje det samme hadde skjedd til meg. Men hvis det har skjedd skulle jeg vel ikke fått fullt turtall i fri? 

 

Kan det være noe feil med drevet som gjør at jeg ikke får mer turtall? Står Bravo 3 drev på. Merker ikke noen uvanlige lyder egentlig. Men det er jo rart med det, når man begynner å lytte etter lyder så hører man jo alt.

Link to post
Share on other sites

Tror du børe få avlest feilkoder og evt live data. Det kan bli dyrt å begynne og bytte deler på magefølelsen. Det har vært noen tilfeller med ventilhavari på disse. Da spesielt 2006 modeller. Hvis dette har skjedd så vil man høre det på gangen da den bare vil gå skikkelig på 3 sylindere.

Det som skjer på de med feilproduksjon på ventil er at den sprekker og biten detter ned på stempelet. Det kan være at en ventil er begynt å sprekke, men at biten ikke har falt av ventilen enda. Da får du tap av kompresjon på sylinderen. Knekker den av vil du ha null kompresjon, ødelagt stempel, topp og sylinder.

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke brukt motoren og fått sjekket kompresjonen før evt feilsøking med feilkodeleser/ live data.

 

Lyser "V" lampen for feilkode når du skrur på tenningen? Altså under lys testen i det tenning skrues på. Kan være ødelagt pære.

 

Ved rusing i fri har motoren "null" motstand, så det er ofte tilfellet at man får fullt turtall da uansett.

 

Jeg har selv en lik motor som jeg kjøpte med vetil havari. Der var den knekte biten falt ned på stempel og det så ut deretter. 

Redigert av svendis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter enda mer feilsøking i helgen som var uten resultater leverte jeg båten på verksted på Søndagen. Mandagen ringte de meg å sa at turboen var gåen. Jeg er lettet over at feilen er funnet men det blir nok dyrt. Ny turbo koster 30000.- Bytteturbo koster 10000.- I tillegg snakker verkstedet om at det er så jævlig trangt nedi motorrommet mitt at de vurderer å ta ut motoren for å få byttet turboen.

Link to post
Share on other sites

Etter enda mer feilsøking i helgen som var uten resultater leverte jeg båten på verksted på Søndagen. Mandagen ringte de meg å sa at turboen var gåen. Jeg er lettet over at feilen er funnet men det blir nok dyrt. Ny turbo koster 30000.- Bytteturbo koster 10000.- I tillegg snakker verkstedet om at det er så jævlig trangt nedi motorrommet mitt at de vurderer å ta ut motoren for å få byttet turboen.

 

Ny turbo er kostbart, spesielt hvis fagfolk skal ta motoren inn og ut.

Selve turboen behøver dog ikke koste så mye som 30.000,-

 

Jeg vil anta at du har en Schwitzer s200w turbo på din motor, dette kan du sjekke ved å se på typeskiltet til turboen.

Denne får du kjøpt fabrikkny for rundt 14.000,- Men om verkstedet vil la deg kjøpe turbo selv, er vel heller usikkert.

 

Prisene for en turbo varierer enormt, vil anbefalle deg å forhøre deg med flere tilbydere.

Redigert av Byomsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skal bli interessant å høre om turbobytte hjelper. Jeg ville ha sjekket injektorene og samtidig sjekket sylinderlekkasje. Det er uhyre skjeldent at en turbo plutselig havarerer under drift hvis det ikke er andre feil på motoren.

Trodde det var det nettopp turboer gjorde? Havarerer helt plutselig? Iallefall det som er mest vanlig i bil verden, funkar/ funkar inte.. Byttet en turbo i båt for min far, ikke noe annet galt. Mange båtannonser med "turbo byttet".

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er turboen byttet. Turboen var gåen men det er fortsatt et problem. Verkstedet sier at intercooleren må av og rengjøres og byttes pakninger da denne vistnok er full av olje som har lekt igjennom den havarerte turboen. Ser for meg at tusenlappene får vinger......

Link to post
Share on other sites

Nå er det helt vanlig at intercooleren er innsauset i olje men på vp har de blødehull slik at motoren ikke hydrolocker ved oppstart. Det er standard prosedyre å skylle igjennom intercooleren med white spirit etter turbobytte på biler, jeg vet om en som glemte det og den rusa opp til 15000rpm før rådene forsvant. Hjelper ikke å skru av tenninga lenger da.....

Link to post
Share on other sites

Har akkurat byttet turbo på min Mercruiser 2.8 ES, pakninger mellom eksos manifold og intercooler var blåst ut pga. olje. Ble byttet pakninger og intercooler ble rengjort. I tillegg hadde jeg stor klaring i styreaksel så jeg måtte bytte transom, Motor måtte selvsagt ut av båten for å bytte transom. Nå håper jeg på en flott båtsommer neste år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...