Jump to content

Elmotor i Albin Vega...?


Albinisten

Recommended Posts

Har prøvd og søke litt på nett om temaet elmotor i seilbåt, men finner ikke så veldig mye info.

Størrelse, kraft og kapasitet har jeg fått noen treff på, men det er verre med reelle brukererfaringer og pris. Er det noen av dere som har installert eller fått noen pristilbud av leveranører og vet hva det sånn ca. vil koste, ferdig installert?

Tenker en motor som tilsvarer en 10 hk volvo penta.

Link to post
Share on other sites

Hvis du søker på baatplassen finner du andre som har diskutert dette. 

 

 Finnes en god del forskjellig, alt fra billig-varianter der du kjøper elektromotor og reduksjonsgir og mekker det til selv til fiks ferdige installasjoner.  Her er noen eksempler fra nettet: 

 

http://www.thunderstruck-ev.com/electric-sailboat-kits-and-accessories-inboard-motor-ev.html

http://oceanvolt.com/systems/sea-for-monohulls-multihulls/

http://www.kraeutler.at/tl_files/dateien/Catalog%20-%20boatmotors%20(3%20MB).pdf

 

I tillegg trenger du batteribank som matcher din forventede rekkevidde, en kraftig lader, eventuelt en generator, etc. Tror ikke solceller kan dekke behovet hvis man skal f.eks. bruker motoren lengre strekk i vindstilla.

 

http://www.oceannavigator.com/September-2011-1/Are-electric-motors-ready-to-replace-diesels/

 

Tror uansett det er mest aktuelt for de som bruker motoren lite og seiler mye og helst har tilgang til landstrøm hver natt. 

 

Har tenkt litt på det selv (annen båt) men foreløpig lagt det på is da jeg ikke ser helt kost/ nytte fremfor påhenger - særlig hvis du må skjøte på med generator. 

Link to post
Share on other sites

Ok, ser nå at til den prisen dette ser ut til og ende på blir bruksverdien litt for liten. En langhelg mellom to-tre naturhavner uten tilgang på landstrøm og dårlig seilvind kan jo se ut til og bli en liten krise, nå har vi riktignok planer om og installere solcelle i båten, men det var jo primært tenkt for og lade opp forbruks batteribanken. Skal den i tillegg holde denne batteribanken på over 400 ah ved like ryker den drømmen...

Link to post
Share on other sites

Tror du bør regne 1-1,5 kw for en fornuftig fart (4-5 knop) for motor. Det er klart at det vil koste i form av energi om du skal gå langt for motor. Jeg vil oppdatere min tråd når jeg får erfaringer. Vi har aldri vært spesielt mye i gjestehavner, og det er heller ikke planen i fremtiden. Men det er nok litt mere vind her nede på Sørlandet,  enn inne i Oslofjorden. 

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

 Men det er nok litt mere vind her nede på Sørlandet,  enn inne i Oslofjorden. 

Tja, nå er vel Færder den meteorologiske observasjonsposten med desidert mest vind i Norge. Hvis vi ser bort fra Bjørnøya da :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ett poeng det Finnarne, vi holder til innerst i Oslofjorden (byfjorden) og er kanskje "avhengig" av motor noen flere timer enn båter lokalisert utenfor Drøbaksundet...

Den opprinnnelige  planen vår var og løfte ut den gamle penta og sette den på benk og overhale den, det ser ut til at vi følger den planen. Påhengsmotor i mellomtiden.

Link to post
Share on other sites

Det er vel drøye 30 nautiske fra innerst og ned til Jeløya, så jeg hadde vel gått for en 10kwh batteribank, ja. Dvs i mitt oppsett 2x4x100Ah bank, totalt 8 batterier. Tror fortsatt du kommer rimeligere ut enn med en ny dieselmotor.

 

Ellers regner Metrologisk at Oslofjorden er ut til Færder. På utsiden av Færder ligger indre Skagerrak. (ref: Metlex)

Edited by finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

En elmotor ville blitt rimeligere enn ny dieselmotor ferdig installert ja, ingen tvil om det. Men det er heller ikke ett alternativ. Forøvrig er tråden din om elmotor bedre enn denne, så tenker at det er mest konstruktivt at vi legger denne død slik at videre diskusjon rundt elmotor fortsetter på tråden din.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...