Albinisten Startet 12.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2015 Har prøvd og søke litt på nett om temaet elmotor i seilbåt, men finner ikke så veldig mye info. Størrelse, kraft og kapasitet har jeg fått noen treff på, men det er verre med reelle brukererfaringer og pris. Er det noen av dere som har installert eller fått noen pristilbud av leveranører og vet hva det sånn ca. vil koste, ferdig installert? Tenker en motor som tilsvarer en 10 hk volvo penta. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 12.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2015 Du kan ta en titt i min tråd om en Alo 28. https://baatplassen.no/i/topic/122023-tafatt-skal-f%C3%A5-ny-elmotor-og-propellaksling/ Om du er i nærheten av Grimstad er du hjertelig velkommen ombord for en titt. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Krimart Svart 12.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2015 Hvis du søker på baatplassen finner du andre som har diskutert dette. Finnes en god del forskjellig, alt fra billig-varianter der du kjøper elektromotor og reduksjonsgir og mekker det til selv til fiks ferdige installasjoner. Her er noen eksempler fra nettet: http://www.thunderstruck-ev.com/electric-sailboat-kits-and-accessories-inboard-motor-ev.html http://oceanvolt.com/systems/sea-for-monohulls-multihulls/ http://www.kraeutler.at/tl_files/dateien/Catalog%20-%20boatmotors%20(3%20MB).pdf I tillegg trenger du batteribank som matcher din forventede rekkevidde, en kraftig lader, eventuelt en generator, etc. Tror ikke solceller kan dekke behovet hvis man skal f.eks. bruker motoren lengre strekk i vindstilla. http://www.oceannavigator.com/September-2011-1/Are-electric-motors-ready-to-replace-diesels/ Tror uansett det er mest aktuelt for de som bruker motoren lite og seiler mye og helst har tilgang til landstrøm hver natt. Har tenkt litt på det selv (annen båt) men foreløpig lagt det på is da jeg ikke ser helt kost/ nytte fremfor påhenger - særlig hvis du må skjøte på med generator. Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 12.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2015 Ok, ser nå at til den prisen dette ser ut til og ende på blir bruksverdien litt for liten. En langhelg mellom to-tre naturhavner uten tilgang på landstrøm og dårlig seilvind kan jo se ut til og bli en liten krise, nå har vi riktignok planer om og installere solcelle i båten, men det var jo primært tenkt for og lade opp forbruks batteribanken. Skal den i tillegg holde denne batteribanken på over 400 ah ved like ryker den drømmen... Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 12.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2015 Tror du bør regne 1-1,5 kw for en fornuftig fart (4-5 knop) for motor. Det er klart at det vil koste i form av energi om du skal gå langt for motor. Jeg vil oppdatere min tråd når jeg får erfaringer. Vi har aldri vært spesielt mye i gjestehavner, og det er heller ikke planen i fremtiden. Men det er nok litt mere vind her nede på Sørlandet, enn inne i Oslofjorden. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
tuffff Svart 12.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2015 Men det er nok litt mere vind her nede på Sørlandet, enn inne i Oslofjorden. Tja, nå er vel Færder den meteorologiske observasjonsposten med desidert mest vind i Norge. Hvis vi ser bort fra Bjørnøya da Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 12.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2015 Ett poeng det Finnarne, vi holder til innerst i Oslofjorden (byfjorden) og er kanskje "avhengig" av motor noen flere timer enn båter lokalisert utenfor Drøbaksundet... Den opprinnnelige planen vår var og løfte ut den gamle penta og sette den på benk og overhale den, det ser ut til at vi følger den planen. Påhengsmotor i mellomtiden. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 12.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2015 (redigert) Det er vel drøye 30 nautiske fra innerst og ned til Jeløya, så jeg hadde vel gått for en 10kwh batteribank, ja. Dvs i mitt oppsett 2x4x100Ah bank, totalt 8 batterier. Tror fortsatt du kommer rimeligere ut enn med en ny dieselmotor. Ellers regner Metrologisk at Oslofjorden er ut til Færder. På utsiden av Færder ligger indre Skagerrak. (ref: Metlex) Redigert 12.Oktober.2015 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Albinisten Svart 12.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2015 En elmotor ville blitt rimeligere enn ny dieselmotor ferdig installert ja, ingen tvil om det. Men det er heller ikke ett alternativ. Forøvrig er tråden din om elmotor bedre enn denne, så tenker at det er mest konstruktivt at vi legger denne død slik at videre diskusjon rundt elmotor fortsetter på tråden din. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.