Jump to content

Fastpris på å trekke kabel i mast


Thilde

Recommended Posts

Jeg har bedt et firma om å montere TV antenne og trekke kabel i mast på en seilbåt.(masten står på båten)  Jeg ba om fastpris på jobben og det fikk jeg. Firmaet skulle ha 4 timer for jobben, noe jeg syntes hørtes mye ut, men de sa at det noen ganger kunne oppstå noen komplikasjoner så derfor måtte de ha 4 timer på jobben. De startet på jobben og har til nå brukt 12 - 13 timer på jobben og de står bom fast. de har brukt kabler som er i masten til å trekke den nye osv, så nå har jeg ikke vindmåler som fungerer og en kveil med kabel hengende i masten.

Nå er situasjonen slik at kablene sitter helt fast inn e i masten og de får dem verken opp eller ned.

De mener nå at eneste løsning på problemet er at masten må ned. Jeg har sagt at det er greit, dere har påtatt dere jobben med å montere antenne og trekke kabel til en fast pris.

Nå kommer firmaet med det at det er jeg som må koste kranbil og rigger for rigge masten etterpå osv. Jeg sier at de har påtatt seg jobben til en fast pris, og de har ikke nevnt noe om forbehold av noe slag. Firmaet mener at det er helt vanlig at når det oppstår problemer  som dette så er det helt vanlig at kunden tar den kostnaden som kranbil osv medfører, og at det ikke er uvanlig at det kan oppstå slike problemer. 

Jeg er uenig i dette og om det er vanlig at det oppstår slike problemer, så er det i mitt hode merkelig at firmaet påtar seg jobben til en fast pris uten å nevne noe om at det kan bli behov for å ta med masten og at det vill medføre en ekstra kostnad for meg.

hadde firmaet sagt at det kunne komme en ekstra kostnad på 5 - 6000 kroner, så hadde jeg ikke bedt dem montere antennen i masten, men hadde heller montert den på en stang bek på hekken selv. Hva mener dere om dette, er det rimelig av firmaet å be meg ta denne kostnaden?

 

Link to post
Share on other sites

Har du en kontrakt med dem?

Fastpris er fastpris, de priser oppdraget ut fra 4 timer for å ha en margin. Da kan de ikke endre på dette etterpå fordi komplikasjonen var større enn ventet.

Hvorfor trenger du kranbil? Kan du ikke si at du tar av masten på en marina som har mastkran, så fortsetter de jobben etter at du har tatt den ned?

Link to post
Share on other sites

En av grunnene til at jeg satte bort jobben, var at jeg ønsket at folk med erfaring skulle gjøre jobben. De sier selv at de har erfaring og at det ikke er helt uvanlig at det kan oppstå problemer. Det var grunnen til at de måtte ha 4 timer, selv om jobben kunne ta en halv time i beste fall. Dette er en 3 år gammel båt, og om det har oppstått noe inne i masten, så tror jeg nok det er de som har forårsaket det.

Kjenner ikke til mastekran i Tønsberg/Nøtterøy område. Er det noen som kjenner til det?

Link to post
Share on other sites

Går alle fall lett, mulig et slakt fall har tuklet det til?.

Og ryker kabelen ved trekking detter den ned og kan kveile seg rundt et fall, egen erfaring.

Tønsberg Seilforening

http://idrett.speaker.no/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=342606&CatId=809628

 

Knarberg båthavn

Posisjon: N 59° 12,5' - Ø 10° 27,3'

 

Og Fjærholmen

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville akseptert at jeg betalte for å ta ned masta. Du får samtidig anledning til grundig sjekk av riggen. At firmaet ikke tok forbehold om at det kunne bli problemer med å få tredd kabel, syns jeg du må se bort fra. At de skal bruke 15-20 timer, samt kostnad til å få tatt ned masta er urimelig, da de får kun betalt for 4 timer. Hadde jeg vært ansvarlig i firmaet, hadde jeg sagt, vi gir opp og du får ingen regning, om du ikke tar kostnadene med å ta ned masta.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville akseptert at jeg betalte for å ta ned masta. Du får samtidig anledning til grundig sjekk av riggen. At firmaet ikke tok forbehold om at det kunne bli problemer med å få tredd kabel, syns jeg du må se bort fra. At de skal bruke 15-20 timer, samt kostnad til å få tatt ned masta er urimelig, da de får kun betalt for 4 timer. Hadde jeg vært ansvarlig i firmaet, hadde jeg sagt, vi gir opp og du får ingen regning, om du ikke tar kostnadene med å ta ned masta.

Da er det bra det er andre der ute med høyere moral enn deg. I tellegg står da kunde tilbake uten fungerende windex. Utførende firma har bare en ting å gjøre: Fullføre jobben til avtalt pris!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Elvstrøm til og utføre en sjekk og optimalisering i våres, så jeg ser ikke behovet for en sjekk nå. Firmaet sier de har erfaring med denne type jobb, og at det ikke er helt uvanlig at slike ting skjer. Det at det ikke er uvanlig, er noe de kommer med nå i ettertid. Dette ble overhode ikke nevnt  av dem i forkant av jobben. Som jeg skrev i tidligere innlegg, så hadde jeg ikke sagt ja til at de skulle gjøre jobben, om jeg viste at det ikke var usannsynlig at jeg ville få en ekstra kostnad på flere tusen kroner.

Jeg gir fastpris på jobber omtrent daglig og det er snakk om betydelig større beløp en det det her er snakk om, og det har skjedd at vi har bommet av ulike årsaker, men jeg går da ikke til kunden og sier at jeg har bommet på kalkyle, så du må betale et ekstra beløp, eller avslutter jobben halvveis utført.

Link to post
Share on other sites

Kapp kabelen, send hjem folkene, betale oppgitt fastpris og monter antenna bak på båten selv.

Det kan bli dyrt med nedrigging....

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Du får gi dem valget om å tilbakeføre båten slik den var før uten faktura, eller gjøre ferdig jobben til avtalt pris. Jeg ville ikke ha betalt ekstra for at de har kludret det til. Dessuten, så vil vel effekten av Elvstrøms jobb forsvinne om de demonterer riggen, og det ønsker du vel ikke?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ser at du egentlig ikke er ute etter hva andre mener, men heller støtte til din egen oppfatning.

Firmaet som trekker forutsetter at det er nok plass i masta til å trekke nye kabler, de vet ikke hva som er inni der. Er det for trangt må nok du bidra litt


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jo jeg er ute etter hva andre mener og hva dere hadde akseptert. Jeg tror og mener at det ikke er det at det er dårlig plass inne i masten, men måten de valgte å løse jobben med å trekke ny kabel på som er årsaken til at de står bom fast.  

Det at de har brukt kabelen til vindmåleren for å trekke ny kabel og dermed står fast med bl.a en vindmåler som ikke fungerer fordi at enden er inne i masten ca 0,5 - 1  meter over dekk , er det ikke bare å klippe kabelen heller. En Sim nett kabel på den lengden er ikke helt rimelig den heller.

Link to post
Share on other sites

syns vel at du er litt urimelig. Jeg ville betalt for den kranbilen og latt firmaet blitt ferdig. 

De har jo allerede tapt masse penger på deg bare i arbeidstimer, hvis de nå gjør jobben ferdig for avtalt pris 4 timer er vel dette bra.

Ikke alltid lett å forutse problemer og hva som kan befinne seg inne i en sånn mast. 

Det eneste du oppnår ved å ikke ville betale for kranbilen er enten at de stikker av og lar båten stå uferdig eller at det tar veldig lang tid fordi saken skal behandles i forbruker/forliksråd. 

Betal og bli ferdig med det.

Link to post
Share on other sites

Det eneste de kunne påberope seg, hadde vært om det oppsto noe uforutsett. Men de hevder selv at det ikke er  helt uvanlig at komplikasjoner oppstår, så da mener jeg de ikke kan bruke den paragrafen.

De som en profesjonell leverandør av denne type tjenester, burde da ha informert meg som kunde på forhånd, så kunne jeg ha vurdert om det var noe jeg eventuelt ville risikert å få en utgift på.

Link to post
Share on other sites

Noen mener sikkert at jeg er urimelig, men firmaet mener også at jeg skal betale den tiden de nå kommer til å bruke for og ferdigstille jobben. De mener at de har brukt veldig lang tid på jobben allerede og at det er rett og rimelig at jeg tar den ekstra kostnaden. Hva er da verdien av en fastpris?  

Jeg har ikke noe problem med å ta en kostnad på 15% av fastpris for å bli ferdig med saken og få ting i orden, men firmaet aksepterer ikke det.

Link to post
Share on other sites

Jeg er av den oppfatning at prisen er fastsatt, og firmaet må forholde seg til dette (så lenge du ga dem tilstrekkelig info om oppdraget).

Uansett, uten en skriftlig kontrakt kommer man ikke så mye lengere. Om ikke du betaler, så vil de antagelig ikke gjøre noe mer arbeid. Du må da finne ut hvor mye det koster deg at noen andre tar den resterende jobben. Ikke noe poeng å ta dette til forlik da summene er relativt små. Mer et spørsmål om hva du kommer best ut av økonomisk. Du må nok belage deg på å betale noe mer enn hva du tenkte i starten.

 

Jeg ser argumentasjonen din, og er lagt på vei enig.

Link to post
Share on other sites

Hadde firmaet opplyst om at det kunne bli nødvendig å ta ned masten osv, så hadde jeg ikke begynt på dette. De kan tilbakestille hele greia, så er vi ferdig med hverandre, men problemet er at de må ha ned masta for å gjøre det, da kablene sitter helt fast og de får dem verken opp eller ned. Ert det noen som har et godt tips for hvordan man kan få løs kabler som sitter fast i masten? :-)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det lettere å få løs kabelen når masten ligger nede? Min erfaring er at dette forvansker inntrekking av nye fall eller kabler. Alt av eksisterende fall og kabler vil samle seg i en haug på den siden av masten som ligger nederst, og sjansen for at situasjonen bare blir verre er absolutt til stede.

 

Det første jeg tenkte på er at de har slurvet når de festet sammen kabelen til vindmåleren med den nye kabelen og et tau til å trekke vindmålerkabelen ned igjen. Hvis det stikker ut en stump fra denne koblingen vil den kunne feste seg i noe. God taping av sammenkoblingen så ingen ting stikker ut er nødvendig! Dette gjelder både på vei opp, og på vei ned igjen.

 

Et erfarent firma bør vite dette. Det er helt elementært. Det er mulig at sjefen er erfaren, men at han sendte noen læregutter til å ta denne jobben.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Et firma som påtar seg en jobb bør også sjekke på forhånd hvor trangt det er å trekke kabel i mast, og gjerne sjekke med lev av båt. når man gir fastpris, sikrer gjerne firmaet seg at de ikke kan gå på en smell. Att det er trangt i enkelte master vet forhandlere. Men mulig at det er gjordt dårlig jobb av tidligere arbeid på trekking av eksitsterende kabler,  

 

I utgangspunktet bør en ikke gi fastpris på slike jobber. Hadde firma som trakk Radarkabel på vår tidligere Vision 44, en HD kabel som tynnere en vanlig. Her sa de ca 6-8 timer, men kunne bli mer. Vi endte på 15. Jeg betalte pr time,og var tilstede og hjalp til. Og utfordringer møtte vi.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Du har jo loven på din side, men hva gjør du hvis firmaet sier at dette gidder vi ikke og lar deg stå igjen uten både vindgiver og tv-antenne?  Du kan jo gå til rettssak, og har du en dyktig advokat vinner du sikkert, men er det verdt å bruke 150 000.- i advokatutgifter for å statuere et eksempel? Kanskje du er heldig og motparten må betale saksomkostninger, men det er ikke sikkert. Dessuten: selv om loven virker klar er det ikke alltid så klart likevel når advokatene starter sine prosesser i rettsalen. I mellomtiden må du enten vente eller punge ut for at et annet firma skal fikse trekke-floken. 

 

Jeg mener du er best tjent med å komme til en minnelig ordning med firmaet. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...