Nero II Svart 12.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2015 Gud vet hvor mange hundre tusen båten din koster, og hvor mye du bruker på den ellers, og så skal du bruke tid og krefter på å prosedere en fillesak som dette? Er det ikke bedre å finne et kompromiss enn å involvere deg så dypt at du ikke ser skogen for bare trær - for det er der du erpå vei når du starter en tråd der poenget er å få støtte for ditt eget syn. Sitér dette innlegget Link to post
Thilde Svart 12.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2015 Ser at det er flere som sier at jeg bør komme til en minnelig ordning med firma.Som jeg skrev noe lenger opp, så Har jeg sagt at jeg kan ta kostnaden med rigger og at de tar kostnaden med kranbil, men firma står på det at jeg skal ta kostnad med kranbil,rigger + timer til ferdigstillelse. Det kan jo bli en del timer .Fristende å ta dette videre i sosiale medier osv med navn på firma og hele pakka. Om det ender med at de står på sitt, så blir det et annet firma som får jobben med å ferdigstille dette, gode får ikke en krone mye dårlig omtale og en del tapt salg i fremtiden til meg og en del andre båtvenner. Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Syns du skal prøve å komme til en minnelig løsning med firmaet. Det er selvfølgelig veldig kjedelig når sånt skjer, men kanskje står du skikkelig i beita en gang og har da ett trumfkort hos dette firmaet. Men må si jeg stusser litt hvis man bruker opp imot 15 timer før man ser at dette ikke går. Det er 2 dagers arbeid :-/ Syns også det er litt rart at de ønsker betalt for timer til ferdigstillelse. Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Fastpris er jo ikke et veddemål som man kan/skal kunne gjøre stor gevinst eller store tap på. Noe "avvik" i den ene eller andre retningen er jo greit nok men her snakker vi om kostnader som er X ganger utgangspunktet. En ny situasjon har oppstått og man må avtale seg videre derfra. I mine øyne er utgangsprisen "long gone" og firmaet må ha rimelig dekning for sine kostnader for å fortsette. -------- Du har vel to valg. Dra pluggen og gjøre jobben selv/et annet sted, eller gjøre en ny deal med de som startet jobben og få gjort den ferdig til riktig pris, som ikke er de få tusenlappene som var avtalt i utgangspunktet. Tipper firmaet er villig til å gi litt goodwill pga situasjonen slik at sluttprisen blir noe rimeligere enn hva den ellers ville blitt. Om du har "kranglet deg fast" så kan det jo også tenkes at firmaet nå ikke er veldig glad i deg som kunde og kanskje stiller så urimelige krav/priser at de håper du skal dra pluggen og fordufte. Men det høres jo ut som de fortsatt er på tilbudssiden. Ville nok holdt godt på lommeboka og satt meg ned for å få til en avtale videre. Synd det skulle gå sånn. Dyrt med båt, alltid uforutsette utgifter... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Tabbe av firmaet og gå med på fastpris for en slik jobb. De skulle lagt flere forbehold for og sirke seg. De er jo i klemma nå, vet ikke hvor langt dette kan draaes rent juridisk, men vil anbefale konstruktiv dialog for og komme videre i prosessen. Begge bør gi litt for og komme i mål. Sitér dette innlegget Link to post
Thilde Svart 13.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Ser ut til at vi skal klare å komme til en minnelig løsning her, ved at begge gir noe etter for å få saken ferdig og ut av verden. Hadde firmaet informert meg om at det kunne bli nødvendig med demontering av mast osv, så hadde jeg ikke sagt ja til at de skulle gjøre jobben. Men de sa ja til å gi fastpris på jobben siden det var høst, og ikke så mye gjøre. Men da har mann erfart at fastpris ikke nødvendigvis er fast. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Veldig i tvil i denne saken. Skal riggern ta alt på egen kappe blir alle priser meningsløst dyre fremover. Har riggeren gjort en feil skal han rette opp, men jeg tipper at her er det masta og tidligere jobb i denne som er problemet. Antar riggeren blir flinkere til å ta forbehold fremover. Når ting går galt som i dette tilfellet blir det kjipt for begge parter. Jeg hadde akseptert en del av denne kostnaden (hvis det ikke er slurv som er årsaken). Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 (redigert) Har laget mange fastpristilbud gjennom tidene (annet fag) og etter befaring så legges div forutsetninger inn. Man vet jo normalt sett ikke ALT om en jobb på befaringstidspunktet. Så gis det alltid skriftlig tilbud med henvisning til lovverk (NS-xxxx) som vil regulere en evt tvist. Normalen er at en kan avvike fastprisen opp til +20% ved tidlig varsel og dokumentasjon. Man kan ikke ta seg betalt ut over fastpris automatisk og uten varsel. Før jobben er 50% utført så vet man ganske godt om ting sprekker. Om jobben ser ut til å bli eksempelvis x2 så er det lovverket og forhandlinger som regulerer. Og ja - jeg har vært med å tape penger på for lav fastpris. Redigert 13.Oktober.2015 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
JRK Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Hei, Jeg ville vurdert og overvært resten av jobben. Jeg syns det er rimelig at dersom det er noe I riggen som ikke kan forventes, som har laget problemer så må du finne deg I ekstra utgifter. Derimot er problemet oppstått pga av dårlig fagmessig arbeid så lant så får leverandør ta alle ekstra kostnader. I og med at kablene har kilt seg så må de ut og da er det forhåpentligvis mulig å se om trekkeknuten er laget som den skal. Kanskje du kan få en avtale basert på dette Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 Du eier båten, og bør være fornøyd med at de har prøvd så hardt som de har.Jeg har ikke sans for "amerikanske tilstander" , advokatmat, og ditto. Bestiller man noen for en jobb, bør det være gjensidig tillit, til det motsatte er bevist. jobb mot private, sett fra ett firmaet side, er problematisk, grunnet overdreven beskyttelse fra lovverk. Opplever til stadighet at det er vanskelig å få noe utført som privatperson. Har selv gjort jobben du beskriver på egen båt. Endte med å lage 8 meter langt bor, og borer ut alle kabler, før nye kunne trekkes. Hadde jeg betalt 4 Timer for dette, ville jeg vært flau. Dette er veldig viktige prinsipper, og sier i bunn og grunn veldig mye om hva slags samfunn man vil ha.du får håndtere dette som du vil, men husk at firmaet er ett av mange, som er skattlagt, sannsynligvis tar ansvar for ansatte, skal betale moms i tide, osv. Alternativet er at skatt øst, skatt vest, eller deres like, slår firmaet konkurs, og hvem får regningen da? Det finnes faktisk noe som er større, og viktigere enn lommeboka og båten din. Derfor er du heldig som er født i Norge. At du blokker deg på båten din er derimot ingen nyhetssak. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 (redigert) Synes du skal stå på ditt ift avtalt fastpris. Ingen grunn til at du skal bære merkostander for et firma som roter det til, det får være deres lærdom. Risikovurdering er en del av prisgrunnlaget. Hadde nylig en tilsvarende sak på boligen min, firma ville ikke gjøre jobben som avtalt, jeg kontaktet takstmann og megler, nå er jobben gjennomført som avtalt. Jeg opplevde det som at de forsøkte seg på en smart løsning i deres favør. Neste gang de kanskje tar en grundigere befaring før prisfastsettelse. +/-20% er ok, men har selv kun opplevd å få lavere pris en gang enn estimert, og det var ved sying av kalesje. Ellers har det alltid blitt dyrere, gjerne en 10-20%. Redigert 14.Oktober.2015 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 15.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 Kanskje se etter alternative løsninger? Håper jeg ikke har lest for fort, men du skriver at "knuten" sannsynligvis sitter en drøy meter fra en ende. Kan du komme inn med et boroskop? Det er lettere å løse en knute dersom en ser hva som har skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 Hvorfor er det ikke lagt inn et trekkerør i masten ? Svaret er enkelt. Det koster penger. Kostnaden med å bygge en båt er presset helt i bånn. Derfor har den ikke løp for kabler. Båten min har rør til kabler, men den er gammel. Ellers har TS min fulle sympati. Han aksepterte et tilbud på montering av antenne. Etter 15 timer er båten ikke seilbar. Det er hårreisende av "fagfolkene" å forlange at han skal betale for "fagfolkenes" tabbe. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 15.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 Tja, feilen her, er vel egentleg at firmaet gjekk med på å gje deg ein fastpris på jobben. Eg skulle personleg ha vore veldig skrapa for oppdrag før eg vurderte å gje ein "betingelses-laus fastpris" på framføring av kablar i ein lystbåt... ( og særleg inne I ei mast ) Du kan sjølvsagt hevda din rett, men det er ikkje sikkert at kabelen kjem på plass til opprinneleg pris likevel. Eg meinar at det er alt for mykje usikkerhet knytta til ein slik jobb til at pristilbod med fastpris er ei seriøs løysing. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 (redigert) Verksted har i følge ts sagt at jobben kan være gjort på 30 min, men velger og gi en fast pris på 8 ganger den tiden. Da har de jo ha tatt høyde for at ting kan gå skeis, og at de tydeligvis har gjort jobben før. Når kunden nå i tillegg har en båt som er i dårligere stand enn tidligere er det verkstedet som må ordne opp, er en grunn for at det finnes tabbeforsikring for bedrifter.. Er strengt ovenfor verkstedet, men de kunne også risikert at kunden hadde tatt det på timen og i etter tid krevd at jobben kulle vært gjort innenfor gjengstid. Redigert 16.Oktober.2015 av Olsen83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Er firmaet seriøst, biter de i seg om jobben tar mye lenger tid enn planlagt da de oppgav fastpris. Jeg jobbet tidligere på autorisert bilskadeverksted, og der kom det en gang inn en godt skadd BMW. Grunnet skjulte skader og dyrere/fler deler, endte reparasjonen nesten 100" over avtalt fastpris. Men, grunnet verkstedsformann med moralen i orden, ble avtalt fastpris stående... I ditt tilfelle, bør dette firmaet svelge kjempekamelen og gjøre jobben ferdig for avtalt pris... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Herman Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Hadde dette vært midt på sommeren, kunne situasjonen vært snudd på hodet. Du ville i tillegg mistet hele sesongen. Det er jo flaks for firmaet at dette skjedde når sesongen uansett er over. (ihvertfall den beste delen av den) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
quantumduck Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Vanskelige saker dette. Men det er nokk et prinsipp i slike tilfeller at kunden skal betale for det han får levert. Så om det her oppstått noe inni masten som gjør at den må ned ser jeg ikke bort fra at du må dekke kostnadene med det. Det er da ingen her som har sagt at kunden ikke skal betale for det han får levert? Prisen er til og med avtalt på forhånd i dette tilfellet. Her er det en profesjonell part, som påtar seg å gjøre jobben - som de vet kan medføre risiko for komplikasjoner - uten noen forbehold. De har også etter eget utsagn lagt på prisen for å dekke eventuelle komplikasjoner. For hver gang de gjør jobben uten komplikasjoner sitter de altså igjen med en ekstragevinst, og når de opplyser om dette som de har gjort er det vel da også klinkende klart at de har et "buffer" å ta av når komplikasjonene oppstår. De får rett og slett gjøre jobben ferdig, eller betale noen for å rydde opp etter seg hvis de ikke greier. I såfall får de også refundere det kunden eventuelt har betalt, med evt. fradrag for skader påført. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Jeg ville akseptert at jeg betalte for å ta ned masta. Du får samtidig anledning til grundig sjekk av riggen. At firmaet ikke tok forbehold om at det kunne bli problemer med å få tredd kabel, syns jeg du må se bort fra. At de skal bruke 15-20 timer, samt kostnad til å få tatt ned masta er urimelig, da de får kun betalt for 4 timer. Hadde jeg vært ansvarlig i firmaet, hadde jeg sagt, vi gir opp og du får ingen regning, om du ikke tar kostnadene med å ta ned masta. Jobben ble antatt å ta to timer uten komplikasjoner. Firmaet tar seg dobbelt betalt for å dekke inn komplikasjoner. Dette drar de inn på alle jobber som går smertefritt. Selvfølgelig skal de da sørge for å få jobben gjort til avtalt pris, når de bygger seg opp et slikt "buffer". Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Veldig i tvil i denne saken. Skal riggern ta alt på egen kappe blir alle priser meningsløst dyre fremover. New det blir det ikke; De tar seg jo allerede dobbelt betalt pga. risken for komplikasjoner. Det er greit, dét, da kan de også tilby fastpris, og den eneste risikoen kunden da løper er at alt går bra og han betaler for dobbelt så mange timer som medgått. Det må da være greit til slike jobber? Så får heller de kundene som ikke liker slike vilkår be om timepris isteden. Det som ikke er greit er å dra inn dobbelt pris på la oss si 75% av alle jobbene de tar og så begynne å sutre når de må spise av overskuddet sitt. Da måtte de også opplyst kunden om at de ikke dekker inn absolutt alt, kun opptil en viss grense ved komplikasjoner, at kunden må dekke eventuelt overskytende over et visst beløp dersom kranbil må leies og så videre. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Å trekke inn verkstedets drift generelt slik som quatumduck gjør, er etter min oppfatning helt irrelevant. Verkstedets drift er nok ikke trukket inn av meg, det må være noen andre. Betalingsmodellen har jeg trukket inn, og den er selvfølgelig veldig relevant ift. prinsippet om at betalingen og det man får for pengene skal stå i forhold til hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Kanskje ikke helt relevant å trekke inn, siden denne saken er mellom en profesjonell aktør (verkstedet) og en vanlig båteier (kunden), men jeg har jobbet i oljeservicebransjen i mange år, og fastpris der er ikke "fastpris uansett". Det er vanlig å reforhandle avtaler hvis det oppstår uforutsette komplikasjoner. Det er bare å ønske lykke til Det er ihvertfall andre regler som gjelder ved kjøp - kjøpsloven vs. forbrukerkjøpsloven, når bare den ene er profesjonell part vs. når begge er det. Nå er det vel en annen lov som trer inn ift. håndverkere og tjenester, men gjetter det ligger et tilsvarende prinsipp til grunn der også. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Synes quantumduck (og andre kanskje) har svært relevante og - sett med mine øyne - gode og korrekte argumenter. Slik må det være. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Snikende skeptik Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Er noe helt annet når det er profesjonelle mot privat kontra profesjonelle mot profesjonelle. Reglene er utrolig harde mot de profesjonelle når de er mot private,på grensen til til det ekstreme noen ganger. Verkstedet kan redde seg hvis det er produksjonsfeil på masta slik at grunnlaget for jobben er annerledes. De har jo tidligere gjort tilsvarende jobber og da bør de vite om hvilke problemer som man kan støte på. Føler med både verksted og kunde her, men fremgangsmåtentil verkstedet er kritikkverdig. Jobben burde vært gjort på to timer, men man varsler kunden etter over 20, her bør de gå i seg selv og se på hva som har gått galt når jobben er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.