Jump to content

RC seilbåt- lage selv


Kristian_ostlie

Recommended Posts

Hei!

 

Skal lage en RC seilbåt fra bunn av. Har foreløpig tenk og lage formen av isopor, og støpe rundt formen. Heller litt mot og lage i carbon, men fortsatt usikker.. Noen som har erfaring med hvor krevende dette er, og hvor eller hvilke materialerer som lønner seg? Første gang jeg lager selv, så har ingen peiling enda. Dette gjelder innmaten også. Tenker og bruke en form for motor for og kunne stramme og slakke seil, men har noen noe innspill for og gjøre det enklere så blir de tatt imot med takk :)

Link to post
Share on other sites

Hei, det er en komplisert, men spennende oppgave og tar langtid å få noe som fungerer. Det vil mest sannsynlig ikke "lønne seg" å bygge fra scratch av ift å kjøpe "ferdig pakke". Men du kan finne diverse tegninger ved å Google litt. Jeg har tenkt å gjøre det selv også, men tror jeg venter til jeg blir pensjonist.

RC seilbåter kan fåes i alle form og farger, men er lite utbredt i Norge. Anbefaler deg å kikke på 1-meters klasse, seiler stort sett relativt greit. Dersom du investerer i det vil du nok også få innblikk i elektronikk mm som trengs. Til "seilstyring" trenger du seilservo, hovedsakelig finnes det 2 typer, enten trommel (sterk, men treg), eller Heavy duty servo med lang arm (krever mye plass, men er raskere enn trommel).

Sjekk ut www.elefun.no og Kyosho SeaWind modellen. Du kan også videreutvikle en ferdig båt, med Reodor Felgen furlex, Spinnakker mm. Artig læll.

 

Bygge selv fra bunn av er det mer aktivitet på i Sentral-Europa.

Link to post
Share on other sites

Vær bare oppmerksom på at du ikke kan støpe direkte på "Isopor" - som egentlig er en ekspandert polystyren - med polyester. Polyesteren vi "spise" opp polystyrenen i løpet av et par strakser. Pluggen må derfor forsegles med et stoff som begge deler tåler. F.eks en form for tape som er litt elastisk så den føyer seg etter kurvene i pluggen.

Link to post
Share on other sites

Har bygd mange modellbåta fra bunn av, hovedsaklig feskebåta. Lagd plugg med spant og fyllt med byggskum, som har blitt pussa og sparkla. SÅ lage eg skroget i glassfiber fra den pluggen. Bli medlem av Haugaland modellskip gruppe på facebook. Der e skikkelig opplegg, og de kan hjelpe deg! Lykke til :)

Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med Norsk Modellseilforening. De har vært aktive siden 1904!!!!!!.

De holder til på Malmøya uten for Oslo.

De har en nettside:http://www.modellseiling.no/

Her er det 1meter, som teller.

Det er flere klubber i Norge, samt Sverige og Finland og Danmark.

De bygger sine båter selv, så ta kontakt, så får du hjelp.

 

 

Faxen (tidligere modellseiler)

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Vær bare oppmerksom på at du ikke kan støpe direkte på "Isopor" - som egentlig er en ekspandert polystyren - med polyester. Polyesteren vi "spise" opp polystyrenen i løpet av et par strakser. Pluggen må derfor forsegles med et stoff som begge deler tåler. F.eks en form for tape som er litt elastisk så den føyer seg etter kurvene i pluggen.

 

Men med epoxy går det greit å støpe rett på isopor (ekspandert polystyren). Men jeg ville vel heller brukt styrofoam (ekstrudert polystyren) som er lettere å kutte og shape. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...