Jump to content

"ny pantent" for vinterpresenning?


Framtia

Recommended Posts

Jeg har i mitt båtliv prøvd litt forskjellige metoder for tildekking av båt i boblehavn. Nå er det ny båt og en løsning må på plass før vinteren setter inn. Det viktigste for meg er at presenningen holder dekk fri for nedbør, og at snøen glir av av seg selv. Ideelt sett vil jeg ha en løsning uten behov for vannkanner, og jeg vil ha lavest mulig mønehøyde for å redusere vindfang. Har vært litt frem og tilbake om jeg skal kjøpe et ferdig stativ ala OPI eller NOA, eller om jeg skal lage et selv i tre. Så slo det meg plutselig at om jeg går for en solid mønebjelke i tre, ja da kan jeg kanskje ha presenning-paneler som er separat mellom styrbord og babord side. Med andre ord kan jeg benytte presenning som bare har 3 meters bredde, i stedet for 6. Det er til stor hjelp både ved tildekking og lagring av presenning når den ikke er i bruk. Det vil også bli lettere å få til en tilpasning rundt masta som står på.

 

En måte å feste dette på er å ha en 2"4" på flasken øverst, så bruke skruer der presenningens maljer hektes på, og så til slutt skrur jeg bare en fjøl på toppen, ned i mønebjelken. 

 

Synspunkter om om dette blir bra, evt tips til hvordan man kan gjøre det smartere?

 

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert en relinglist som du kan feste i?

 

Det er ikke dumt å tenke flere duker fremfor en stor å bakse med. Har en på 10x6 meter til Grandezzaen, og det er mye når den står i vogna.

 

Det jeg uansett har kommet frem til, som en god løsning, er å spenne opp tau under presenningen. Fra rekka og opp i senterbjelken. Da bærer den mye bedre fra belastning av snø og hindrer sig.

Har også mange tau fra side til side, oppå pressenningen.

Link to post
Share on other sites

Den skisserte løsningen med mindre paneler som hektes på skruer på mønet høres fornuftig ut, så lenge du klarer å holde "toppliket" såpass stramt at du ikke får glipper oppe før du får skrudd det fast med fjøla på topp.

 

Ser du for deg bein av 1" x 2" eller noe sånt, og så takmønet hvilende oppå? Vil du feste beina nede, eller bare la de hvile mot fotlista og holdes på plass av egenvekt og presenningens vekt?

 

Tanke: Hvis du får målt opp korrekt beinlengde for hvert par kan du hengsle de på toppen for enkel håndtering, og så bruke flattjern for å feste takmønet til hvert beinpar. Det eneste du trenger å gjøre ved montering/demontering er å skru mønet på toppen av hvert beinpar, noe ala dette:

 

bilde

(Merk: Ikke måleriktig skisse!)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Sjekk Norena presenning sin løsning (de har vel forresten overtatt OPI). De lager alt du måtte ønske, fra ferdig alt komplett til enkeltdeler.

Jeg har tukla med billige presenninger i flere år. De blir fort utslitt, maljene rives ut osv. Nå fikk jeg laget tre deler med mange maljer. Stativet har jeg laget selv, delvis av tre og delvis brukt Norena sine koblinger. En haug med kanner kunne kastes, fordi Norenaløsningen benytter strikk på undersiden.

Forøvrig har jeg tro på løsningen din. Uvanlig, men høres smart ut. Du sier ikke noe om hvordan du avslutter ved rekka.

Link to post
Share on other sites

Norena skulle ha nærmere 35 båtpenger for et telt med støtter, og da synes jeg det er mer moro å lage noe selv. Til forrige båt gjorde jeg et lite prosjekt ut av det: https://baatplassen.no/i/topic/96287-solid-presenning-til-vinteropplag-valgets-kvaler/?p=1360460og det blir å ta med seg erfaringene fra den gangen. På nybåten er det i tillegg gode festepunkter ved hver rekkestøtte, hvor man lett kan feste presenningen nederst.

 

Å lage et stativ i tre er veldig enkelt, det blir dønn stabilt. Eneste ulempen er frakt/lagring, men for meg er det ikke så farlig. Det å kunne ha sidepaneler fremfor å måtte dra presenningen over mønet vil være en stor fordel. Ideelt kunne jeg tenke meg en slags likrenne (ala seil), men tror vel egentlig at man kommer langt med å feste malje for malje på toppen, og så skru det hele sammen. Men som sagt, flere tips om hvordan man kan gjøre det mottas med takk :-)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hei Framtia blir spennende og følge dit nye prosjekt. Hvor fikk du kjøpt borrelåsene til den gamle presenningen. Er i farta for og dele min gamle pressening da jeg syntes den blir for tung og handle.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i at stativ i tre er mest stabilt. Nå har jeg erfaring fra begge båtene mine med aluminium rørstativ. Det er egentlig noe ustabilt herk.  Jeg går over til hjemmelaget trestativ etter hvert. Foreløpig har jeg en kombinasjon av tre og aluminium på Saowanee. Jeg synes ellers at  2" 4" virkel vel solid (og tungt) som mønsås.

 

Da jeg lagde skreddersydd presenning i sommer lagde jeg innvendige detaljer for feste mot rekka når båten ligger på vannet. Skal bli spennende å se om det passer, men det blir ikke før sent i november. Båtlivet er fremdeles i full gang.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker samme metode som du har tenkt med 2*4" som Mønedrager.

Men jeg demonterer rekkestøttene, så bruker jeg 2*4" fra Mønedrageren, og lar dem gå 20-30 cm utenfor rekkeprofilen. Skjærer så et spor i 2*4" der den passerer profilen, og slipper den nedpå profilen.

På den måten får du et selvbærende telt med tak som går utenfor dekket. Da blir det også greit å stamme /feste presseningen rundt "Takskjegget"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...