Jump to content

Seilingshøyde - Straume bro? Må jeg ha ny båtplass? P45


bergetun

Recommended Posts

Hei, 

 

Jeg har båtplass ved Fagernes Yatchclub i Nordåsvannet i Bergen.  Jeg har kjøpt meg ny båt uten å tenke på at jeg skal under den broen.  :giggle:  :pray:

Som en "Forum kollega" påpeker så er nye båten min 4.67 cm høy fra vannline (Princess 45).  

 

Det er jo en haug med store FB båter som ligger i Nordåsvannet. Går de gjennom kun på lavvann?

Link to post
Share on other sites

Ikke for høy fart da, i plan ligger den oppå vannet. I 8 knop ligger den langt ned i en bølge, så da er det sikkert 30 cm lavere enn i 3 knop.

 

Kjøp en planke på 4,9 meter, gå under broa og sjekk på høyvann (du får sikert lånt en jolle). De fleste broer er mye høyere enn på kartet. Med så mange på forumet her er det ikke umulig at noen har testet tilsvarende båt under broa. Jeg hadde heller testet enn å stole på noen som sier det går bra.  

Link to post
Share on other sites

Med 4,67 cm burde det jo gå bra  :lol: 

 

Jeg er ikke kjent der men mulig dette er riktig bro:

 

Se denne tidligere posten:

https://baatplassen.no/i/topic/96286-seilb%C3%A5t-innut-av-nord%C3%A5svannet-i-bergen-erfaringer-med-bro%C3%A5pning/

Der skriver roger-jo: bruhøyde 4,7 m

Redigert av EirikG (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Välkommen i klubben bergetun!

 

 

Alla Princess flybridge med den 'moderna desigen' (efter 1998 ungefär) är ganska lågbyggda.

 

Eftersom  jag då och då går kanaler med min P40 så har jag gjort gångjärn på antennbågen så att det går lätt att fälla den vid behov.

 

Om man undantar de lättfällda antennspröten så är höjden med 'allt uppe' är c:a 475 cm, men på ett par minuter fäller jag bågen och då blir det radarn som är högst med c:a 385 cm.

 

1444736754.jpg

 

Om man anpassar och klär kablarna upp i antennbågen på lämpligt sätt så är det bara att lossa 4 M10 skruvar och sedan fälla bågen.

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jag räknar med att Du har Princess 'standard' antennbåge.

 

1444759378.jpg

 

Om det bara är några tiotal cm Du behöver hjälp med så kom jag på att jag faktiskt har gjort gångjärn även på den lilla toppmasten som håller topplanterna och ankarlanterna överst. Det låses i upprätt läge av en M10 skruv och fälls bakåt på en minut. Har tyvärr ingen detaljbild på gångjärnet men det kan jag ordna när jag kommer till båten.

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har inte bilder där man ser hur man kan fälla 'lantern-masten', men p bilderna nedan ser Du hur jag gjorde.

 

Ganska enkelt om Du kan få hjälp av någon som kan TIG-svetsa.

Lämpligt är att man demonterar lanternorna och sedan klär kablarna  förbi leden med en flexibel slang så att de går smidigt att lägga ner 'lantern-masten'.

 

1445271381.jpg

 

1445271219.jpg

 

Masten hålls på plats i uppfällt läge av en M6 rostfri skruv underifrån i framkanten.

 

Jag tar upp båten i nästa vecka och då kan jag ta bilder på hur det ser ut när man fällt ner lanternorna.

 

Man vinner ju åtminstone 20 cm på höjden

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...