bergetun Startet 13.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2015 Hei, Jeg har båtplass ved Fagernes Yatchclub i Nordåsvannet i Bergen. Jeg har kjøpt meg ny båt uten å tenke på at jeg skal under den broen. Som en "Forum kollega" påpeker så er nye båten min 4.67 cm høy fra vannline (Princess 45). Det er jo en haug med store FB båter som ligger i Nordåsvannet. Går de gjennom kun på lavvann? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 det gjelder å ha en viss fart har jeg lest.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Ikke for høy fart da, i plan ligger den oppå vannet. I 8 knop ligger den langt ned i en bølge, så da er det sikkert 30 cm lavere enn i 3 knop. Kjøp en planke på 4,9 meter, gå under broa og sjekk på høyvann (du får sikert lånt en jolle). De fleste broer er mye høyere enn på kartet. Med så mange på forumet her er det ikke umulig at noen har testet tilsvarende båt under broa. Jeg hadde heller testet enn å stole på noen som sier det går bra. Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 (redigert) Med 4,67 cm burde det jo gå bra Jeg er ikke kjent der men mulig dette er riktig bro: Se denne tidligere posten: https://baatplassen.no/i/topic/96286-seilb%C3%A5t-innut-av-nord%C3%A5svannet-i-bergen-erfaringer-med-bro%C3%A5pning/Der skriver roger-jo: bruhøyde 4,7 m Redigert 13.Oktober.2015 av EirikG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 (redigert) Med 3cm klaring er det ingen grunn til bekymring Her hadde jeg nok målt med en planke eller noe , ja Hvor høy er P440 til sammenligning, Bjørn gikk vel under der med sin når han hentet den? Redigert 13.Oktober.2015 av Marida (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 13.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 I følge navionics appen på iPad, så er det 4.5 ;-) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 (redigert) Välkommen i klubben bergetun! Alla Princess flybridge med den 'moderna desigen' (efter 1998 ungefär) är ganska lågbyggda. Eftersom jag då och då går kanaler med min P40 så har jag gjort gångjärn på antennbågen så att det går lätt att fälla den vid behov. Om man undantar de lättfällda antennspröten så är höjden med 'allt uppe' är c:a 475 cm, men på ett par minuter fäller jag bågen och då blir det radarn som är högst med c:a 385 cm. Om man anpassar och klär kablarna upp i antennbågen på lämpligt sätt så är det bara att lossa 4 M10 skruvar och sedan fälla bågen. :thumbsup: Redigert 13.Oktober.2015 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 13.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 13.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Ebonita: Er det allerede ferdig laget hengsel på disse antennebøylene, eller er det du som har fått laget deg en? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Jag ritade dom och mallade av böjningen på glasfiberbågen och skickade underlaget till en beslagstillverkare som heter Edelstahl-Haese som jag hittade på en mässa. Han är duktig. Men det är inte svårare än att det säkert finns rostfri-smeder i närområdet som kan göra jobbet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 .... Ville laget meg et merke på land som indikerer sikker seilingshøyde... Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Med 3cm klaring er det ingen grunn til bekymring 3 cm klaring kan umulig være bra for hjertet .. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 I følge navionics appen på iPad, så er det 4.5 ;-) Man bør merke seg at det er referert til MSL og ikke LAT. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Hei bergetun, Kanskje du skal ta en prat med noen av dem som har P45 og større inne i Nordåsen, jeg vet der ligger flere der fast. Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Jag räknar med att Du har Princess 'standard' antennbåge. Om det bara är några tiotal cm Du behöver hjälp med så kom jag på att jag faktiskt har gjort gångjärn även på den lilla toppmasten som håller topplanterna och ankarlanterna överst. Det låses i upprätt läge av en M10 skruv och fälls bakåt på en minut. Har tyvärr ingen detaljbild på gångjärnet men det kan jag ordna när jag kommer till båten. :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Du kan bestille broåpning. Gjøres minimum 24 timer i forveien på tlf 175. Sitér dette innlegget Link to post
www.com Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Husk at fri seilingshøyde som er oppgitt i kartet er klaringen ved aller høyeste høyvann. Derfor vi det normalt være større klaring enn hva som er oppgitt. I tillegg er det en sikkerhetsmargin. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 19.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Hei abonita. Har du flere bilder av hengselsystemet? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 (redigert) Har inte bilder där man ser hur man kan fälla 'lantern-masten', men p bilderna nedan ser Du hur jag gjorde. Ganska enkelt om Du kan få hjälp av någon som kan TIG-svetsa. Lämpligt är att man demonterar lanternorna och sedan klär kablarna förbi leden med en flexibel slang så att de går smidigt att lägga ner 'lantern-masten'. Masten hålls på plats i uppfällt läge av en M6 rostfri skruv underifrån i framkanten. Jag tar upp båten i nästa vecka och då kan jag ta bilder på hur det ser ut när man fällt ner lanternorna. Man vinner ju åtminstone 20 cm på höjden Redigert 19.Oktober.2015 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.