Jump to content

Volvo 2030 B Fersksvannskjølekretsen løser ut påfyllingslokk


Downwind

Recommended Posts

På min VP 2030 har lokket på varmeveksleren nå flere ganger løst ut og jeg har mistet kjøleveske gjennom overflodsslangen. Jeg byttet lokk da det så ut som gummipakningen i det originale lokket ikke var tett, men det samme skjer med nytt lokk. Når motoren har gått en stund, 20-30 minutter for marsjfart med ca. 2500 o/min, kommer det kjøleveske ut av overflodsslangen. Motoren har ikke ekspansjonstank, det er varmeveksleren som er "ekspansjonstanken". Jeg får ingen signaler om varm motor.

 

Kan det være varmeveksleren som trenger en rens, eller er det noe galt med termostaten ? Salvannnskretsen  virker helt OK, og når motoren går på tomgang med åpent lokk på varmeveksleren, kommer det ikke noen luftbobler. 

Link to post
Share on other sites

Sikreste er å booke en liten time på verksted for å få en skikkelig sjekk. det kan lekke ulike steder som kan vise seg som enten vann i oljen, trykk i varmeveksler ( forekomst av eksos i kjølevann) etc.

Det ikke sikkert at det er noenting galt, hvis du har kjørt over tid uten at motoren går varm er det et bra tegn.

Tønsberg har sikkert et bra volvo penta verksted som kan ta en titt

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå er varmeveksleren på plass igjen, etter å ha blitt demontert og levert til service. Volvo Penta-verkstedet i Tønsberg trykktestet veksleren, og fant en lekkasje i pakning mellom salt- og ferskvannskretsen. Det stemmer godt med hva jeg observerte. Regner med at alt er i orden når båten igjen kommer på vannet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...