Jump to content

Volvo 2030 B Fersksvannskjølekretsen løser ut påfyllingslokk

Downwind

Recommended Posts

På min VP 2030 har lokket på varmeveksleren nå flere ganger løst ut og jeg har mistet kjøleveske gjennom overflodsslangen. Jeg byttet lokk da det så ut som gummipakningen i det originale lokket ikke var tett, men det samme skjer med nytt lokk. Når motoren har gått en stund, 20-30 minutter for marsjfart med ca. 2500 o/min, kommer det kjøleveske ut av overflodsslangen. Motoren har ikke ekspansjonstank, det er varmeveksleren som er "ekspansjonstanken". Jeg får ingen signaler om varm motor.

Kan det være varmeveksleren som trenger en rens, eller er det noe galt med termostaten ? Salvannnskretsen  virker helt OK, og når motoren går på tomgang med åpent lokk på varmeveksleren, kommer det ikke noen luftbobler. 

Sånn var min om636 også. Fant etterhvert ut at hvis jeg fylte over et hvis nivå så skjedde dette. Dette er egentlig naturlig i og med at veksleren fungerer som ekspan sjonstank

Den skal ikke fylles helt opp, bare å kjøre og følge med på temperaturen. Det som er for mye vil bli presset ut av lokket. Hvis det ikke er noe annet galt som defekt toppakning vil dette stabilisere seg selv

Sikreste er å booke en liten time på verksted for å få en skikkelig sjekk. det kan lekke ulike steder som kan vise seg som enten vann i oljen, trykk i varmeveksler ( forekomst av eksos i kjølevann) etc.

Det ikke sikkert at det er noenting galt, hvis du har kjørt over tid uten at motoren går varm er det et bra tegn.

Tønsberg har sikkert et bra volvo penta verksted som kan ta en titt

Hadde samme problemet på MD2020. Kjølevann presses ut av overløpslangen pga overtrykk i varmeveksleren. Årsak  var at eksosbendet/kneet var delvis tett. Skiftet ut dette og alt ok.

Enkel test om det er eksos i kjølevannet. Burde ikke koste stort.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

• 3 weeks later...

Nå er varmeveksleren på plass igjen, etter å ha blitt demontert og levert til service. Volvo Penta-verkstedet i Tønsberg trykktestet veksleren, og fant en lekkasje i pakning mellom salt- og ferskvannskretsen. Det stemmer godt med hva jeg observerte. Regner med at alt er i orden når båten igjen kommer på vannet.