Jump to content

Volvo 2030 B Fersksvannskjølekretsen løser ut påfyllingslokk


Downwind

Recommended Posts

På min VP 2030 har lokket på varmeveksleren nå flere ganger løst ut og jeg har mistet kjøleveske gjennom overflodsslangen. Jeg byttet lokk da det så ut som gummipakningen i det originale lokket ikke var tett, men det samme skjer med nytt lokk. Når motoren har gått en stund, 20-30 minutter for marsjfart med ca. 2500 o/min, kommer det kjøleveske ut av overflodsslangen. Motoren har ikke ekspansjonstank, det er varmeveksleren som er "ekspansjonstanken". Jeg får ingen signaler om varm motor.

 

Kan det være varmeveksleren som trenger en rens, eller er det noe galt med termostaten ? Salvannnskretsen  virker helt OK, og når motoren går på tomgang med åpent lokk på varmeveksleren, kommer det ikke noen luftbobler. 

Link to post

Sikreste er å booke en liten time på verksted for å få en skikkelig sjekk. det kan lekke ulike steder som kan vise seg som enten vann i oljen, trykk i varmeveksler ( forekomst av eksos i kjølevann) etc.

Det ikke sikkert at det er noenting galt, hvis du har kjørt over tid uten at motoren går varm er det et bra tegn.

Tønsberg har sikkert et bra volvo penta verksted som kan ta en titt

Link to post
  • 3 uker senere...

Nå er varmeveksleren på plass igjen, etter å ha blitt demontert og levert til service. Volvo Penta-verkstedet i Tønsberg trykktestet veksleren, og fant en lekkasje i pakning mellom salt- og ferskvannskretsen. Det stemmer godt med hva jeg observerte. Regner med at alt er i orden når båten igjen kommer på vannet.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...