Downwind Startet 13.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2015 På min VP 2030 har lokket på varmeveksleren nå flere ganger løst ut og jeg har mistet kjøleveske gjennom overflodsslangen. Jeg byttet lokk da det så ut som gummipakningen i det originale lokket ikke var tett, men det samme skjer med nytt lokk. Når motoren har gått en stund, 20-30 minutter for marsjfart med ca. 2500 o/min, kommer det kjøleveske ut av overflodsslangen. Motoren har ikke ekspansjonstank, det er varmeveksleren som er "ekspansjonstanken". Jeg får ingen signaler om varm motor. Kan det være varmeveksleren som trenger en rens, eller er det noe galt med termostaten ? Salvannnskretsen virker helt OK, og når motoren går på tomgang med åpent lokk på varmeveksleren, kommer det ikke noen luftbobler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune Totland Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Sånn var min om636 også. Fant etterhvert ut at hvis jeg fylte over et hvis nivå så skjedde dette. Dette er egentlig naturlig i og med at veksleren fungerer som ekspan sjonstank Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Mulig at Rune er inne på noe. Kansje du fyller for mykje vann? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Downwind Svart 13.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Jeg vet at jeg fylte varmeveksleren helt full første gangen, men påfyllingslokket har løst ut etter at den ikke lenger var full. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Vann ekspanderer mykje når det blir varmt. 4-5 cm under lokket må kansje vannet være for å ikkje komme ut av lokket Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Den skal ikke fylles helt opp, bare å kjøre og følge med på temperaturen. Det som er for mye vil bli presset ut av lokket. Hvis det ikke er noe annet galt som defekt toppakning vil dette stabilisere seg selv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Downwind Svart 13.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Hvordan kan jeg vite om der er noe galt med toppakningen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Sikreste er å booke en liten time på verksted for å få en skikkelig sjekk. det kan lekke ulike steder som kan vise seg som enten vann i oljen, trykk i varmeveksler ( forekomst av eksos i kjølevann) etc. Det ikke sikkert at det er noenting galt, hvis du har kjørt over tid uten at motoren går varm er det et bra tegn. Tønsberg har sikkert et bra volvo penta verksted som kan ta en titt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Downwind Svart 13.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Takk for nyttige råd, da bestiller jeg en time hos Volvo Pentaverkstedet i Tønsberg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Ja, ikke dumt. De bør nok kjapt kunne se hva tilstanden er Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cumulus Svart 13.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2015 Hadde samme problemet på MD2020. Kjølevann presses ut av overløpslangen pga overtrykk i varmeveksleren. Årsak var at eksosbendet/kneet var delvis tett. Skiftet ut dette og alt ok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune Totland Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 Jeg vurderte å montere en eksp.tank men solgte båten før jeg kom så langt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 Enkel test om det er eksos i kjølevannet. Burde ikke koste stort. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
Downwind Svart 5.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2015 Nå er varmeveksleren på plass igjen, etter å ha blitt demontert og levert til service. Volvo Penta-verkstedet i Tønsberg trykktestet veksleren, og fant en lekkasje i pakning mellom salt- og ferskvannskretsen. Det stemmer godt med hva jeg observerte. Regner med at alt er i orden når båten igjen kommer på vannet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.