Jump to content

Bruktpriser på Riviera vs. Saga


Frivakt

Recommended Posts

Jeg har laget en oversikt over annonsert pris på Saga og Riviera som ligger ute på FINN for øyeblikket. Det mest tydelige er hvor mye dyrere Riviera ser ut til å være. For eksempel prises Saga 315 fra 2006-2007 betydelig lavere enn enn Riviera 925 fra 2001-2004. Er virkelig Riviera 925 så mye bedre at det er verdt å betale 250.000,- mer enn for en Saga 29 fra fra samme periode? Eller å kjøpe en Riviera fra 1995 til omtrent samme pris som en Saga 315 fra 2006?

 

En annen ting som slår meg er at Saga 32 ser ut til å ha holdt seg mye bedre i pris enn Riviera 925 (se stigningen på trendlinjene nedenfor).

 

Jeg hadde egentlig Riviera høyere på lista enn Saga, men etter å sa sjekket prisnivået er jeg ikke så sikker lenger. Saga betyr betydelig nyere båt innenfor samme budsjett.

 

 

bilde

Redigert av gib (see edit history)
Link to post

Alder verdi og etterspørsel er de faktorene som er med på å bestemme en type båts pris. Utstyr kan også variere en del men verdien avtar jo kraftig på utstyret etter som alderen stiger. Ihvertfal på elektronikk.  For populære merker er det vanlig at eldre båter blir overpriset i forhold til reel verdi! så enkelt er det!  markedet og etterspørsel teller mest! Folk i Norge har mye penger og er villige til å betale litt ekstra for å få en bestemt/populær model!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg er så utrolig glad for at jeg valgte Rivieraen ! Min har er 6-sylindra Yanmar som er supertyst og får skuta til å marsje uanstrengt i 21 knop. Maxer på 26. De Yanmar 4LH maskinene på 184-222 hk i Sagaen bråker veldig mye mer og bruker like mye/lite diesel. Rivieraen var jo en betydelig dyrere båt enn 29/315 var ny. Saga 32 er en helt annen båt. Nesten urettferdig å sammenlikne med 315, synes jeg. Ulempen er at Saga 32 blir noe eldre. Liker den godt !

Men, jeg ville som nevnt ha en førerplass i solen, der vi tøffer avgårde i 8 knop 70% av tiden i sommerukene. Var lei av å sitte under hardtopen.

 

+ 1 til Riviera fra meg

 

(mine forutsetninger var aksling og 6LP(A), de er desidert mest populære)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Jeg er så utrolig glad for at jeg valgte Rivieraen ! Min har er 6-sylindra Yanmar som er supertyst og får skuta til å marsje uanstrengt i 21 knop. Maxer på 26. De Yanmar 4LH maskinene på 184-222 hk i Sagaen bråker veldig mye mer og bruker like mye/lite diesel. 

I vår Saga 315 2006-mod sitter det en 6LPA-DTP, samme basismotoren som i Riviera (bare halvparten så mange ventiler og 50hk mindre). Det ble levert en god del Saga 310/315 med denne motoren på den tiden. Jeg kan bare underskrive på at motoren gir et svært behagelig "brummende" lydbilde ombord!  

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...