Kjetil1 Startet 13.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2015 Jeg har lest en eller annen plass at Volvo Penta drev feks 290 DP-e, skal ha et markant dunk når de settes i gir. Hvis girskiftet er slikemykt, tyder det på slitt "cluch", kon øverst i drev. På Cranchien jeg hadde, var girskiftet uten dunk i fire år, uten at jeg kunne merke forandring av noe slag. Syntes det var behagelig å manøvrere uten at det laget lyd hver gang jeg slo bakk eller gikk forover. På Viksunden, er dunket tydelig ved girskift. Så hva er rett? Er drev uten dunk slitt, og drev med markant dunk ok? Eller har det ikke noe å si? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 Man kan ikke vurdere slitasjen på konen bare ut fra hvor kraftig dunk man kjenner. Det skal være markert, ingen sluring eller forsinkelse. Ofte vil en feiljustert girwire føre til samme symptom som en slitt kon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frode Stiansen Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 Tidligere har jeg hatt dunking ved gir forover og akterover. De to siste sesongene har det vært relativt stille ved giring forover og samme dunket som tidligere akterover. Nå er det helt stille og supermyk giring forover med tilhørende forsinkelse på 1-2 sek ved innkobling. Bakover er det vanlige dunket. Har sjekket propeller og girwire for sikkerhetsskyld. Hadde også av deksel over girvelger og giret for hånd mens jeg roterte propeller.Innslag akterover for hånd,ca 1/4 omdreining. Innslag forover varierte fra 1/2 til en hel omdreining. Kon er kommet i hus og skal skiftes ved passende annledning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.