Jump to content

Sant eller myte om Volvo-drev og gir-innslag?


Kjetil1

Recommended Posts

Jeg har lest en eller annen plass at Volvo Penta drev feks 290 DP-e, skal ha et markant dunk når de settes i gir. Hvis girskiftet er slikemykt, tyder det på slitt "cluch", kon øverst i drev.

På Cranchien jeg hadde, var girskiftet uten dunk i fire år, uten at jeg kunne merke forandring av noe slag. Syntes det var behagelig å manøvrere uten at det laget lyd hver gang jeg slo bakk eller gikk forover.

På Viksunden, er dunket tydelig ved girskift. Så hva er rett? Er drev uten dunk slitt, og drev med markant dunk ok? Eller har det ikke noe å si?

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Tidligere har jeg hatt dunking ved gir forover og akterover. De to siste sesongene har det vært relativt stille ved giring forover og samme dunket som tidligere akterover. Nå er det helt stille og supermyk giring forover med tilhørende forsinkelse på 1-2 sek ved innkobling. Bakover er det vanlige dunket. Har sjekket propeller og girwire for sikkerhetsskyld. Hadde også av deksel over girvelger og giret for hånd mens jeg roterte propeller.Innslag akterover for hånd,ca 1/4 omdreining. Innslag forover varierte fra 1/2 til en hel omdreining. Kon er kommet i hus og skal skiftes ved passende annledning. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...