Jump to content

Vannpumpeproblem-Ford/Sabb 2401E


index

Recommended Posts

Fikk en skikkelig nedtur i dag :sad: . Begynte demontering for å skifte registerreim, og oppdaget at ferskvannspumpa har slark i lagrene!! Og i følge min lokale Sabb forhandler så er vannpumpa en av de få tingene som ikke lar seg skaffe til denne motoren lenger! Så nå har jeg et kjempeproblem :sad: .

 

Er det noen som har erfaring med om en slik pumpe lar seg overhale? Den må da kunne la seg demontere såpass at det lar seg gjøre å skifte lager og tetning i den? Eventuelt, finnes det andre pumper som lar seg tilpasse til bruk på denne motoren? Alternativet er å skifte motor, men det virker litt i overkant på grunn av en slitt vannpumpe. Og så jeg som hadde tenkt å sjøsette om en uke eller to...

 

Håper noen kan bidra med en løsning på dette.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Overhaling betyr to lagere og en mekanisk pumpetetning. Du trenger en avtrekker for å dra av navet til reimhjulet. Problemet kan være å finne tetningen.

 

"Ikke levere lenger" er et meget tøylig begrep. Jeg kjenner ikke disse motorene. Jeg ville f.eks. sjekket hos Lancing Marine i UK. Hvis denne motoren også har vært traktormotor, kan Ford-forhandler eller Felleskjøpet være muligheter. Hulda, som har USA-motor, kjøper deler i forskjellige AmCar-sjapper som ikke har forhandlerstatus for hverken den ene eller andre motorprodusenten.

 

Sjekk litt rundt, jeg tror du kan se forholdsvis lyst på situasjonen.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner til at disse pumpene skal være vrien å få tak på, men KD Trading AS i Bergen venter inn til lager de nærmeste dagene, prøv der 55964442

<{POST_SNAPBACK}>

Supert, da skal de få en telefon fra meg i morgen! Har prøvd å lete rundt på nettet i dag, men ikke funnet noe så langt. Så da er det håp for sjøsetting før ferien likevel :smiley: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hva ble enden på visa?

 

Har selv fått samme problem på min 2402E. Har bestilt og fått pumpe fra KD Trading, men den er mye mindre enn den som satt der. Tviler sterkt på om den passer. Annet hullbilde osv.

Står på pakka at den skal passe 2401E/2402E. Litt skuffet akkurat nå, men skal ned å "synse" på motoren om den kan passe på et vis. Noen som kjenner disse motorene?

 

Ellers så får jeg gå løs på den gamle, men hadde håpet å slippe det.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Det er vel denne det er snakk om???!!!

http://www.kdtrading.no/tradingshop/produc...cf220c7afbddbc7

Jepp!

Pen pumpe, men omrisset/ hullbildet er forskjellig fra den gamle. Den kan neppe passe.

Kanskje det egentlig er forskjell på 2401 og 2402- pumpen?

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Hmm, også den han har er feil i forhold til min. Nå begynner jeg å lure. Er helt sikker på at det er en 2402 jeg har, det er trykket på motoren.

 

Tror det må være 2 utgaver ute å går. Får prøve å søke litt på engelske nettsider å se hva jeg finner.....

 

Takk uansett!

 

Mvh

Anabelle

Redigert av Anabelle (see edit history)

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Vannpumpe til denne motoren (2401E)virker det som om du kan få direkte fra england.

Sjekk denne fra Lancing Marine:

 

http://www.lancingmarine.com/index.html

 

Foreslår du kontakter de direkte og legger frem alt du har av data på motoren din.

 

Her er ihvertfall svaret jeg fikk på mitt spørsmål i går kveld:

 

We have a circulation pump available for 2401E, priced at

95.00 pounds sterling, plus packing and freight.

 

Regards,

 

Mike Bellamy,

Lancing Marine,

51 Victoria Road,

Portslade, BN41 1XY,

Sussex, England.

Phone (+44) 1273 411765

Fax (+44) 1273 430290

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk tak i min via Halaas & Mohn i Trondheim. SKF pumpe, passet som hånd i hanske! Kan ikke skjønne annet enn at denne er lik på 2401 og 2402 motorene. Måtte vente halvannen uke på den, da de måtte skaffe den fra Spania eller deromkring. har forøvrig den gamle liggende i garasjen, så hvis du legger inn et bilde av din nye så kan jeg jo sammenlikne litt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har sammenlignet med min gamle, og det er definitivt ikke samme pumpe! Sikker på at det er en 2402 du har? Har den skråstilte sylindre? Tror ikke de andre 6 sylindrede Ford motorene har dette...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har sjekket litt mer nå, og det viser seg at 2402 er levert med 2 typer vannpumpe. Den ene er å få kjøpt, blant annet av KD-Trading. Den andre er foreløpig håpløs å skaffe. Så da er det 2 muligheter.

1: Å bygge om så den mer vanlige pumpa passer

2: Å overhale den gamle. Tror jeg går for dette.

 

Altså hadde egentlig ikke KD -Trading sendt feil. Har vært i kontakt med de, og er svært fornøyd med servicen fra derfra uansett!!

 

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Den pumpa der minner mye om den jeg hadde på min 2704 motor. Jeg fikk tak i ny pumpe hos

Iveco (Holtan Last AS)

 

Nå er det bare det at 2704 IKKE har registerreim.

 

Mener bestemt at 2704 har slangestuss på pumpa........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...