Jump to content

Alpha one gen1. Rust i drivknuta


Oystein Ny

Recommended Posts

Tok av drevet i går og ser at det har kommer vann i drivknuta, rusten som fy.

Ikke hørt noen ulyd men dette ønsker jeg å bytte.

Noen som har gjort dette som kan ha en mening om hvor stor jobb det er? noen spes. verktøy som må til?

Ikke fikset drev før men det meste annet.

Ser jeg kan kjøpe den øvre drevdelen for ca 6000 lapper, så da spørs det hvor mye jobb det er å bytte selv + prisen på deler.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo bytte bare knutekorsene (u-joint).

 

http://www.mercstuff.com/universals.htm

 

 

 

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er nok Mercruiser spesial, 12-kant tommemål i det minste.

Hinge pin tool, heter det hvis du tenker på denne http://www.eurofritid.no/?pageID=357&ItemID=319

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Broder'n har kjøpt en Nidelv 690 sport med alpha one gen 2.

Han fikk beskjed av selger at han måtte fylle på litt olje på tanken til drevet innimellom.

Hjalp han med å ta av drevet i går.

Ser det er lekkasje mellom øvre og nedre del på høyre side. Kun olje ut, ikke sjøvann inn.

Han prøver å få selger til å fikse dette.

På gen2 så er det slange som må løsnes før drevet tas av.

Først trodde jeg dette var oljeslangen til drevet men det så jeg at det ikke var.

Noen som vet hva den er til?

1445154012.jpg

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til ?

Propellen hans hadde små skader ytterst på hvert blad.

Noe å bry seg om?

Hvis man taper kun 1 knop så EE det ikke noe bry seg om men flere....

Det her er den værste

bilde

Link to post
Share on other sites

Alpha One Gen 2 kommer med innebygget "speedometer" som de kaller det, og det er det slangen er til.

Dersom det er montert instrumenter fra andre produsenter eller lignende kan det være at det er montert en pitot ved siden av.

 

Dette er trykklogger, som benytter et pitotrør for å skape lufttrykk, som igjen beveger nålen på instrumentet.

Link to post
Share on other sites

Trenger vist mere spesial verktøy.

Noe som kan tipse meg om hva jeg må ha? så kan jeg bestille alt på en gang.

Må ha denne for å få av drivknuten: http://www.ebay.com/itm/Mercruiser-Alpha-One-Bravo-One-Drive-Spanner-Bearing-Carrier-Tools-Set-/271174269141

Trenger jeg bearing carrier tool? etter hva jeg skjønner så er det et verktøy for bytte lageret men for meg så ser det ut som om det lageret sitter på innsiden av oil seal carrier, og siden oljen så fin ut så er vel dette lageret ok også....

 

Når jeg skal bytte lageret i transom, trenger jeg en spesial avdrager eller finner jeg no på biltema?

Bør jeg ha denne? http://www.ebay.com/itm/Alpha-Bravo-Gimbal-Bearing-Installer-Puller-and-Alignment-Tools-for-Mercruiser-/271643582449

 

Hva med den umbroko skruen nede i hullet som holder zink og som også holder øvre og nedre del sammen? jeg har jo bits som er så store men de kommer ikke ned i hullet. Også spesial verktøy?

 

Knuten ser jo ikke ut, holder det med å bytte u-joint? skal jeg bare legger shiten i noe for å få bort rusten? i hva?

 

bilde

 

Fikk laget en enkel bukk, ikke proft akkurat men den duger :-)

bilde

Link to post
Share on other sites

Er det smørenipler på U-joint'ene?

Isåfall kan du jo presse inn korrekt fett-type og se om det kommer noe vann ut.

Hvis det ikke kommer vann ut, og leddene kjennes fine ut uten slakk så kan det jo hende drivknuten bare trenger en dose med rustfjerningsmiddel.

 

Sjekk diskusjonen her, om samme tema http://www.offshoreonly.com/forums/drives-lower-units/280623-replacing-u-joints-alpha-one.html

 

Om du trenger å ta drivakselen ut av drevet for å bytte u-joints husker jeg ikke på sparket, men det står nok i servicemanualen som man alltids kan finne på nett (også nevnt i linken min over).

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke og ta den ut for og bytte knuter, må bare ha den akkurat imellom tennene på oil seal carrier. Du får både bits og pipe utgaver av umbrako i alle lengder på biltema/jula.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar :-)

Skal sjekke om det er smørenipler, ser nesten slik ut på bilde.

 

Er ferrobet ok å bruke til rustfjerning her? 

 

Fant 10mm med litt lengde på både Jula og Biltema, men ikke 3/8 inch. Tester om jeg får på 10mm.

Link to post
Share on other sites

Ingen smørenippel på disse.

Fant en 3/8 umbrako på jobben, den kom lett av :-)

Kjenner ingen slark eller feil på lagrene men jeg ønsker å bytte disse for å være sikker.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...