Oystein Ny Startet 14.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2015 Tok av drevet i går og ser at det har kommer vann i drivknuta, rusten som fy. Ikke hørt noen ulyd men dette ønsker jeg å bytte. Noen som har gjort dette som kan ha en mening om hvor stor jobb det er? noen spes. verktøy som må til? Ikke fikset drev før men det meste annet. Ser jeg kan kjøpe den øvre drevdelen for ca 6000 lapper, så da spørs det hvor mye jobb det er å bytte selv + prisen på deler. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 (redigert) Du kan jo bytte bare knutekorsene (u-joint). http://www.mercstuff.com/universals.htm Redigert 14.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Oystein Ny Svart 14.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 Takker ? Ser ut som en ok jobb. Noen som anbefaler en nettside jeg kan kjøpe deler til denne. Har jo hele vinteren så gjerne fra USA Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 Ville skifta lageret i transomen siden det har vert sjø i belgen Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 14.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 Skal demontere transom også ja. Må få tak i verktøyet først. Er det bare en stor torx eller en egen mercruiser spesial? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 (redigert) Det er nok Mercruiser spesial, 12-kant tommemål i det minste. Hinge pin tool, heter det hvis du tenker på denne http://www.eurofritid.no/?pageID=357&ItemID=319 Redigert 14.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Oystein Ny Svart 18.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Broder'n har kjøpt en Nidelv 690 sport med alpha one gen 2. Han fikk beskjed av selger at han måtte fylle på litt olje på tanken til drevet innimellom. Hjalp han med å ta av drevet i går. Ser det er lekkasje mellom øvre og nedre del på høyre side. Kun olje ut, ikke sjøvann inn. Han prøver å få selger til å fikse dette. På gen2 så er det slange som må løsnes før drevet tas av. Først trodde jeg dette var oljeslangen til drevet men det så jeg at det ikke var. Noen som vet hva den er til? Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 18.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Et spørsmål til ? Propellen hans hadde små skader ytterst på hvert blad. Noe å bry seg om? Hvis man taper kun 1 knop så EE det ikke noe bry seg om men flere.... Det her er den værste Sitér dette innlegget Link to post
engestol Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Slangen er til knopmåleren :) Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 18.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Han har en pinne ved siden av drevet, trodde det var knopmåleren. Er den lufttrykk drevet da eller? Det er jo en slange? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Alpha One Gen 2 kommer med innebygget "speedometer" som de kaller det, og det er det slangen er til. Dersom det er montert instrumenter fra andre produsenter eller lignende kan det være at det er montert en pitot ved siden av. Dette er trykklogger, som benytter et pitotrør for å skape lufttrykk, som igjen beveger nålen på instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Ser ikke helt hvorfor selger skal fikse lekkasjen, han har jo gitt uttrykk for at det er en feil med olje forbruket på drevet ved salg. Og ikke holdt tilbake opplysninger. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 18.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Selger sa det var normalt og broder'n viste ikke bedre. Vi får se, ellers ser vel jeg på det. Er vel bare simringen mellom øvre og nedre del, maybe.... Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 25.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 Trenger vist mere spesial verktøy. Noe som kan tipse meg om hva jeg må ha? så kan jeg bestille alt på en gang. Må ha denne for å få av drivknuten: http://www.ebay.com/itm/Mercruiser-Alpha-One-Bravo-One-Drive-Spanner-Bearing-Carrier-Tools-Set-/271174269141 Trenger jeg bearing carrier tool? etter hva jeg skjønner så er det et verktøy for bytte lageret men for meg så ser det ut som om det lageret sitter på innsiden av oil seal carrier, og siden oljen så fin ut så er vel dette lageret ok også.... Når jeg skal bytte lageret i transom, trenger jeg en spesial avdrager eller finner jeg no på biltema? Bør jeg ha denne? http://www.ebay.com/itm/Alpha-Bravo-Gimbal-Bearing-Installer-Puller-and-Alignment-Tools-for-Mercruiser-/271643582449 Hva med den umbroko skruen nede i hullet som holder zink og som også holder øvre og nedre del sammen? jeg har jo bits som er så store men de kommer ikke ned i hullet. Også spesial verktøy? Knuten ser jo ikke ut, holder det med å bytte u-joint? skal jeg bare legger shiten i noe for å få bort rusten? i hva? Fikk laget en enkel bukk, ikke proft akkurat men den duger :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 (redigert) Er det smørenipler på U-joint'ene? Isåfall kan du jo presse inn korrekt fett-type og se om det kommer noe vann ut. Hvis det ikke kommer vann ut, og leddene kjennes fine ut uten slakk så kan det jo hende drivknuten bare trenger en dose med rustfjerningsmiddel. Sjekk diskusjonen her, om samme tema http://www.offshoreonly.com/forums/drives-lower-units/280623-replacing-u-joints-alpha-one.html Om du trenger å ta drivakselen ut av drevet for å bytte u-joints husker jeg ikke på sparket, men det står nok i servicemanualen som man alltids kan finne på nett (også nevnt i linken min over). Redigert 26.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bmwmaxi Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Trenger ikke og ta den ut for og bytte knuter, må bare ha den akkurat imellom tennene på oil seal carrier. Du får både bits og pipe utgaver av umbrako i alle lengder på biltema/jula. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 26.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Takker for svar :-) Skal sjekke om det er smørenipler, ser nesten slik ut på bilde. Er ferrobet ok å bruke til rustfjerning her? Fant 10mm med litt lengde på både Jula og Biltema, men ikke 3/8 inch. Tester om jeg får på 10mm. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Tre en fastnøkkel inn på den korte enden så får du litt kraft når du tar i. Kan være at du må slipe av kula i enden får og få ordentlig tak i umbrako hodet. https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/verktoynokler/sekskantnokler/sekskantnokkelsett-137002/ Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 26.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 :-) Hvilken avdrager bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 26.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Ingen smørenippel på disse. Fant en 3/8 umbrako på jobben, den kom lett av :-) Kjenner ingen slark eller feil på lagrene men jeg ønsker å bytte disse for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Trenger ikke å ta ut drivaksel nei. Men det mye rust inni der som jeg ikke kommer til. Bør jeg ikke løsne shiten for å bytte lager og pakning? Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Glad jeg gikk for å bytte, rust brun i den ene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.