Jump to content

Uttern T55, erfaringer? Hvilken motor?


hbbe565

Recommended Posts

Er det noen som har gode/dårlige erfaringer med Uttern T55 (evt.D55).Vurderer en ny slik båt som virker godt utstyrt ihvertfall. Og hvilken motor bør denne ha. 90/115hk,optimax/4-takter? Går den mykt i vannet? Vil bli brukt mest som dagsturbåt med 4 voksne.

Link to post
Share on other sites

Se erfaringsdatabasen. Kristian har lagt inn erfarinene med sin Uttern 5500 DC - det er samme båt som D55. Du finner den her Jeg hadde en slikbåt for noen år siden- D55 er litt flat i bunnen og går litt hardt i motsjø. Ettersom den er flat i bunnen "sladder" den litt i svinger også. Fordelen med skroget er at det planer lett og gir bra fart i forhold til hk på motoren.

 

Kvaliteten er OK - men ikke mer. Jeg har sett enkelte eksemplarer hos forhandler som rett og slett var dårlig kvalitet på. Jeg synes skroget er for tynt. Jeg hadde 75 hk 4 takt. Makset 33 knop. Jeg tror 90 hk er tilstrekkelig på denne båten

 

For dagsturbåt for 4 voksne tror jeg den er litt trang. Det er ikke så mye plass i cockpit. En kollega av meg endte opp med en Bella 620 etter å ha vurdert D55 og Bella 620. Bellaen koster litt mer - men gir mer båt for pengene mener jeg. Jeg synes også kvaliteten på Bella ser bedre ut enn på Uttern

 

Optimax eller 4 takter er smak og behag. Jeg ville valgt 4 taker - for fortsatt er det slik at mange synes 4 taker er bedre enn 2 taker -og da slipper du spørsmål ved motoren om du skal selge båten. 4 taker er litt dyrere - litt tregere i aksellerasjon - men bruker litt mindre bensin og bråker mindre.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville heller valgt norskprodusert båt! - har gode erfaringer med Skibsplast! - litt dyrere i innkjøp, men har god og gjennomprøvet kvalitet. Mitt råd er kjøp heller et par å gammel Skibsplast 605 eller 555. Disse er i tillegg som regel levert med Suzuki 90hk 4-takt, som er denne beste 4-takt i denne klassen!(lavt støynivå, lavt forbruk, registerkjede)

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Kansje denne fabrikkanten har noe som faller i smak.........?????

 

 

Kansje en 615 Bowrider ??

 

Har hatt 2 askeladder nå , og har ivært fall ikke funnet noen store problem med kvaliteten ,det virker og som annenhåndsverdien er god (kjøpte ny båt våren 2003 ,solgte den høsten 2004 for 5000,- mindre . :yesnod: ) itilfelle du blir syk ..........??(3fotsyken selvsagt) :lol::lol::lol:

 

Mvh

 

sveno

Redigert av sveno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan skibsplast 500CL være aktuell? - den er en form for bowrider. Jeg hadde den tidligere og var godt fornøyd. Den kan leveres med pute, slik at 2 barn fint kan sitte foran vindskjermen. I tillegg er det godt med stuveplass under dekk. Her kan du få en komplett båtpakke til under Kr.200.000,-. Anbefaler deg å velge hvitt skrog, da farget skrog bare er en mote sak nå som blir veldig raskt skjoldet og riper synes veldig godt!

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Uttern en D55 Excl. for noen uker siden. Har kjørt den nå i ca. 20 timer og er strålende fornøyd. Brukte ca. et år for å finne den "rette" båten for meg og mine. Dagsturer med 2 voksene og 2 barn, eller 4 voksene. Valgte D55 da barna kan sove lur i skygge/le. Jeg valgte 90hk 4T da 90-95% av turene går i 5 knop + at jeg fisker endel. Da er 4T og foretrekke. Hadde det bare vært en lekebåt til wakebord o.l. hadde jeg nok gått for 90hk Optimax. Båten aksl. veldig bra for det, og jeg savner egentlig ikke min "gamle" Yamaha 60hk 2T, som var veldig frisk i aks. "Flat" bunn er vel ikke helt riktig. Den har 16,5 gr. i hekken men et skarpt forskip, så ved å trimme den båten i bølger tar den bølgene fin-fint.

 

Det som gjorde valget enkelt til slutt, var utstyret som fulgte med på kjøpet. Henger med brems, plotter, kalesje og bord ++. Utstyret tilsvarte ca. 50.000.- spart i forhold til f.eks Yamarin, som jeg også vurderte.

Nei, jeg er iallefall kjempefornøyd. Båten er av ypperlig kvalitet, og kan annbefales på det varmeste. En annen grunn er brukt-prisene. Disse båtene holder seg veldig godt i pris, det gjør det litt enklere å få igjen pengene den dagen du skal selge. Uansett lykke til med det valget du tar! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Uttern D55/T55 er helt kurrante båter, og som allerede nevnt, så er det veldig komplette båter, kallesje, fortøyningspakke m/fendre og dregg, puter og kartplotter er standardutstyr. Forholdsvis elegant båt.

 

Askeladdenbåtene er litt mere gjennomført, og kvaliteten er betydelig bedre. Man betaler noe mer for båten, men jeg er sikker på at på sikt, så vil askeladden være et klokere valg.

 

Ang. motorvalg, så ville jeg valgt optimax hvis man ikke bruker båten mye til fiske o.li. hvor det blir lave hastigheter over sikt. Optimaxen støyer ikke noe mer, er betydelig friskere, rimligere i innkjøp og betydelig lavere vedlikeholdsutgifter. Dessuten får man da smartcraft-instrumentene, hvor man kan få opp mye info om motoren.

Link to post
Share on other sites

Ang. motorvalg, så ville jeg valgt optimax hvis man ikke bruker båten mye til fiske o.li. hvor det blir lave hastigheter over sikt. Optimaxen støyer ikke noe mer, er betydelig friskere, rimligere i innkjøp og betydelig lavere vedlikeholdsutgifter. Dessuten får man da smartcraft-instrumentene, hvor man kan få opp mye info om motoren.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Optimaxen støyer endel mer i hele registeret. (ikke så mye i dB som i merkbart "støy"). 4-takteren har et mer behaglig "ganglag" som øret ikke synet er så ubehaglig. Optimaxen er ikke spesiellt mye friskere. Samme pris som 4-takter (2 hundrelapper skiller hos min lokale Wave-shop). Vedlikehold og smartcraft-instr. gjorde at jeg seriøst vurderte Optimax.....men så kjører jeg mest i 5 knop da, det avgjorde valget, samt annenhånds-verdi, som sikkert er høyere for en velstelt 4-takter.

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støtter det som er blitt sagt om kvaliteten på Askeladden. Har selv en 605 Explorer, og den virker veldig solid / forseggjordt. Vil du ha Bowrider er jo Askeladden 615 et godt alternativ. Samme skrog og cocpit som min 605. Vi vurderte bowrider når jeg kjøpte, men endte opp med 605 pga. større kabinplass (som jeg bruker til mat, :drink: og annet, slik at det blir bedre plass i cocpiten.

Nå er vi kun voksne, og det kan jo tenkes at bowrider er mer aktuell med barn.

 

Askeladden (og mange andre tilsvarende båter) er dog kjent for lite gjennomtenkt kalesjeløsning. I bruk er kalesjen veldig fin (pen å se på / god høyde), men du har ikke noe godt alternativ til å legge den ned. Kalesjebøylene må settes opp i en targastilling, og jeg synes ikke det er særlig pent. Det støyer også ved stor fart.

Jeg har løst dette ved at jeg har kappet bøylene, montert spesielle rørhengsler med låsesplint og derved gjort bøylene sammenleggbare. Jeg har da kalesjen ferdig med bøyler liggende i et trekk (som en "sovepose") under dekk. Da tar den ikke plass, ser veldig bra ut og er veldig enkel / rask å sette opp. Hjemme bruker jeg havnekalesje. Dette er blitt en veldig strøken løsning. :smiley::smiley:

 

Kan også anbefale Optimax, veldig god akselrasjon, driftsikkerhet og bensinforbruk, men den støyer nok litt mere ja ...

 

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har selv Uttern 5500 DC - som er forgjengeren til D55. Kvaliteten er upåklagelig - og jeg tror ikke den ligger mange hakkene bak Askeladden. Utten-kvaliteten må ikke sammenliknes med andre svenske båter som f eks Ryds. Jeg vurderte Ryds for fire-fem år siden - og nå kan det hende at jeg tråkker noen på tærne - men det er det verste jeg har sett! Makan til underdimensjonerte luker, stoler, hengsler og dører har jeg aldri sett.

 

Uansett var mitt hovedankepunkt når jeg valgte Uttern kalesjeløsningen. Jeg legger ned og pakker vekk kalesjen i egen "garasje" på under ett minutt (har tatt tiden). Da ligger kalesjen uten for allfarvei - og det tar bare to-tre minutter å sette den opp.

 

Når man har båt med kalesje - så synes jeg dette er kanskje den viktigste faktoren å tenke på. Med tidligere båter har jeg av og til kviet meg for korte ettermiddagsturer forde jobben med kalesjen fort har tatt 5-10 minutter.

 

Ellers har jeg 4t motor 90 hk. Dette er passe størrelse - men jeg savner litt ekstra sprut når det gjelder akselerasjon. Lydnivået er imidlertid meget behagelig - særlig i lave hastigheter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også vært en glad eier av D55 (5500DC), min var en 1997 mod med 90 HK Honda 4 takt. Hadde båten i 5 år, og var meget fornøyd. Kalesjen var unik i sammenlegging, 1997 mod. hadde noen svakheter som er forbedret allerede på 1998 mod. De første hadde ikke selvlensende sittebenk bak, slik at vannet randt ned i brønnen under benken. Og de var litt tynne i akterspeilet, dette er også forbedret.

 

Tror du skal lete en stund for å finne en greiere båt i denne størrelse og prisklasse, med 4 takter går den stille i lav fart, den går billig og er lett å ta opp og ned av sjøen på høst\vår. Enkelt vedlikehold på utenbords motorer(lett og komme til servicepunkter).

 

Det er som beskrevet før i denne tråden en spiss bau, og litt flat bak, men jeg hadde ikke problemer med sjø og sving, man må bare trimme båten ned foran.

 

Lykke til med kjøp. :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

Har en kamerat som vurderer å kjøpe Uttern T55 med innenbords dieselmotor. Han solgte gamlebåten i høst, og nå begynner angsten for en båtløs sommer å ta han :lol:

Selv holder jeg en knapp på Askeladden 535 m 115 hk, men som han sier: dieselen er jo billigere i drift.

 

Er det noen som har erfaring med Uttern T55 med innenbords dieselmotor :fishing:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Tror det vil lønne seg med diesel selv om det koster litt mere om høsten. Han er gårdbruker, så det blir nok traktoren som får skylda for det økte dieselforbruket tenker jeg. :lol:

Er mere spent på det du sier om vekt på motoren Bitteliten. Forhandleren mener selvfølgelig at dette ikke er noe problem.

Er det noen som har prøvt båten med innbords diesel :fishing:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

D55 med innenbords er testet av Båtnytt i Sverige et par ganger.

D55 er en ganske lettplanende båt - og den slår en del i sjøen pga flat bunn. Kan være at den økte vekten er positiv i forhold til dette

 

Jeg tror ikke det er solgt veldig mange T55 med innenbordsmotor i Norge - det bør man nok tenke på om man har tenkt å bytte båt en gang i fremtiden

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Tråden er visst gammel, men henger meg på.

Vi er godt fornøyd med vår Uttern T55 med Mercruiser 1,7 diesel. Hatt den to sesonger - kvaliteten er god. For oss som bruker båten mye er det fint å legge utpå uten tanke på drivstoffutgifter! Kommer veldig langt pr liter. En rimelig og real 18 foter med diesel er etter mitt syn et funn med våre bensinpriser. Vi har hatt lange helgeturer i vestlands skjærgården /fjordene. Ikke overnatting i en 18-foter - men her er mange steder hvor man kan legge til kai og overnatte på hotell eller ferieleilighet - eller telt! )

En 18 foter med diesel blir nødvendigvis litt tung bak- men det har også sine fordeler. Ligger solid og stabilt i sjøen med lavt tyngdepunkt. Uttern T55 / D55 har et velprøvd skrog solgt i tusenvis, med moderat V-bunn bak (ca 17 grader)og spissere vinkel framme. Dette er et kompromiss som gir økonomisk drift og gode sjøegenskaper - for en som ikke er ute etter å hoppe på bølgene!Båten må trimmes i krapp motsjø, og farten tilpasses sjøen for å unngå slag. Har montert trimflaps som har bidratt til gode sjøegenskaper. I Vestlandsk ruskevær setter vi ikke minst pris på høyt fribordet - føler oss trygg i cockpiten også i liten kuling på fjorden.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Er det noen som har gode/dårlige erfaringer med Uttern T55 (evt.D55).Vurderer en ny slik båt som virker godt utstyrt ihvertfall. Og hvilken motor bør denne ha. 90/115hk,optimax/4-takter? Går den mykt i vannet? Vil bli brukt mest som dagsturbåt med 4 voksne.

 

har eid en Uttern T55 2005. 115 hk 2 takt.Meget fornøyd fikk samme pris ved salg som jeg kjøpte den for,etter 5 sessonger! Det er jo god plass i båten grunnet sitte-plasser i bowen Min erfaring er at den går bare bedre og bedre i sjøn jo mer vekt du har i den.Helt ypperlig med 6 personer!Trur disel passer veldig bra til båten. Opplevde egentlig også at det ikke kom sjøsprut over båten i det hele tatt. Solid og velbygget sammen lignet med en Nordkapp Avant 6oo som er betydlig høyere pris på. Det eneste negative var den hvite jelcoten som falmer lit fort. Krever en del jobb ved polering. Mener båten er ETT GODT KJØP!

Link to post
Share on other sites

Eg har ein Uttern d55 med 1.7 diesel og er stor fornøgd :)

eg kunne aldri ha tenkt og ha ein påhengs på den. Mykje med at du mister masse plass bak, som som er kjekt og ha når du bade går ombord. inn/ut av båten, fisker og sikkert masse meir.

og det er aldri feil med 120hk diesel i den. når du fyller opp båten med folk og ting, og er veldig billig å kjøra med :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...