sveima Startet 14.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2015 Jeg har vært en stund på dette flotte forum som leser, nå har jeg bestemt meg for endelig å kjøpe båt. Så trodde jeg at jeg hadde funnet drømmebåten samt blitt enig om en god pris, men dess mer jeg undersøker så er det noe med denne båten som ikke helt stemmer. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=60878841 Det står at det skal være en 2010 modell, men motoren er en 1.7 DTI MerCruiser Cummins. Etter hva jeg har klart å lese meg til så lager ikke Cummins 1.7 liter versjonen? og 1.7DTI sluttet MerCruiser å lage i 2006/2007? Jeg har sendt melding til eier uten foreløpig å få svar. Jeg vil jo tro at båten bare er eldre en oppgitt, noen som tørr gjette på hvilken modell den skal være? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 (redigert) Da er nok motoren en overligger fra tidligere år kanskje. Denne motoren er ikke så veldig sterk, og heller ikke spesielt støysvak selv om det står det i annonsen. Da er nok motorrommet godt støyisolert. Om den virkelig klarer 30 GPS knop lurer jeg litt på. Trodde ikke disse båtene var så lettdrevet. Men rimelig i forbruk er den jo. Det var litt kluss og havarier med tidlige årsmodeller av denne. Svakheten var bl.a. at wastegate henger seg opp (rust) med derpå følgende motorhavari. Motoren er forøvrig i utgangspunktet en GM/Isuzu motor, brukt bl.a. i Opel Astra. Den er helt mekanisk, altså ingen elektronisk dieselinnsprøytning/kontroll. Her et eksempel på Bella 655 med noe bedre motorisering (jo det var svakheter på 1. generasjon VP D3 også...) Men motoreffekt og støy er det ingenting å klage på. 2,4 liter 5-syl 160 hk mot 1,7 liter 4-syl 116/120 hk og bare 3 knop forskjell i toppfart? Tror nok det er 4-5 knop forskjell. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48854387 Redigert 14.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sveima Svart 14.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 Takk for tilbakemelding, jeg ble bare litt overasket over at båten kan være 2010 med en motor som de sluttet å minst 3 år tidligere. Selger påstår forøvrig at båten var kjøpt i 2010 ny fra fabrikk. Tenker jo at det er en OK pris for en 2010 modell med ikke for mange timer på telleren. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 (redigert) Ja prisen er grei men tror nok det kommer en del gode kupp utover nå i den båtklassen der, kanskje med litt større motor. Her et eksempel med 2-liters common rail diesel (står feil i annonsen, det er 2,0 liter som det går fram av bildene). Riktignok ikke helt samme båttype (ikke lukka båt) men lignende størrelse og rett motorisering som et eksempel bare. Motoren bare kjørt noen få timer, og båten er nesten som ny. Det kan jeg bekrefte. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=64715873&searchclickthrough=true Redigert 14.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 14.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2015 (redigert) En kamerat av meg hadde en slik med D3-160, fin motor til båten. For min egen del så ville jeg nok valgt D3 eller 2 liters dieselen framfor 1.7 literen (liker å ha litt effektoverskudd med lastet båt) Og funderte på en slik bella her for 10-10 år siden (da med Kad32) , men slo det fra meg da jeg kom ombord for å kikke og fant båten litt vel kompakt , nærmest trang. Så da begynte jeg å sikle mer på Finnmaster 7050 istedet : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=64926817 Redigert 14.Oktober.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kenneth 81 Svart 15.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2015 Faren min hadde en Bella 650 (så og si samme båten som 655) med KAD 32 frem til i fjor. Den gjorde 35 knop nysmurt, med lite last og veldig lav lufttemperatur (ca 32 knop på slutten av sesongen med full tank og en sesong med skrot ombord). Nå er KAD 32 en god del tyngre enn den 1,7-literen, men jeg tror en toppfart på 30 knop nok må være med glattpolert skrog, tomme tanker og omtrent ingenting ombord... Ellers så er det en fin og praktisk liten båt. Lettplanende og tåler litt sjø men du må avpasse farten og trimme nesa godt ned for å unngå slag i skarp motsjø. Vær også klar over at sittebenkene ved bordet er av typen 1,5-setere. Skal du ha 4 voksne rundt bordet inne så blir det svært trangt. Men det er brukbart med sitteplass til 4 på akterdekket. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.