Jump to content

Peiling av olje?


Gringol

Recommended Posts

Hei

 

En kamerat av meg har en Bonanza 28 fot med Perkins dieselmotor liggende 175 hk.

Diskusjonen om å peile olje når motoren går eller står kom opp, viser nesten ikke olje når den står, men viser over max når den går. Noen som har "peiling" :crazy: når den burde peiles

 

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Peile olje når motoren går er helt sikkert feil!

Oljen peiles når den står stille ( hvis den har vert i gang, vent noen minutter til alt oljen har rent ned i bunnpannen.)

 

en liten historie som jeg har blitt fortalt; En mekaniker (tror han var vikar) skulle etterse kompressorene på en stooor tobaksfabrikk i norge, og han peilet olje når de var i gang. Disse viste at det var alt for lite olje og pliktopfyllende som han var fylte han opp det som manglet, og det var ikke lite!!!

Resultatet ble at kompressoren tok med seg søreoljen ut i luften og fylte det som var av pneumatisk utstyr med smøreolje.

Slikt utstyr er ikke noe glad i denne type olje og alt av oringer, tetninger osv svellet. Resultatet var at det ble ganske så dyrt...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei

 

En kamerat av meg har en Bonanza 28 fot med Perkins dieselmotor  liggende 175 hk.

Diskusjonen om å peile olje når motoren går eller står kom opp, viser nesten ikke olje når den står, men viser over max når den går. Noen som har "peiling" :crazy: når den burde peiles

 

MVH

Gringol

<{POST_SNAPBACK}>

 

Dette kan høres ut som om det er for lite olje på motoren, når motoren går piskes oljen rundt og fukter alt, inklusiv peilepinnen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Peile olje når motoren går er helt sikkert feil!

Rolig nå, rolig nå - ellers kan "rådyra bli gode" som Øystein Sunde synger.

 

Det finnes saktens motorer som skal peiles mens de går; jeg tør minne om det gamle ordtaket: "hvis alt annet slår feil, les bruksanvisningen!!!"

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

ja. det står i en loggbok som kom med båten i en bi-setning at olja skal peiles når motoren går. som vi også har snakka om så er det jo helt vanlig å peile olja når man står.

Det er en liggende rekkesekser perkins 6.354 og manualen er for en stående perkins for traktor motor, så det kan jo hende at den liggende skal peiles under drift.

 

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Legger meg helt flat!!!!!!!!!

Men det er første gang for alt, selv etter så mange år med alt mulig rare maskiner så har jeg aldri hørt snakk om noen som skulle peile med motor i gang.... vel vi hadde noe hydraulisk utstyr hvor seglasset skulle sjekkes ved driftstemp....

 

BEKLAGER feilen fra min side og takk for nyttig lærdom!!!!

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Dette er som tidligere bemerket en liggene motor med to oljesumper og to olje pumper. Jeg har en kjenning med samme motor som heller ikke er sikker på peilingsmetode. Er derfor spent på om noen har en bruksanvisning på denne motor og kan si noe om prossedyre.

Selv tror jeg det er riktig å peile under gange eller rett etter stopp.

Venter spent på om noen har ett godt svar.

 

Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde et kjapt søk på Google med 'perkins 6.354 horizontal' som søkeord. Det kom straks opp over 60 treff, og selv om noen var på italiensk, så var langt de fleste på leselige språk. Mange er også henvisninger til deleleverandører.

 

Det finnes sogar et eget forum som diskuterer disse motorene: se bare HER. Jeg regner med at de som ferdes i slike fora vet litt av hvert om disse motorene :wink:

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Joda, telefon til universal diesel ble tatt og det stemmer faktisk at denne motortypen skal peiles under drift.

Ja, og det gjelder ikke bare denne. Jeg behøver ikke å gå lengre enn til min egen gamle Wichmann for å finne en annen som skap peiles mens den er igang. . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...