Team Colibri Startet 16.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2015 (redigert) Jeg har en klassisk variant pilothouse/ fiskebåt/ pølsebubåt/ gubbebåt som ellers møter mine behov og krav på en bra måte. Men jeg irriterer meg over fuktig luft i lagringsrommet under akterdekket. Per i dag er det fire små ventildeksler som lufter ut dette rommet, men jeg tror i praksis jeg må få til mer aktiv sirkulasjon av luft. Jeg har sett på diverse solcelledrevne lufteventiler, men de er egentlig ment å stå på et tak, og er derfor enten store eller bygger mye i høyden. Her hadde det vært greit med en ventil som bygger innover, så det blir mest mulig plant på utsiden. Båten: En av dagens ventiler sees her (ved siden av fenderen): Ventil på den andre siden (ved siden av matrosens venstre arm): I tillegg til de to som er på innsiden av ripa, er det to bak, montert øverst i motorbrønnen. Jeg er ikke fremmed for større ventiler, så lenge de ikke bygger utover og dermed blir noe man dunker borti eller henger fast fiskesene etc i. Et alternativ er å bare lede varmluft fra Eberen i kabinen under akterdekket. Da må jeg riktignok legge opp et rør for det og lage (enda) et hull i veggen mellom rommet under akterdekket og kabinen. Men det skurrer å skulle blåse varmluft inn i det samme rommet som det står bensintanker i.... Jeg har derfor sett etter noe som kan monteres der dagens ventiler står, som aktivt suger ut luft. Fukt i slike lagringsrom har vært en utfordring på nær sagt alle båter jeg har eid, så det må være noen som har funnet en god løsning på dette? Eksempel på solcellevifte som IKKE er egnet: http://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/battilbehor/ventilasjon/solcellevifte-650053/ Den beste kandidaten jeg har sett så langt: http://seasea.no/Inredning/Ventilation/Ventiler/SOLCELLSVENT_RF_SUNVENT_SVT212 Redigert 16.Oktober.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Mulligan Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Jeg har to Nicrovent solcelleventilatorer m/lading stående på dekk. Sto og gikk i 10 år før de tok kvelden samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 (redigert) Takk Mulligan. Fant en eldre tråd med Nicrovent her: https://baatplassen.no/i/topic/26519-nicrovent-daynight-brukererfaringer/ Er det denne du har hatt? http://www.marinepowerservice.com/BoatingStore/browse_detail3.cfm/productID/12465.cfm Nei, neppe. den hadde ikke lading/ batteri. Batteri kan kanskje være en grei backup, men driftstid var det lite opplysninger om. Noe ala denne: http://seasea.no/Inredning/Ventilation/Ventiler/SOLCELLVENT_RF_DAY&NIGHT_2101 Redigert 16.Oktober.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
index Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Prøv heller å fikse vannlekkasjene inn I rommet. Fukt skyldes som regel lekkasjer. Ellers kan en elektrisk avtrekksvifte koplet slik at den kun går når motoren går være en løsning. Da tørker du ut for hver tur. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Team Colibri Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Prøv heller å fikse vannlekkasjene inn I rommet. Fukt skyldes som regel lekkasjer. Ellers kan en elektrisk avtrekksvifte koplet slik at den kun går når motoren går være en løsning. Da tørker du ut for hver tur. Takk for innspill. Bortsett fra en og annen dråpe som kommer inn via de innfelte stangholderne i rekka, er det ingen lekkasjer. Mitt inntrykk er at fukten delvis er en konsekvens av vått ankertau, og delvis en konsekvens av kondens. Båten brukes hele året og problemet er mest merkbart vår og høst når vannet rundt båten er kaldt. Juli er tradisjonelt den måneden i året jeg bruker båten minst, i år ble den bare brukt på en tur i juli. Jeg har landstrøm når båten ligger ved brygga, så det er forsåvidt ikke noe problem med elektrisk vifte der. Men jeg ønsker en løsning som skal fungere også når båten står på henger eller er ute på tur, og da er hverken landstrøm eller motordrift et alternativ i mitt tilfelle siden 98% av tiden ute på tur er med motoralternativer som ikke lader i det hele tatt, eller så lite at det ikke kompenserer for eksisterende strømforbruk. derav ønsket om solcelledrift. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
index Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Kondens er en konsekvens, ikke en årsak. Uten fuktig luft eller lekkasjer får du ingen kondens heller. Hva med et lite solcellepanel på hyttetaket koplet til en standard vifte (pc vifte f.eks) I et av de eksisterende luftegitrene? Dette burde være enkelt å mekke til selv for en rimelig pris. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Team Colibri Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Kondens er en konsekvens, ikke en årsak. Uten fuktig luft eller lekkasjer får du ingen kondens heller. Hva med et lite solcellepanel på hyttetaket koplet til en standard vifte (pc vifte f.eks) I et av de eksisterende luftegitrene? Dette burde være enkelt å mekke til selv for en rimelig pris. Luften som kommer inn er nødvendigvis fuktig, og blir ikke bedre av å møte vått ankertau. :) Jeg har tidligere hatt aluminiumsbåt, og der var dette veldig tydelig. Der ble det dannet dråper på innsiden av aluskroget og det kunne fort bli en kaffekopp i kjølsvinnet i løpet av en høstuke. Men ideen om enkel vifte på solcelle var slettes ikke dum. Den frister til videre forskning. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Team Colibri Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Da har jeg bestilt noen vifter, skal prøve å huske på å komme tilbake til om de fungerer som planlagt. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Mulligan Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Den jeg har er 4" Day&Night. I sommerhalvåret går den hele døgnet. Jeg er svært fornøyd med de. De var relativtdyre, men nå ser jeg at det leveres Rebuild Kit som gjør at jeg kan beholde ventilatoren og skifte motor, solcellepanel og pakninger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.