Jump to content

Overnatte i båten i tiden fremover


Joltus

Recommended Posts

Nå er jo høsten her og det betyr at tempen faller om natten, spesielt når været er fint og båttur frister.

 

Tenkte på overnatting med ungene, men litt bekymret for at det kan bli litt kaldt om natta? Eg har wallas i båten, men ikke giret på å fyre den mens vi sover. Har en uttern d66, og vi ligger jo framme i baugen.

 

Så hva sier folket? Overnatting greit når det kryper mot null?

Link to post
Share on other sites

Har overnattet i båten i vinterhalvåret flere ganger, dette går helt fint så lenge man er forberedt. (Akkurat som det går fint å sove ute om vinteren også.) Som Lar sier er en kullosalarm sikkert ikke dumt, om ikke annet for egen samvittighets skyld, hvis man sover med Eber/ Wallas på.

 

Fukt er egentlig det største problemet med overnatting i båt, så sørg for god utlufting. Særlig ved overnatting flere netter på rad, er det et poeng at dyne/ sovepose luftes ut så man ikke legger seg i fuktig dyne/ pose. Borsett fra at det er en kjølig opplevelse, er det et sikkert kort for dårlig sovekomfort. Spis godt før man bikker i posen, er magen halvfull våkner man og fryser i 4-5-6-draget på morgenen. Det motsatte gjelder med det som skal ut av kroppen, kvitt deg med det før leggetid. Ikke bruk mye klær i soveposen, ullundertøy er alt som skal til i en skikkelig sovepose. Er det kjølig, så sov med lue på.

 

Jentungen min (6 år) har overnattet sammen med meg i minusgrader. Vi brukte ikke Eberen, men hadde skikkelige soveposer. På morgenen ligger hun i posen sin til jeg har startet Eberen, frokosten inntas med posen rundt seg og innen hun har spist er båten både varm og tørr innvendig.

 

Utvalget gode soveposer til barn er begrenset, og de som finnes koster endel penger. Det er derfor fristende å kjøpe en pose som barnet kan "vokse i". Så lenge man ikke drar dette ekstremt langt går det fint. Et kjent triks med barn i soveposer som egentlig er for lange for barnet, er å slå en stropp rundt bunnen av posen. Da brukes ikke kroppsvarme på å varme opp poseareal unødvendig. Sett stroppen ca 20-30 cm lengre ned på posen enn barnets høyde og dra til.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal være en voksen og to barn I en D66. Så tipper jeg dere får det varmt og trivelig uten varmer på.

Dyner og noen pledd tilgjengelig, så tipper jeg det blir topp.

Som alltid ha ull genser, sokker

og luer med I båt.

Om det er litt kjølig på morgen, så er det jo koselig å ligge under dynene mens varmeren får opp tempen om morgenen.

God tur.

Link to post
Share on other sites

Takk! Da prøver vi det med første anledning.

 

Forøvrig er eg ikke redd for å dævve og har ligget ute i kaldt vær sjøl. Men det er forskjell på å gjøre dette alene og å ha med en treåring og en femåring.

 

Hovedsakelig lurte eg på om det blir kaldt inne i kabinen mtp kontakten med sjø.

 

Når det gjelder wallas er jo kullos en ting, en annen er jo brann.

Har få ideelle plasser å montere alarmene høyt når eg har kalesjebåt. Da må den evt henges opp ved behov.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det hele er en vanesak.

Jeg har vært vandt til å sove med vinduet åpent hele livet, og da jeg var i militæret på Bardufoss prøvde jeg i videreføre den rutinen på seksmannsrommet. Det ble store protester i begynnelsen, men jeg snek meg opp om natten og åpnet vinduet. Til slutt lå vi med åpent vindu i 35 minusgrader(ute altså).

Prøv deg frem, og sitt eventuelt "fyringsvakt" en og annen natt, så tror jeg dette går helt greit. Jeg tror ikke ungene er mer pysete enn vi voksne er, men de bør kanskje ikke fryse de første nettene i allfall.

Lykke til!!!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor sove i telt når en har god seng i båten.. skal og prøve noen overnattinger i båten med min datter på 4år. Men skal først prøve til sommeren.. ja må jo kanskje gjøre ferdig båten først og ? fint vist du kan gi tilbakemelding om hvordan det gikk og tips og slikt ☺ tenker det må være fint og våkne i kald båt og kjenne varmeren varme opp båten mens en slumrer i soveposen.. ååh..gleder meg ☺

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har sovet i båten gjennom flere vintre. Med alarmer av ulik slag. Men, det er slutt på å sove med Ebern på. Kun elektrisk om natten. Det var is på rekka og glatte brygger i dag tidlig. Da bruker vi vest når vi går i land. Vil gjerne praktisere båtlivet noen år til. Hvis helsa holder, som bestefar alltid sa.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Enten det erhpå varme på i båten eller ikke om natta eller ikke, det viktigste for oss er blitt å få tørket ut dyner og madrasser etter en har sovet. Rått sengetøy blir kaldt. Husk at båt ofte har mye mindre volum i rommet en et vanlig soverom. Det viktigste syntes jeg er å komme seg ut og gjøre sin egen erfaring :-)

Link to post
Share on other sites

Skjønner at mange er skeptisk til å bruke Eberspracheren om natten. Jeg har alltid brukt den på vår, høst og vinter. Dog med 3 stk uavhengige CO varslere ombord. Har også Thermal-ovner som brukes hvis landstrøm tilgjengelig.

Men, trailere bruker jo dieselvarmere hver natt hele året. Er ikke mange av sjåførene der som kålavipper i løpet av året. Jeg har en liten båt på 29 fot og har rimelig god kontroll med det som er på så liten båt.

Personlig så tror jeg vi båtfolk krisemaksimerer alt på båt i forhold til camping, trailer osv. Men dette er vel som å banne i kj..ka?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte ny Eber d4 i forrige båten. Jeg visste hvor innluft, eksos og alt annet var og hvordan det var montert. Så den lot jeg fint gå om natta. Før jeg har kontrollert varmeren i ny-båten skikkelig, kjører jeg ikke den nattestid. Sålenge man har inspisert varmeren/ montert den med rett kunnskap, kan den fint varme båten på natta. Er man utrygg på varmeren, fyrer man godt først og så kler man seg med gode klær...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

https://www.maritim....vn#.ViFgfcQzerU

 

Dette er vel en vekebrenner. De varmer godt, men eksosen går rett ut I rommet.

Under opptenning og de neste 3-5 minuttene lukter den som regel litt.

Mener de er best til egnet under store kalesje eller i store rom.

 

Jeg brukte en lignende til oppvarming i hus for noen år siden, gav god varme...

---

Når det gjelder overnatting i båt anbefaler jeg skikkelig vinterdager.

Da trenger man ikke varme om natten.

 

Så langt i år tror jeg at det kun er 2 helger jeg ikke har hatt en eller flere netter i båten...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...