Jangul Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Jeg monterte en wallas for å kunne fyre om natten og ha en liten lunk.Pequod,du kan montere en liten wallas for å varme kabinen...de minste modellene koster ikke så mye og skal bruke veldig lite strøm.Du har jo en varmer du bruker kun når du kjører? Hvorfor ikke bruke denne om natten også? Mulig du har lite kapasitet på batteribanken eller er skeptisk til CO forgiftning? Jeg kommer til å bruke min også når jeg sover og montere noen CO alarmer! Har allerede sovet med den igang men det er en del tilsig av luft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pequod Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 (redigert) Jeg har en Webasto ja, men jeg har ikke hatt den på uten at motoren har vært på. Har jo bare et startbatteri på 70A som jeg er forsiktig med å bruke når jeg ikke er i fart og har motoren på. Er jo redd for å tappe batteriet og ikke få startet dagen etter... I tillegg har jeg fått en feil på Webastoen - den virket ikke på forrige tur. Mappa med bruksanvisningen lå hjemme og jeg har nå vært innom hjemme og hentet blant annet den. Der ser jeg at bryteren avgir en kode for feiltypen ved å blinke et spesifikt antall ganger, så jeg skal ned i båten i dag eller i morgen og lese av hvor mange blink den avgir. Ser i bruksanvisningen at noen slitedeler skal byttes etter 10 år, og varmeappåratet er jo nå 12 åe gammelt, så da er vel det på tide med en skikkelig service da. Håper ikke dette blir altfor dyrt... Redigert 17.Oktober.2015 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Litt ogf topic men :Får inn en veldig smart "duppeditt" på jobben snart....det er en Powerbank som kan lade alle slags nettbret og mobiler men det er også en startbooster! Importøren er Sønnak og når de testet den på en bil,en KIA dieselmotor som var helt tom for strøm og den hadde ingen problemer med å starte den kalde strømløse dieselmotoren.Skal selv teste ut denne å ha en i båten så jeg skal komme tilbake til den snart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Da glemmer jeg parafinbrenneren! Finnes det i det hele tatt noe godt alternativ til oppvarming av kabin i en liten båt som en Nidelv 24? eber d2 ☺ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Det er jo mulig å bruke et strømaggregat. De kommer i to varianter - de billige som er godt egnet til varmeover, verktøy osv, og de mer avanserte med elektronikk som lager en vanlig sinus-spenning som ligner mistenkelig på den i stikkonakten hjemme. Jeg har et slikt 1.6KW bensinaggregat - det kan brukes til alt mulig - lade batterier, koke, varme opp, se på TV osv. Alt du kan gjøre fra en 10A sikring hjemme. Kommer til å være fast innventar på alle lengre ekspedisjoner med Fjrodgrynt. Tanken er ganske liten, ca 4 liter, så man må regne med en etterfylling midt på natten, men vi har da vært i forcen, og klarer å takle det. Med 25 m skjøteledning bør det også være mulig å finne et sted der støyen ikke blir altfor plagsom. Varme i båten, lading av batteriene, elektrisk lys - alt på en gang . Rene kinderegget. skal aggregatet henge etter i jolle da ?? Og den evinnelige aggregatet bråket blir man fort lei av.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Da glemmer jeg parafinbrenneren! Finnes det i det hele tatt noe godt alternativ til oppvarming av kabin i en liten båt som en Nidelv 24? Du kan jo bruke en sånn liten propanovn, men ville ikke brukt den om natta. https://www.maritim.no/gass-varmeovn-med-shut-off#.ViJuhH7hDIU Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Mener du virkelig at trådstarter med ett barn på 3 år og ett barn på 5 år skal drasse med seg ett aggregat og 30 -40 liter bensin og skjøteledning å drasse dette i land for så og måtte gå turer hver 4-5 time og fylle ett bråkete aggregat for og ha lunk i kabinen og strøm til iPad.. istedenfor og trykke på en knapp i båten og varme opp og heller spille kort ? Dét hadde ikke jeg giddet ☺ selv om ett aggregat står 25 meter unna hører en det godt såfremst det ikke er ett forholdsvis dyrt aggregat. Hadde heller satset på solcellepanel for vedlikeholdslading. Men folk er jo forskjellige☺ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 17.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Strøm er uansett ikke et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 18.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Strøm er ikke alternativet - strøm er LØSNINGEN.Svarte på alternativet med landstrøm som ikke er hverken et alternativ eller en løsning. Når det er sagt, aggregat på land er hvertfall uaktuelt i min 22 fots daycruiser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fluefiskeren Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Aggregatet kommer ombord nå. Har hatt en vidunderlig uke på tur nå i et fantastisk vær, halvparten i uthavn med eber som varmekilde, med landstrøm får avfukteren stå på om natta og sørger for helt fuktfritt om morgenen. Dette bruker jeg aggregatet til de kommende månedene når vi ligger i uthavn: starter opp om morgenen for å kjøre avfukter, og få lading til batterier som er blitt litt tappet ned av eber,n som vi har på om natta, og som også må være på når kulda tilsier det om dagen. Aggregatet kan plasseres slik at det ikke genererer sjenerende støy, og om det skulle være flere i havna kan du jo invitere til litt deling av strøm? Så vi er veldig fornøyd med denne løsningen som gjør at vi kan nyte uthavnsliv om vinteren også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Og siden vi er inne å mimring fra militæret, så kan jeg like godt røpe noen "statshemmeligheter" samtidig - som ikke har noen relevans i forhold til dagens forsvar, men som har historisk verdi - og hvis kunnskap ellers vil gå i graven med oss som tjenestegjorde på dette utstyret. Det er ikke så mye, bare enkelte tørre fakta: Praktisk skuddvidde på Bofors L70 40mm : 2500meter,Praktisk skuddvidde på 4x12,7 mitraljøse (firling) 1200 meter. Og rosinen i pølsa: Praktisk lock-on rekkevidde for et RSS40-D superfledermaus radarsikte: 13 km. DET er imponerende, selv etter moderne standard. Jeg kunne etablere og beholde lock-on på en 5 cm stor aluminiumskule helt ut til 13 km - med teknologi utviklet under og rett etter andre verdenskrig. DET er f.... meg ikke annet enn imponerende ! Herlig å endelig få komme ut av skapet, etter å ha båret på slike hemmeligheter i 30 år. Tror aldri slike testresultater ble loggført - man bare krysset av for godkjent hvis minstekravet ble oppfylt - så dette er helt unik kunnskap fra en som var der, og gjorde det. Jeg håper virkelig at forsvarsmuseet har tatt vare på en av superflaggermusene - om ikke annet så for at vi veteraner kan komme og mimre... Fantastisk teknologi - digitale kretser var jo ikke oppfunnet, så istedetfor matematiske algoritmer, brukte man naturlige forløp - som utladingstid i en kondensator, får beregne ballistisk bane. HELT imponerende. I 1974/75 fikk radarsiktet ferie, for da var jeg siktemann på kanonen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmic Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Fluefiskeren, jeg vurderer å skaffe meg et aggregat av akkurat samme grunn som deg,men er litt i stuss. Vil litt motorkjøring en halvtimes tid gjøre samme nytten hva lading angår? Da må jo luftavfukteren gå når man har landstrøm,men det kan jeg leve med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Har benyttet Eber i den kalde årstida på mine båter før det ble snakk om vinterlagring på land. Og det fungerer problemfritt på tur. Hele døgnet også når man sover. Skikkelig installasjon, fornuftig, jevnlig tilstandskontroll samt CO alarm gjør dette til den best anvendelige vintervarmen i båt. Dieselvarmer er utvilsomt tingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmic Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Noen synsp.på å lade batteriene med litt tomgangskjøring på dagtid kontra bruke et medbragt Bensinaggregat? Hvorvidt man forstyrrer noen er ikke tema her. Dette gjelder i uthavn,sammen med likesinnede. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Har glemt hva denne tråden handlet om.. ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pequod Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 (redigert) Tror et strømaggregat blir litt overkill i min gamle Nidelv, men det er mulig jeg benytter dieselvarmeren når jeg har fått inn et ekstra og litt kraftigere forbruksbatteri - noe som er planen - slik at startbatteriet alltid er klart til bruk. Jeg har jo overnattet i båt i oktober og november og med sovepose gikk jo det forsåvidt greit, men det var gruelig kaldt om morgenen! :-) Å ha på dieselvarmeren slik at det i alle fall er litt lunk er kanskje ikke noen dårlig ide - men da skal i allefall CO2-alarm kjøpes inn først. Redigert 18.Oktober.2015 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Strømaggregat er selvsagt "overkill" i en Nidelv 24. Helt enig med deg Pequod. Det er en velfungerende dieselvarmer (selvsagt luftvarmer) som er løsningen. Dette sammen med en velfungerende alarm vil gi deg god varme på en trygg måte. Trenger du mer strøm for, f eks for å kjøre dieselvarmer, så er det som du sier bare å sette inn et ekstra forbruksbatteri. Når jeg forslo en liten propanvarmer, så var jo ikke det ment som nattevarme. En slik liten ovn er imidlertid et billig og veldig enkelt alternativ på dag og kveldstid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dobsen62 Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Kjøp en avfukter, slik at dyner og madrasser er tørr før dere drar på tur. Da trenger du ikke varme på om natten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Hulda ligger nå på Koster. Har kjørt aggregat. Ikke noe problem. To gjestebåter med god avstand. Mulig jeg plugger inn landstrømmen litt senere i kveld. Havblikk og kjølig ute. 20 grader inne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Én ting er sikkert : det er koselig med båt ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fluefiskeren Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 cosmic, hvor stor lader en har på landstrømannlegget varierer jo, likeså hvor stor dynamo i båten, så hvor mye lading en får vil naturligvis avhenge av dette. Men å bruke aggregat fremfor å kjøre motor er å anbefale både når det gjelder støy og eksos. Samtidig får jeg som sagt kjørt avfukteren når aggregatet går. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Situasjonsrapport kl. 20:49: Kølamørkt, stille, kaldt. Inne 20,5 grader under vinduet ved kartbordet, RF= 51 %. Gammelrock dundrer i øretelefonene, akkurat nå ABBA. Middag: Knekkebrød med brie, og en liten skvett portvin som hadde gjemt seg bort nede i en kasse (fra i sommer). Hulda er ikke bra på dette med mat. Messepiken er hjemme i Son. Nå har jeg sprettet den ene av den ene 0,3 liter boksen med Carlsberg som jeg tok med på tur. Er ikke bra på dette med drikkevarer heller. Har med egg og bacon, men har glemt smør for å svi greiene i panna. Holder vel egentlig med fettet fra baconet, gidder ikke å finne ut av det. Hater dessuten oppvask. Men ellers er det bra! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KARILLA Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Kjøp Co og Co2 varsler kos deg med god å varm båt både natt og dag. Med diesel varmer på så blir det lite fuktighet også da varmeren leverer tørr luft. Er selv helårsbruker å varmeren brukes flittig hele året både natt og dag. God tur Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.